reichspöbel Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Og hva er så Kaptein Åpenbars store poeng? Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 ... for det hender jo aldri at brukere seiler under falskt flagg. Er ikke så vanskelig å få bort useriøse brukere, man ser det rett og slett på kvaliteten på innlegget. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hvis dette var et diktatur ville dét vært enkelt nok. Men også moderatorer og administratorer forholder seg faktisk til forumets retningslinjer (riktignok kan de høyeste herrer endre på reglene, men dette synes ikke å være noe det tas lett på). Finnes personene som enkelt rydder opp gitt de begrensninger som finnes, så er de sikkert svært velkomne på moderatorteamet. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 En trådstarter burde hatt muligheten til å skrive: Kun seriøse svar, takk. Også kunne tullesvar blitt moderert bort. Mye styr, men det hadde sett mye bedre ut. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Jeg synes dette er en viktig og ikke minst riktig debatt å ta opp. Personlig synes jeg det er viktig å se for seg hvor man egentlig vil med samlivskategorien. Slik det er per dags dato mener jeg at det der preget av altfor mange flåsete kommentarer som trekker dette forumet ned. Det er få seriøse og matnyttige svar slik jeg ser det. Det er flere emner jeg kunne tenkt meg å poste, men fordi jeg egentlig betegner dette som et ganske barnslig forum hvor jeg ikke kan forvente noe ordentlig svar, lar jeg være å poste. Det er noen tråder jeg holder meg i, men jeg gidder ikke å starte noen tråder. Jeg har rett og slett ikke noen høye forventninger til forumet. Det har blitt et forum hvor man kan fjase, hvor 13-åringer kan diskutere første gangen sin, men ikke noe mer enn det egentlig. Jeg savner seriøsitet og mer voksenhet rett og slett. Det betyr dog ikke at jeg på noen som helst måte er uskyldig, alle kan skjerpe seg, men per dags dato er ikke dette et forum jeg personlig synes er et forum med "god stemning". Sånn sett synes jeg det kanskje bør innføres noen kjøreregler som gjør at man unngår nettopp dette. Endret 16. februar 2010 av yvonne2 Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hvis dette var et diktatur ville dét vært enkelt nok. Men også moderatorer og administratorer forholder seg faktisk til forumets retningslinjer (riktignok kan de høyeste herrer endre på reglene, men dette synes ikke å være noe det tas lett på). Finnes personene som enkelt rydder opp gitt de begrensninger som finnes, så er de sikkert svært velkomne på moderatorteamet. Men moderatorene gjør jo ikke det. Spessielt under punkt 2 i rettningslinjene skjer det en haug glipper, og da spessielt punktene: # Bruk søkefunksjonen først, slik at man unngår flere tråder med samme emne. # Emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord. Om disse hadde blitt overhold strengere, så hadde dette forumemnet forbedret seg litt i det minste. Lenke til kommentar
aritalo Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Det er vel ikke av moralske grunner man poster 'problemene' sine her. Jeg ser det mer som at man vil få input fra andre, høre hva som er normalen. Eventuelt få hjelp og svar til et sosialt problem. Når det er sagt så må dere ikke finne på å ta alt noen på forumet sier for god fisk og kanskje spessielt når det kommer til samlivs biten, med mindre du ønsker å være en sosial robot. På den annen side er det definitivt mulig å lære seg ting som sosialdynamikk, bli mere sosial og utvikle seg selv som med-menneske, men det som er viktig å understreke her er at man kan ikke lese seg til å bli sosialt smart, man må gjøre det i praksis også.. Det har slått meg flere ganger at mange her inne er såkalte keyjockeyer, altså, de snakker om ting de har lest og tror de mestrer, men som de aldri har prøvd selv i praksis. Lenke til kommentar
holar Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Selv føler jeg vel at noe strengere moderering kan være en fordel. Å fjerne åpenbart tulleinnlegg vil gjøre denne delen mer seriøst. Ellers synes jeg det har kommet mange gode forslag her. Endret 1. mars 2010 av holar Lenke til kommentar
Nie Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Må si dette er ett emne jeg har lengtet etter. Samliv og relasjoner er en kategori jeg i teorien er veldig glad i, men som Geir sier, det fungerer ikke. Det er for mange direkte tåpelige, umodne og forhåpentligvis tullete svar. Strengere regler trenger ikke bety innskrenking av ytringsfriheten. Det jeg lenge har tenkt er at det kan gis beskjed om at dette er en kategori der trådstarterene (og andre i tråden) gjerne er mer sårbare enn de ville vært ellers, og at dette er noe man kan/skal ta hensyn til. Med andre ord med om at folk begrunner svarene sine, og passer det passivt agressive språket sitt. På dette viset kan terskelen for å moderere bort ett innlegg senkes, med beskjed om at de som er slettet er velkommen til å formulere svarene sine bedre og poste igjen. Jeg tenker super-streng moderering i en kortere periode vil jage bort de verste drittungene (her sikter jeg til oppførsel, ikke alder), og dermed øke standarden, i alle fall for en periode, om enn det nok vil trenges veldikehold med ekstra streng moderering jevnt over. Angående det forslaget lenger oppe om å innføre alder/modenhetsgrense, så vil jeg sammenligene det med å nekte barn å gå på skolen. De kan ikke svarene, så de skal ikke få lære dem. Sitter man med alle svarene, så trenger man ikke kategorien. Samliv og relasjoner er ikke til for dem som sitter med alle svarene, og dem alene. Det er kategorien for dem som trenger forslag, råd, å få sett over saken sin med objektive øyne, og dem som vil hjelpe. De eneste som ikke har noenting i kategorien å gjøre er de umodne "tøffingene" som kommer med kommentarer ala eksemplene i førsteposten Endret 10. februar 2011 av Nie 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Takk for svar pg gode poenger. Det ligger i sakens natur at de som poster her ofte har gått grundig på trynet og ikke vet hvordan man reiser seg. Det siste vi trenger er folk som sender PM til moderatorer og sier "TS vil ikke reise seg, kan dere avlive ham/henne?" Sitter man med alle svarene, så trenger man ikke kategorien. Forumbestefar er 53 år gammel, har vært forelsket minst et dusin ganger, er gift og har gått grundig "på trynet" både i og utenfor ekteskapet. Jeg sitter ikke med alle svarene, og tror ikke på at de selverklærte ekspertene gjør det heller. Om det er en regel jeg gjerne ville immført her på forumet så er det forbud mot at folk under 80 åpner et innlegg med "Jeg vet..." Dette er ikke matematikk, ingen vet fasitsvarene. Alt vi kan gjøre er å backe hverandre opp, og la være å rive hverandre ned. Geir Lenke til kommentar
Yamas Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Jeg savner den gamle gjeste-greien. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Jeg har generelt savnet dette med aldersinformasjon i innleggene i samlivskategorien. I utgangspunktet burde alltid trådstarter oppgi dette, men det kunne være greit om dette var obligatorisk å oppgi på alle svar også. En enkel regel: Skriv hvor gammel du er i posten, ellers er kan den rapporteres som moderatormat (man trenger ikke rapportere/slette alle innlegg som mangler alder, men er den på grensen til useriøs så er terskelen svært lav). Folk vil selvsagt kunne dikte og pynte på alderen sin, men blir dette oppdaget snakker man straff/advarsler. Det er godt mulig problemstillinger her jeg ikke har tenkt over, men slenger det ut som et forslag. Lenke til kommentar
V.I.C Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Jeg har jo personlig vært mest aktiv i samlivskategorien og jeg føler at det er en viktig kategori å ha på forumet fordi her kan man søke råd ved brudd med kjæresten, få uttrykt sin frustrasjon eller komme med gode lykkeutrbudd etter en vellykket date. Men jeg skal dog være enig i at det er mye "daske hun i ansiktet med penisen"- kommentarer og mye useriøst postet under gjestefunksjon. For min del hadde jeg vært positiv til mer/strengere moderering, snarere enn å ekskludere hele kategorien. 2 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Men for folk som virkelig vil og kanskje tillogmed trenger noen gode svar så vil vel det med og lyve med alder ikke gagne dem ? Jeg synes også at anonym-posting burde få fortsette, da jeg har brukt den flere ganger selv, da jeg ant lett kan spores gjennom min bruker til min ekte person. Det og ha strengere miderering her tror jeg bare er bra, folk som spør, ønsker som regel ærlige og seriøse svar?! Er spørsmålet bare tull, og alle svarene det samme, kan de godt bli flyttet til evt bedre passende hjørne av forumet eller slettet. Men for all del behold denne delen av forumet, da jeg tror det er en av de delene som virkelig kan bety noe for folk som kommer hit av forskjellige grunner. Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Interessant problemstilling. Jeg tror kanskje at svaret på dette spørsmålet: Og hva er så Kaptein Åpenbars store poeng? ...er at monokulturer er et problem og en uting, enten det dreier seg om amerikanske maissorter eller deltakere på samlivsforumet. Ethvert forum risikerer å bli offer for en "feedback-loop", der en type brukere er såpass aktive at de skremmer vekk folk med divergerende synspunkter, helt til man sitter igjen med et forum der likesinnede klapper hverandre på ryggen og ingen lærer noe som helst. Et "echo chamber" kalles det vel. Jeg vil påstå at vi utvikler oss best (eller kanskje i det hele tatt) når vi omgis av et visst mangfold. Hvordan skal vi ellers få brynt oss på argumentasjon og få nye impulser som tvinger oss til å tenke i nye baner? Siden religionsforumet ble nevnt i en bisetning, vil jeg gjerne påpeke at hovedinnlegget egentlig bare omformulerer kjent visdom fra noen tusen år tilbake: "Når en blind leder en blind, faller begge i grøften" (når forumet fylles av folk med den samme, mangelfulle erfaringsbakgrunnen, lærer ingen noenting) "Jern sliper jern" (vi må bryne oss på hverandre for å utvikle oss intellektuelt og moralsk) Og så har vi selvsagt historien om den unge, opprørske sønnen til kong David, som ikke likte det gode rådet han fikk av de eldre, men foretrakk å lytte til en gruppe jevnaldrende ja-menn som så alt fra samme vinkel som ham selv. Det endte ikke spesielt bra. Når det gjelder å sørge for et visst minimum av mangfold, har jeg ikke noe annet forslag enn det som allerede er fremlagt, nemlig moderering. Det kan kanskje hindre at de som skriker høyest og lengst får meningsmonopol gjennom at andre simpelthen ikke gidder å være der. Men om dette kan hjelpe i et forum der ensrettetheten allerede er blitt et problem, vet jeg sannelig ikke. Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Da jeg joinet forumet for noen år siden så hadde jeg inntrykk av at det var et veldig voksent miljø, så for å bli tatt seriøst skjulte jeg alderen på profilen min og de få gangene jeg skrev et innlegg så tenkte jeg veldig godt gjennom hvordan det ville bli oppfattet før jeg postet det. Jeg ender fortsatt ofte opp med å skrive et innlegg for så å droppe å poste det fordi jeg leser gjennom det å tenker over hva jeg egentlig vil bidra med ved å poste det. Nå har jeg begynt å bruke større deler av forumet enn jeg gjorde den gang, så det er gjerne derfor, men jeg får mer og mer inntrykk av at det er helt greit å komme med kjappe, barnslige svar som egentlig ikke bidrar med noe som helst i stedet for å holde i gang en skikkelig diskusjon. Jeg får mer og mer Facebook-feeling her med folk som bare poster svar for å virke kule uten å egentlig bidra i det hele tatt. Spesielt merket jeg dette etter at +1-funskjonen ble implementert. Det virker som at folk poster korte, usaklige og "morsomme" svar for å få så mange +1 som mulig. Dette er en kjip konsekvens av +1-systemet, men det burde nesten ha vært forutsett. Uansett om vi har en del usaklige kommentarer som spesielt florerer i enkelte deler av forumet så mener jeg at diskusjon.no fortsatt holder en høy standard, spesielt sammenliknet med diverse andre forum jeg har sett på. Dette tror jeg spesielt er takket være noen veldig aktive brukere som jeg ser igjen i mange tråder som alltid kommer med veldig gode svar og holder diskusjonene gående on topic, disse tror jeg er gull verdt og har ganske stor påvirkning på forumet, en annen grunn er selvfølgelig dyktige moderatorer som klarer å holde en god standard på forumet uten å være alt for nazi. For å komme med et svar til det du egentlig spør om så ville jeg ha fjernet dette plusse-systemet for å bli kvitt en god del av disse korte idiotiske svarene, ellers vet jeg ikke helt om det å fjerne alle disse idiotiske svarene er riktig vei å gå. Helst ville jeg sett at vi hadde en god og kultur her for å holde saklige diskusjoner uten å komme med slike svar, men når gjennomsnittsalderen er så lav og dette tross alt er Norges 2. største diskusjonsforum så er det gjerne ikke så lett, så det å gi folk som poster slike svar advarsler er gjerne nødvendig, men hvor skal i så fall grensen gå? 1 Lenke til kommentar
studuio Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 (endret) Hei! Psykologistudenter ved UIO undersøker sosiale relasjoner. Følg lenken under for å bli med i forskningsundersøkelsen innen søndag 10/12-17. Alle som deltar kan vinne 1000 kr! https://oslopsych.az1.qualtrics.com/jfe/form/SV_b1LY2Ql4ocfb4ix Endret 8. desember 2017 av studuio Lenke til kommentar
Bellatrixx Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Off utroskap er det verste jeg vet! Den som er utro mot partneren sin ødelegger så utrolig mye mer enn de noen gang lan tro, Ane eller forstå. Dessverre er det alt for mange som ikke bryr seg om andre enn dem selv og etter min mening burde de folka vært så ‘’ heldige’’ eller uheldige å rett å slett funnet hverandre slik de fikk smakt på sin egen medisin.. fordom jeg sier det slik mener jeg ikke det er spesielt bra å ønske dette til noen for det er så vondt for personenene oppi det at jeg unner virkelig alle bare godt. Håper du finner en som verdsetter deg og ikke behandler deg så dårlig alle fortjener å finne den personen som får deg til å virkelig ville være den beste deg du kan være. Håper lykken snur snart og er noen rett å slett så patetiske at de gjør noe slik fortjener de jaffal ikke en trofast person som venter hjemme mens bedraget skjer.. huff.. goe og varme tanker og livet blir bedre når synderne fjernes fra livene våre.. det er veldig tungt i begynnelsen men tro meg livet er en gave å hver dag er en ny sjangs til å utforske, oppleve og nyte alt det gode livet har å by på ( snakker fra egen opplevelse) støtte fra venner og familie er det beste som fins og aldri undervurder et smil lykke til ❤️ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå