Gå til innhold

Kan dyr ha rettigheter?


Bør dyreplageri være straffbart?  

175 stemmer

  1. 1. Bør dyreplageri være straffbart?

    • Ja, både drap og mishandling av dyr må forbys
      92
    • Ja, mishandling må forbys, men drap må værre tillatt
      75
    • Nei
      8
  2. 2. Bør kjøttindustrien forbys?

    • Ja
      11
    • Nei
      158
    • Ingen formening
      6
  3. 3. Bør jakt forbys?

    • Ja
      10
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      1
  4. 4. Bør dyr ha rettigheter?

    • Ja
      31
    • Nei
      15


Anbefalte innlegg

1. Hvordan tror du det går med mennesket hvis vi alle går over til å spise fjøsfôr?

 

Ganske dårlig, ettersom "fjøsfôr" ikke dekker næringsbehovene våre.

 

Vegiser taper den debatten, det er bevist gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på...

 

Hvordan da? Flere millioner mennesker lever livet igjennom uten å spise kjøtt, og de aller fleste av de er mye sunnere enn de som spiser kjøtt. At kjøtt er essensielt, eller i det hele tatt nødvendig i et godt kosthold er løgn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jakt er kultur! Jakt er gøy

Ja, men det er jo nettopp det jeg sier. Folk jakter fordi det er "kultur" og "gøy", ikke fordi de skal skaffe mat. Det er så mange andre måter å dekke næringsbehovet på, også for kjøttetere, at det er unødvendig å jakte.

 

Jeg står på mitt... at jakt er mer en sadistisk lek, enn det er nyttig.

Lenke til kommentar
Skal jakting forbys vil blant annet elgepopulasjonen eksplodere og dette igjen vil ødelegge store naturområder fordi de trenger mat. Man må holde vilt populasjonen på et hvis nivå for å forhindre at et habitat ødelegges!

Naturen, og populasjoner av både elg og ulv og alt mulig annet, har fint klart å regulere seg selv i millioner av år. Hvorfor skal det plutselig bli nødvendig å regulere det manuelt så fort mennesket kommer på jorden?

Lenke til kommentar
Skal jakting forbys vil blant annet elgepopulasjonen eksplodere og dette igjen vil ødelegge store naturområder fordi de trenger mat. Man må holde vilt populasjonen på et hvis nivå for å forhindre at et habitat ødelegges!

Naturen, og populasjoner av både elg og ulv og alt mulig annet, har fint klart å regulere seg selv i millioner av år. Hvorfor skal det plutselig bli nødvendig å regulere det manuelt så fort mennesket kommer på jorden?

 

Hva er definisjonen på manuellt? Mennesket er et dyr som regulerer naturen det også og har gjort det jævlig lenge. Nå dog i langt større grad enn før. Og det er ikke slik at naturen lever i perfekt symbiose der ingen arter tar skade selv om man tar vekk mennesket som en faktor.

Lenke til kommentar

Med en gang man ser en ulv så skyter man den i frykt for at den skal ete sau. Og når det er så få ulv i tillegg så må man jakte. I Steigen kommune er elgbestanden høy, med 15-20 dyr per flokk har de klart å rasere 2 km2 med skog. Når rovdyrene er maltraktert av oss mennesker så må vi selv holde bestanden på et hvis nivå, enten du liker det eller ei! :ermm:

Lenke til kommentar
Alle etiske systemer gjør minst én antagelse. Liberalismen gjør kun én antagelse.

Hvis antakelsen ikke kan begrunnes, nærmer man seg religiøs overbevisning.

Det kan du si.

 

Gjør du selv ingne antagelser? Du antar ikke engang at vold er galt?

Jeg gjør antakelser, når jeg har et for meg fornuftig grunnlag. Hvorfor (hvordan) skal jeg ellers kunne gjøre antakelsene?

 

F.eks.: Jeg mener ikke at vold er galt, men jeg mener at vold ikke bør brukes for annet enn å hindre mer og større vold; vold kan påføre smerte, og smerte er vondt - jeg ønsker ikke meg selv (og derav heller ikke andre) vondt, med mindre det synes nødvendig for å hindre mer og større vondskap for meg selv (og derav andre).

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at vold er galt, men jeg mener at vold ikke bør brukes for annet enn å hindre mer og større vold; vold kan påføre smerte, og smerte er vondt - jeg ønsker ikke meg selv (og derav heller ikke andre) vondt, med mindre det synes nødvendig for å hindre mer og større vondskap for meg selv (og derav andre).

 

Da mener du vold er galt unntatt i selvforsvar. Altså mener du at initiering av vold galt. Du er liberalist.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at vold er galt, men jeg mener at vold ikke bør brukes for annet enn å hindre mer og større vold; vold kan påføre smerte, og smerte er vondt - jeg ønsker ikke meg selv (og derav heller ikke andre) vondt, med mindre det synes nødvendig for å hindre mer og større vondskap for meg selv (og derav andre).

 

Da mener du vold er galt unntatt i selvforsvar. Altså mener du at initiering av vold galt. Du er liberalist.

 

Og hindre vold mot dyr er mennesket som forsvarer dyrene. Så ergo vil liberalister måtte argumentere for at den typen "selvforsvar" er legitimt.

Lenke til kommentar

Nei, liberalister skiller mellom mennesker og dyr. Det er riktig at jeg kan drepe deg dersom du er i ferd med å drepe et uskyldig menneske, men jeg kan ikke drepe deg om du er i ferd med å tråkke på en frosk.

 

Å tråkke på en frosk er uetisk, men skal staten gå iinn og straffe slikt? Nei, det er for mye stat etter min smak!

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Da mener du vold er galt unntatt i selvforsvar. Altså mener du at initiering av vold galt. Du er liberalist.
Nei, liberalister skiller mellom mennesker og dyr.

Hmm.

 

Det er riktig at jeg kan drepe deg dersom du er i ferd med å drepe et uskyldig menneske, men jeg kan ikke drepe deg om du er i ferd med å tråkke på en frosk.

 

Å tråkke på en frosk er uetisk, men skal staten gå iinn og straffe slikt? Nei, det er for mye stat etter min smak!

Du behøver ikke å drepe noen for å uskadeliggjøre dem.

 

«Det å drepe et menneske kan ses på som uetisk, men skal staten gå inn og straffe slikt? Nei, det er for mye stat etter min smak!»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...