Gå til innhold

Kan dyr ha rettigheter?


Bør dyreplageri være straffbart?  

175 stemmer

  1. 1. Bør dyreplageri være straffbart?

    • Ja, både drap og mishandling av dyr må forbys
      92
    • Ja, mishandling må forbys, men drap må værre tillatt
      75
    • Nei
      8
  2. 2. Bør kjøttindustrien forbys?

    • Ja
      11
    • Nei
      158
    • Ingen formening
      6
  3. 3. Bør jakt forbys?

    • Ja
      10
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      1
  4. 4. Bør dyr ha rettigheter?

    • Ja
      31
    • Nei
      15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spørsmålet da må være i hvor stor grad man skal ha respekt for hverandres "eiendom". Det er ikke snakk om enten/eller.

 

Hvis du er villig til å ta andres penger for å betale for ting du selv har lyst på, respekterer du ikke andres eiendom.

 

det er da ikke snakk om at noen skal i retten for å slå ihjel fluer?

 

Men når noen slår ihjel en kylling skal det være rettssak? Så hvorfor?

 

Sorry, men dette kan du ikke mene.

 

Jeg mener ikke at man bør, men at man kan.

Lenke til kommentar
Mener dere
er ok?

Definer "ok"

"- godkjent?", "- greit?", "- fint?", "- flott?", "- helt i orden?", "- ok2k10?" osv.

 

Mener du dette er ok?

 

Nei, men dette er en skrudd person som plager en fisk i 30ish sek, ikke en industri som har dyr i fangenskap hele livet under latterlig levestandard. Forsåvidt har fisken levd et helt fint liv i havet - torturert i 30ish sek for så å slippe tilbake i det fri. Ser du ikke forskjellen dette og pelsoppdretten?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Spørsmålet da må være i hvor stor grad man skal ha respekt for hverandres "eiendom". Det er ikke snakk om enten/eller.

 

Hvis du er villig til å ta andres penger for å betale for ting du selv har lyst på, respekterer du ikke andres eiendom.

 

Hvis du snakker om skatt så har vi vært gjennom dette før:

Norge er eid av norges folk.

Alle i landet betaler leie: Flytt til månen hvis ikke du vil betale leie.

 

Flytt ut av borettslaget foreldrene dine bodde i, når du fyller 18, hvis ikke du vil betale fellesgjeld.

Flytt ut av landet foreldrene dine bodde i, når du fyller 18, hvis ikke du vil betale skatt.

 

Alternativt: Bygg ditt eget borettslag.

Alternativt: Bygg ditt eget land.

 

Alternativ to: Kom inn i styret til borettslaget for forandre systemet.

Alternativ to: Kom bruk stemmeretten din, eller gå inn i politikken i landet ditt.

 

Hvis ikke nordmenn eier norges land, hvem eier landet da?

"Homestead" loven er en sær-amerikansk lov som gjaldt FØR kontinentet Nord-Amerika var fullt anneksert: Det var store landområder uten noe eierskap: Områder som ikke var en del av hverken noen land eller stat.

(Annet enn indianerene da, men de hadde ikke noe flagg, så da kunne de ikke eie noe i følge vesten).

 

Alle land i verden er enige i at det norske folk har rett til å ta betalt for å leie ut deler av landet sitt, noe som betyr at hele verden for øvrig har anerkjent det norske folks eierskap i Norge.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

"- godkjent?"

 

Godkjent for hva?

 

"- greit?"

 

Greit for hva?

 

"- fint?"

 

Nei.

 

"- flott?"

 

Nei.

 

"- helt i orden?"

 

Nei

 

 

 

Norge er eid av norges folk.

 

Nei. Eierskap fås gjennom homesteading.

 

Ser du ikke forskjellen dette og pelsoppdretten?

 

Spørsmålet er om du vil forby begge deler.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
det er da ikke snakk om at noen skal i retten for å slå ihjel fluer?
Men når noen slår ihjel en kylling skal det være rettssak? Så hvorfor?

Du har tydeligvis ikke lest mitt forrige innlegg, der jeg prøvde å forklare et par ting, blant annet hvordan smerte oppleves hos dyr og fugler vs. insekter og fisker.

 

Sorry, men dette kan du ikke mene.
Jeg mener ikke at man bør, men at man kan.

Nei, man kan ikke gjøre som man vil med et villt dyr heller. Å torturere eller pine et villt dyr bare fordi det er morsomt, vil bare få deg til å fremstå som en ond person, med et ganske sykt hode.

 

På den annen side er det derfor litt underlig at det er godtatt med jakt, som i bunn og grunn også bare gjøres for moro skyld av jegere som trenger et stort gevær som p*nisforlenger, og som må drepe et forsvarsløst dyr for å føle seg som en mann.

Lenke til kommentar
Spørsmålet da må være i hvor stor grad man skal ha respekt for hverandres "eiendom". Det er ikke snakk om enten/eller.

Hvis du er villig til å ta andres penger for å betale for ting du selv har lyst på, respekterer du ikke andres eiendom.

Greit, hvis vi er på det nivået, så må jeg nok innrømme at ja, jeg har svært liten respekt for andres eiendom.

 

Men når det er sagt, så ser jeg ikke på dette som å "ta andres penger for å betale for ting jeg selv har lyst på", derimot er det snakk om at alle bidrar litt til et samfunn og en stat som tar seg av slike ting.

Red Frostravens eksempel er godt, det er som å betale husleie til et borettslag, så man i fellesskap får ordnet med brøyting, vedlikehold og det som hører med.

Er man ikke enig i at borettslaget skal samle inn penger til brøyting, men mener hver og en skal ta seg av det slik det faller den enkelte inn å lyste, så kan man ta det opp og foreslå det.

Dessverre har jeg såpass dårlig tro på mennesker at jeg har svært vanskelig for å tro at slike systemer kan fungere. Det er altfor mange egosentriske tullinger der ute.

 

det er da ikke snakk om at noen skal i retten for å slå ihjel fluer?

Men når noen slår ihjel en kylling skal det være rettssak? Så hvorfor?

Fordi det er galt, og det er forbudt. Det er da ikke så vanskelig?

 

Sorry, men dette kan du ikke mene.

Jeg mener ikke at man bør, men at man kan.

Selvfølgelig kan man. Man kan nå også. Problemet er at om det ikke er straffbart, vil høyst sannsynlig flere gjøre det enn om det ikke var straffbart. Den risikoen hverken bør eller kan vi ta.

Lenke til kommentar
hvordan smerte oppleves hos dyr og fugler vs. insekter og fisker.
Du vet ingenting om dette.

Jo, det gjør jeg

 

http://www.nt.ntnu.no/users/clabec/pdf/smerte.PDF

 

Insekter mangler flere av kriteriene for å føle smerte. Det er uvisst om fisker kan føle smerte, men det påstås fra flere hold at ihvertfall mindre fiskearter ikke kan dette.

 

Å torturere eller pine et villt dyr bare fordi det er morsomt, vil bare få deg til å fremstå som en ond person, med et ganske sykt hode.
enig

 

vil du forby jakt?

Jeg synes jakt bør forbys. Man kan argumentere med at dyret har levd et liv i frihet, men dagens jaktmetoder fører til at dyret kan dø langsomt i smerte, eller bare bli skadeskutt og leve med store smerter av den grunn i flere dager før det til slutt dør.

 

Gårder der dyret stort sett går utendørs, og kan ligge på mykt underlag innendørs, og avlives på en human måte, er en mye bedre måte å skaffe seg mat på. Når man har den muligheten, ser jeg få grunner til å gå på jakt for å skaffe seg mat... da gjøres det ikke av andre grunner enn for morro skyld. Og å potensielt pine et dyr for sin egen forlystelse, er bare sykt.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar
ser jeg ikke på dette som å "ta andres penger for å betale for ting jeg selv har lyst på", derimot er det snakk om at alle bidrar

 

Hvorfor kan det ikke være frivillig?

 

Fordi det er galt

 

Bevis at det er galt å drepe kylling, men ikke bille.

 

det er forbudt.

 

Så loven er hellig?

 

Jeg synes jakt bør forbys.

 

Helt sykt ass.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
ser jeg ikke på dette som å "ta andres penger for å betale for ting jeg selv har lyst på", derimot er det snakk om at alle bidrar

Hvorfor kan det ikke være frivillig?

Fordi da ville svært mange latt være å bidra, gjerne på pur faenskap. Det må du også se, hvis du har en viss innsikt i menneskelig natur. Jeg har svært dårlig tro på et samfunn der folk kun bidrar etter eget forgodtbefinnende.

 

Bevis at det er galt å drepe kylling, men ikke bille.

Hvorfor det? Du er jo enig i at det, moralsk sett, er galt å mishandle en kylling til døde?

Hva gjelder billa, synes jeg du snart skal forsøke å sette deg litt inn i hva Marekatten forsøker å fortelle.

 

det er forbudt.

Så loven er hellig?

Stadig hakk i plata? Les gjennom tråden din om du vil ha svar på det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendig i dagens samfunn med jakt.

 

Man kan ikke forby alt som ikke er nødvendig.

 

Og jo, man må jakte for å skaffe kjøtt. Alternativet er å holde dyr i fangenskap. Så hva vil du velge? Leve et fritt liv og bli skutt, eller leve et liv i fangenskap og bli drept humant?

 

den er stygg

 

Hva så?

 

Fordi da ville svært mange latt være å bidra, gjerne på pur faenskap.

 

Bør det ikke være opp til en selv hva en vil bidra til og ikke?

 

du er jo enig i at det, moralsk sett, er galt å mishandle en kylling til døde?

 

det stemmer ja

 

Hva gjelder billa, synes jeg du snart skal forsøke å sette deg litt inn i hva Marekatten forsøker å fortelle.

 

det er ikke bevist at kyllinger føler smerte. Det er bare stor grad av enighet.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Og jo, man må jakte for å skaffe kjøtt. Alternativet er å holde dyr i fangenskap. Så hva vil du velge? Leve et fritt liv og bli skutt, eller leve et liv i fangenskap og bli drept humant

Dyr i fangenskap lever ofte ganske fritt. De gårdene som følger lover og regler, har store uteområder for dyrene der de kan være det meste av dagen. Om natten føres de inn i en låve der de har båser med mykt liggeunderlag. Disse dyrene savner sjelden noe som helst av verken frihet eller mat, og følges reglene, vil de ikke føle smerte eller bli stresset ved avlivning.

 

Noen dyr får også lov til å gå på beite hele sommerhalvåret. Da går de ganske fritt i et skogsområde i nærheten av gården, og hentes inn igjen før vinteren.

 

(Nå ser jeg imidlertid bort fra pelsfarmene. De som driver pelsfarmer ser ut til å tro at de kan gjøre hva som helst.)

 

Dyr som blir skutt ved jakt... ja, prøv å forestille deg å bli skutt, men ikke dø med engang, og at du må leve med ekstrem smerte i flere dager til du til slutt dør... enten av blodtap, av at du ikke får tak i mat på grunn av skaden, eller av andre grunner.

Lenke til kommentar
Og jo, man må jakte for å skaffe kjøtt. Alternativet er å holde dyr i fangenskap. Så hva vil du velge? Leve et fritt liv og bli skutt, eller leve et liv i fangenskap og bli drept humant?

De fleste jegere skyter ikke for å pine dyret, eller skade det så de kan løpe bort med tomahawken og hakke det opp mens det fortsatt lever. Viltkjøtt er noe de ikke lager på slakteriene, nettopp fordi alg, hjort, rådyr osv ikke gjør seg bra i fangenskap.

Og for meg og mange andre er det helt uaktuelt å leve på grønnsaker, så noe må drepes og spises.

Lenke til kommentar
Og for meg og mange andre er det helt uaktuelt å leve på grønnsaker

 

Men hvis flertallet bestemmer seg for å forby det, vil du akseptere det, right?

Selvfølgelig,om alle andre mener at det er slik det burde være, så er det slik.

Sarkasme gjør seg ikke så bra i skreven form. Å kunne spise kjøtt er en selvfølge for meg, mennesket er både plante og kjøtteter, så jeg ser det helt naturlig og spise kjøttet.

Om det blir ulovlig har jeg ikke så mye av et valg, men narkotika er ulovlig og folk får tak i det, så ingenting er umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...