Gå til innhold

Kan dyr ha rettigheter?

Bør dyreplageri være straffbart?  

175 stemmer

1. 1. Bør dyreplageri være straffbart?

• Ja, både drap og mishandling av dyr må forbys
      92
    • Ja, mishandling må forbys, men drap må værre tillatt
      75
    • Nei
      8
  2. 2. Bør kjøttindustrien forbys?

• Ja
      11
    • Nei
      158
    • Ingen formening
      6
  3. 3. Bør jakt forbys?

• Ja
      10
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      1
  4. 4. Bør dyr ha rettigheter?

• Ja
      31
    • Nei
      15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det at mange deler en subjektiv oppfatning gjør den ikke objektiv. Man kan kun si at det er fornuftig å ikke skade et annet menneske så lenge man godkjenner det subjektive utsagnet "det er galt å utsette andre mennesker for lidelse".

Fornuft er ikke grunnlaget for lover, verdier og følelser er grunnlaget for lover.

Lenke til kommentar
Å drepe dyr er essensielt for at vi mennesker skal overleve,

Nei.

Eller foretrekker du fascisme?

Han stemmer nok SV.

1. Hvordan tror du det går med mennesket hvis vi alle går over til å spise fjøsfôr? Vegiser taper den debatten, det er bevist gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på...

2. Nei, jeg stemmer ikke SV, å det kommer jeg heller aldri til å gjøre =)

Lenke til kommentar

Kanskje fordi det er så åpenbart. Altså at vi har og skal inneha lover som regulerer menneskers adferd. Man kan ikke behandle verken dyr eller mennesker som man vil. Tar man vekk disse grunnbjelkene vil samfunnet se meget annerledes ut og heller negativt. Jeg vil ikke være en del av et lovløst samfunn.

Derfor blir trådstarter spørsmål noe søkt.

Det er en ærlig sak å mene at dyremishandling bør være tillat, men forstålig nok får man lite gehør for noe slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Trenger vi mat? Ja

Trenger smakløse vestkantfruer å gå med pels når vi har andre plagg som varmer minst like bra? Nei

Dyr har tanker og følelser, akkurat som deg og meg. Selvsagt burde dyreplageri straffes, og det hardt.

Vi liker å tillegge dyr menneskelig attributter, men slik er det nå en gang ikke. Dessverre!

Okei, så hunden logrer med halen ikke fordi den er glad, men fordi den ikke har følelser?

Ganske oppsiktsvekkende når 88% mener kjøttindustrien ikke bør forbys, mens hele 55% mener drap av dyr må forbys. Noen har visst ikke helt tenkt gjennom hva som egentlig skjer med kjøttet før det havner i frysedisken..

De fleste regner nok dette som å drepe det selv, og ikke at den skal slaktes (noenlunde) humant i et slakteri.

Lenke til kommentar
De fleste regner nok dette som å drepe det selv, og ikke at den skal slaktes (noenlunde) humant i et slakteri.

"Human slakting" skjer i et fåtall av slakterier i Norge. Jeg vil heller at det er lovlig for at en jeger skulle skutt en elg i frihet, enn at det som i dag er lovlig å tvinge en mishandla ku inn i et Gilde-slakteri.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

"Human slakting" skjer i et fåtall av slakterier i Norge. Jeg vil heller at det er lovlig for at en jeger skulle skutt en elg i frihet, enn at det som i dag er lovlig å tvinge en mishandla ku inn i et Gilde-slakteri.

Jeg er med deg på den, men den tanken som poppet i hodet mitt idet jeg leste spørsmålet var en type som putta kattungene som han ikke ville ha i en sekk for å så hamle løs på en murvegg med sekken. Litt satt på spissen, men du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Og hvorfor liker vi ikke å påføre lidelse? Kan det være fordi vi anser kyllingen å ha en viss egenverdi, og ønsker å respektere dette?

Ja,men du kan ikke tvinge andre til å betale for rettssak hver gang noen piner en kylling.

Vel, der er vi nok grunnleggende uenig. Det er på mange måter slik det foregår idag, og jeg finner det aldeles utmerket.

Vel, om disse dyrene ikke har noen egenverdi, så kan vi vel ikke snakke om hvem som er mest verdt?

Men du mener altså at store dyr har mer egenverdi enn små dyr?

Det har jeg da ikke sagt?

Du sammenlikner flue og mus, det er litt syltynt. Selvfølgelig hender det at jeg slår ihjel fluer, men minst like mange blir enkelt og greit jaget ut. Man bør tilstrebe å la så mange som mulig av dem leve hvis det er praktisk mulig.

Men, ei flue er et insekt, ei mus er et pattedyr. Loven dekker pattedyr, dermed er det per definisjon forbudt å mishandle mus. Men ei flue har like mye behov for å overleve som ei mus - de vil begge forsøke å forsvare seg eller flykte om det oppstår fare - og en kan da si at de begge er levende vesener som innehar en viss egenverdi.

Hvor stor denne verdien er, og hvordan man måler den, er vel heller tåkete. Men hvorfor skal vi gjøre det? Poenget må uansett være at dyret (eller insektet) innehar en egen vilje og behov for å leve, og å ha det godt.

Javel, men da er jo dyremishandling forbudt da? Hva kan rettsvesenet gjøre med mishandlingen, hvis det ikke er forbudt?

Dyremishandling er ikke forbudt. Å ødelegge andres eiendom er forbudt.

Og hva da med dyr som ingen vil påta seg å "eie"?

Ta ville dyr, feks.. da kan man gjøre som man vil med nærmeste rådyr? Mishandle og plage det som en selv vil?

*For mange oppleves det å slakte et dyr som mer "riktig" enn å pine et dyr. Det er fordi slakt er lovregulert på en slik måte at dyret verken skal bli stresset eller merke ubehag eller smerte i forbindelse med slakten. I oppveksten er det også lover og regler som regulerer hvordan dyret skal behandles. Dette innebærer store nok båser, etterhvert med mykt liggeunderlag, samt at de skal få lov til å gå utendørs så mye det er forsvarlig. Det er riktignok slik at disse reglene ikke alltid følges, men det er det dessverre ikke så mange som vet.

Et lite tillegg til denne bare, det er ennå en lang, lang vei å gå for konvensjonelt husdyrhold og matproduksjon. De lovene og forskriftene som gjelder, som regulerer hvordan husdyr skal behandles, er i mange tilfeller svært uforsvarlig i forhold til de velferdsmessige hensyn som skal og bør tas overfor dyr. Så en ting er at lovene ikke alltid følges, men i mange tilfeller er også lovene for svake.

Men ja, det er et viktig poeng. Det er en vesentlig forskjell på det å pine et dyr til døde, og det å slakte det på "humant" vis.

Lenke til kommentar
Man kan kun si at det er fornuftig å ikke skade et annet menneske så lenge man godkjenner det subjektive utsagnet "det er galt å utsette andre mennesker for lidelse".

Ja.

Fornuft er ikke grunnlaget for lover, verdier og følelser er grunnlaget for lover.

stemmer

men nnoen verdier er mindre fornuftige enn andre. For eksempel er rasistiske verdier mindre fornuftige enn anti-rasistiske verdier

Hvordan tror du det går med mennesket hvis vi alle går over til å spise fjøsfôr?

ræva

Vegiser taper den debatten, det er bevist gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på...

nei

Jeg mener det er riktig å ha beskyttelse overfor dyrene, de føler jo smerte.

Jakt bør altså bli ulovlig? Ikke digg å bli skutt...

Jeg syns det er rart (altså ikke idiotisk) at noen i det hele tatt kan stille spørsmålet "Bør dyreplageri være straffbart?" når det i dag er straffbart.

Så loven er hellig?

Vel, der er vi nok grunnleggende uenig. Det er på mange måter slik det foregår idag, og jeg finner det aldeles utmerket.

Du finner dete utmerket at jeg tvinges til å betale hver gang en kylling kverkes? Ingen respekt for andres eiendom, med andre ord?

Selvfølgelig hender det at jeg slår ihjel fluer

Vil du da akseptere om jeg tvinger deg til å betale for rettssaken hver gang du slår ihjel en flue?

ei flue er et insekt, ei mus er et pattedyr.

Så det er altså arten som avgjør?

kan man gjøre som man vil med nærmeste rådyr?

Ja.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar

Nå synest jeg disse svar alternativene er litt.. tja...

Hva som menes med "drap på dyr" kan være så mangt.

Hadde jeg tatt noen i å drepe et av husdyrene mine uten grunn (moro skyld o.l) burde skyldige tatt beina fatt.

Dreper noen et vilt dyr uten noen spesiell grunn hadde jeg ikke godtatt det heller.

Jeg er imot pels industrien slik den holder på i dag. Vi trenger pels til mye rart men ikke når den kommer fra slike fremgangsmåter som de bruker i dag.

Mener dere

er ok?

Har ikke stor innsikt i kjøttproduksjonen, men hadde jo ikke vært å forakte om dyrene hadde et fint liv før de havnet på bordet.

Lenke til kommentar

Du finner dete utmerket at jeg tvinges til å betale hver gang en kylling kverkes? Ingen respekt for andres eiendom, med andre ord?

Spørsmålet da må være i hvor stor grad man skal ha respekt for hverandres "eiendom". Det er ikke snakk om enten/eller.

Selvfølgelig hender det at jeg slår ihjel fluer

Vil du da akseptere om jeg tvinger deg til å betale for rettssaken hver gang du slår ihjel en flue?

ei flue er et insekt, ei mus er et pattedyr.

Så det er altså arten som avgjør?

Men kjære deg, det er da ikke snakk om at noen skal i retten for å slå ihjel fluer? Det har aldri skjedd, ingen har noen gang vurdert det, og det vil sannsynligvis aldri skje. Vær grei nå og legg på ei ny plate, det er hakk i den du har på.

kan man gjøre som man vil med nærmeste rådyr?

Ja.

Sorry, men dette kan du ikke mene. Men klart, i dette utopiske samfunnet du ser for deg, vil det være slik. Det vil aldri få noen støtte fra meg i alle fall.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...