Gå til innhold

Kan dyr ha rettigheter?


Bør dyreplageri være straffbart?  

175 stemmer

  1. 1. Bør dyreplageri være straffbart?

    • Ja, både drap og mishandling av dyr må forbys
      92
    • Ja, mishandling må forbys, men drap må værre tillatt
      75
    • Nei
      8
  2. 2. Bør kjøttindustrien forbys?

    • Ja
      11
    • Nei
      158
    • Ingen formening
      6
  3. 3. Bør jakt forbys?

    • Ja
      10
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      1
  4. 4. Bør dyr ha rettigheter?

    • Ja
      31
    • Nei
      15


Anbefalte innlegg

Begrunner du her menneskers rettigheter med at de klarer å lese signalene fra andre mennesker? Isåfall, hva med de som ikke klarer det? F.eks. autister eller sterkt psykisk utviklingshemmede. Og hvis du virkelig mener at man får rettigheter av å lese reaksjonene til andre medlemmer av arten; hvorfor får ikke da løver rettigheter fordi de kan lese reaksjonene til andre løver. Og hvor ligger logikken bak at evne til å forstå "elementære mellommenneskelige relasjoner" skal være kriteriet for å få rettigheter.

 

En rettighet er av ingen verdi om ikke det er to parter som forstår rettigheten.

Hvorfor ikke?

 

Den gyldne regel f.eks er av ingen verdi om også ikke motparten forstår den, eller er villig til å etterleve den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 oppslag, 4 av dem fra 2007. Si meg, hvilke saker av denne sorten er det riksdekkende media og folk flest roper høyest om? Ulv eller gaupe?

Jeg sa aldri at det aldri er snakk om andre rovdyr enn ulv, men jeg mener ulv får ufortjent mye pes i forbindelse med rovdyrforvaltninga. Av og til kan det virke som at mange tror ulven er det eneste rovdyret vi har her til lands.

Hva er det som blir diskutert mest, forvaltning av ulvebestanden, eller forvaltning av rovdyrbestanden generelt?

 

Nåja, i min ende av landet, så er det definitivt bjørn, jerv og gaupebestanden som diskuteres mest... ;) Kommer det en sjelden gang ulv streifende innom fra Sverige, Finland eller Russland, så skaper det avisoverskrifter, men noe stort press om utrydding av denne har det ikke vært.

 

Jeg kunne alltids lett fram 100 oppslag til fra forskjellige lokalaviser om du vil, men tror da poenget mitt kom godt nok fram; det klages over bestandene av alle de andre rovdyra også. Hvorfor riksavisene (Dagbladet og VG) stort sett bare skriver om indre østlandet og ulv må du nesten spørre dem om, men det kommer vel av at bestanden (i norge) er såpass liten, og dermed utrydningstruet, i motsetning til de andre rovdyrene.

 

Men da tror jeg vi setter strek for avsporingen? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...