Gå til innhold

Hjelp til justering av hardware til gaming-PC, sub kr20 000,-

Anbefalte innlegg

Heisann, ny bruker av forumet her :)

Så jeg har da skapt en liste over deler jeg ønsker å kjøpe, som jeg skal poste litt lenger nede. Problemet ligger hovedsaklig i valg av skjermkort, men alle innspill er hjertelig velkomne! Datamaskinen skal brukes til gaming, men jeg leker også en del med andre ting og jeg overklokker litt på hobbybasis.

Jeg har ingen preferanser innen hva merke det er på de forskjellige delene, med unntak for skjermkort som jeg forklarer om litt. For harddiskene planlegger jeg å bruke RAID, men dette er ikke vesentlig.

Det er noen kriterier som må oppfylles: Skjermkortet må være nVidia (eller støtte nVision 3D-briller, som bare er nVidia-baserte kort så langt jeg vet), maskinen må koste under kr20 000,- (komfortabel mellom 17- og 18 000), og den må ha gode fremtidsutsikter - den bygges for å vare mange år fremover, og må da være kompatibel med kommende teknologi.

PS: Tastatur, mus, OS (Win7 Ultimate) og harddisk trenges ikke ta med, da jeg har alle disse delene klare allerede. Planen for skjermkort akuratt nå er å bruke en økonomisk modell (tenker den jeg legger til i listen) frem til Mars da nVidia kommer med sitt nye, jeg ser helst at dette mellomleddet støtter SLI så jeg kan bruke det sammen med den nye GF100-modellen for bedre effekt :) Du trenger ikke ta med prisen på GF100 i utregningen, den kommer utenfor, men det er viktig at de to kan fungere sammen til en viss grad så jeg ikke kaster bort masse penger.

PPS: Kan harddiskene mine (to stk.) settes opp i RAID? Jeg fant ikke informasjon om dette hos MPX, og det er ikke svært viktig men det er nyttig.

PPPS: Skjermen gimper litt i bildekvalitet, men jeg tenker at med fremtiden da det blir høyere kvalitet på 120Hz skjermer så kan jeg bytte den eller evt. kjøre dobbel skjerm.

Skjerm: Samsung 22" LCD Syncmaster 2233RZ (kan ikke forandres pga. nVision, men legger den til for opplysningens skyld)

Kabinett: Silverstone Fortress Midi Tower

Skjermkort: MSI GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA

RAM: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

PSU: Corsair HX 750W

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

HK: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58

HDD: Seagate Barracuda SATA2 1.5TB (kan ikke forandres pga. har allerede kjøpt)

Jeg takker for alle svar, og det er bare å spør om mer informasjon så skal jeg svare så bra jeg klarer. Og om du ser noen innlysende feil i mitt oppsett så er det bare å rope ut, jeg skal være den første til å medgi at jeg ikke er svært viderekommen når det kommer til hardware.

Endret av Reechter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var jeg deg, ville jeg ventet til Mars måned før jeg kjøpte ny PC.

Følgende skjermer støtter nVIDIA 3D Vision:

Aspire GD245HQ (Også kjent som Aspire GD235HZ i enkelte regioner)

Alienware OptX AW2310

Syncmaster 2233RZ

ViewSonic FuHzion™ VX2265wm

De andre kjermene kan jeg tenke vil rulle ut på det Norske markedet i løpet av Februar/Mars måned. Dette er en av grunnene til at jeg mener det kan være litt lurt å vente litt, slik at du får utvalg og får kjøpt best mulig skjerm først som sist.

Neste punkt er at etav dagens budsjettkort ikke vil ha særlig nytte for seg sammen med kommende nVIDIA skjermkort i high end klassen. Eneste nytten det vil ha er som dedikert PhysX, og jeg vet ikke om og eventuelt hvor mye ytelseøkning dette vil gi. Faktisk vil jeg tro at du får mer ytelse ved å vente og heller bruke 1000-lappen du sparte på et litt kraftigere skjermkort enn planlagt.

Lenke til kommentar

Takk for respons og linker, men jeg har det problemet at jeg faktisk må ha en datamaskin snarest! Du skjønner, maskinen jeg bruke til daglig er utrolig ustabil, og alle ting jeg prøver fungerer ikke - jeg kan rett og slett ikke bruke denne til å ta vare på viktige dokumenter osv, jeg har allerede ominstallert Windows (mange forksjellige versjoner) flere ganger de siste ukene. Jeg hare bare den eksterne HDD'en min å takke for at jeg ikke blir gal.

Igjen, takk :) Jeg tenker å få en ekstra skjerm når de andre kommer ut i de neste månedene, sammen med skjermkortet - siden det støtter "Surround 3D" eller hva de ville kalle det for.

Acer er den som ser mest lovende ut for meg.

Endret av Reechter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...