Gå til innhold

ripemd320 hash - bra sikkerhet ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som ze5400 sier er dette et enveis hash, og ikke toveis kryptering.

Et slikt hash er mulig å "dekryptere" ved hjelp av brute force, feks. ved oppslag i rainbow tables.

Dersom du bruker dette for å lagre passord i en database (som er den vanligste bruken av hash) er dette såklart bedre enn å lagre det i klartekst, men heller ikke helt optimalt.

Det du da bør gjøre er å generere et 'salt', som du benytter når du hasher passordet. Dette lagres sammen med passord hashet i databasen.

Feks:

<?php

// Generer salt, dette må ikke gjøres om til et md5 hash, men det kan være praktisk
$salt = md5(mt_rand().microtime());

$pwHash = hash(ripemd320, $salt.'hei');

Når du så skal kontrollere om en bruker skrev inn korrekt passord bruker du da saltet sammen med input fra bruker og ser om det resulterer i samme hash.

Dette gjør brute forcing vanskelig, og rainbow tables ubrukelig.

Lenke til kommentar

En liten kommentar til det;

Bruteforcing av passordet til en enkeltbruker blir ikke vanskeligere (da saltet også ville være kjent for 'the bad guys', om de først har fått tak i hashen), men man kan ikke kjøre en bruteforce mot en hel brukerliste på en gang.

Lenke til kommentar
Som ze5400 sier er dette et enveis hash, og ikke toveis kryptering.

Et slikt hash er mulig å "dekryptere" ved hjelp av brute force, feks. ved oppslag i rainbow tables.

Dersom du bruker dette for å lagre passord i en database (som er den vanligste bruken av hash) er dette såklart bedre enn å lagre det i klartekst, men heller ikke helt optimalt.

Det du da bør gjøre er å generere et 'salt', som du benytter når du hasher passordet. Dette lagres sammen med passord hashet i databasen.

Feks:

<?php

// Generer salt, dette må ikke gjøres om til et md5 hash, men det kan være praktisk
$salt = md5(mt_rand().microtime());

$pwHash = hash(ripemd320, $salt.'hei');

Når du så skal kontrollere om en bruker skrev inn korrekt passord bruker du da saltet sammen med input fra bruker og ser om det resulterer i samme hash.

Dette gjør brute forcing vanskelig, og rainbow tables ubrukelig.

Dette fungerer da ikke bruke i et logginn system?

Blir jo forskjellig hele tiden.

Lenke til kommentar

Det blir ikke forskjellig.

Når en bruker opprettes genereres et salt. Dette saltet lagres i databasen og brukes hver gang brukeren logger inn. Det genereres ikke nytt salt når du sjekker passordet, men du bruker det samme som når ble brukt når du lagret passord hashet første gang.

Lenke til kommentar

Hva slags ekstra sikkerhet mener du det skal gi? Med en gang jeg bruteforcer og klarer å hente ut passordet til en bruker, så har det ikke noe å si hvor mange ganger du genererer nye salter, logger meg bare på med passordet jeg fant tidligere, jeg.

Lenke til kommentar
Hva slags ekstra sikkerhet mener du det skal gi? Med en gang jeg bruteforcer og klarer å hente ut passordet til en bruker, så har det ikke noe å si hvor mange ganger du genererer nye salter, logger meg bare på med passordet jeg fant tidligere, jeg.

Hehe, logikkutfordring? :ph34r:

Tror det er på tide med en liten middagslur :p

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Slik jeg har løst min passord hash er slik:

En salt er static i scriptet. Denne er det ingen som kan se, men bad guysa KAN finne den ved å se sammenhenger i bruteforce'n. Derfor har jeg 2 salter for å være sikker. En salt som er static og en egen salt som genereres til hver bruker. Grunnen til at jeg har en static salt er fordi den slipper jeg å lagre i databasen, så om de får tak i databasen min har de: den genererte hashen og hele passordhashen.

Om de får tak i skriptet mitt har de kun den statiske. Ergo de må hacke både FTP'n og MySQL'n for å få ut all informasjonen.

Mot bruteforce må man lage en login limit. En IP må kun få prøve å logge inn x antall ganger iløpet av x2 antall minutter.

Videre er det VIKTIG å sikre SQL query'ne sine. Slik at ingen kan bruke SQL injections mot DB'n din. Lag en validering av formene + bruk mysql_real_escape_string(); om du koder i php.

Selv bruker jeg sha256 hash. SHA1 er ikke "sikkert" lenger. Det finnes teoretiske måter å knekke de på. Eneste som mangler er datakraft. Ergo de er et lett bytte om noen år.

Endret av Even_A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...