Etlon Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 To heltall er slik at de er plassert to plasser fra hverandre på tallinja. Dersom det minste tallet deles på det største tallet vil svaret bli 5 større enn det dobbelte av det største tallet. Hvilke tall gjelder dette for ? (forklar tankegangen for oppsett av ligningen(e), og vis eventuelle mellomregninger Jeg sliter med å få denne teksten satt opp til en konkret oppgave.... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Liten glipp i den siste likninga der, skal vel vere Det er iallfall slik eg les oppgåva. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 To heltall er slik at de er plassert to plasser fra hverandre på tallinja. Dersom det minste tallet deles på det største tallet vil svaret bli 5 større enn det dobbelte av det største tallet. Hvilke tall gjelder dette for ? (forklar tankegangen for oppsett av ligningen(e), og vis eventuelle mellomregninger Jeg sliter med å få denne teksten satt opp til en konkret oppgave.... "To heltall er slik at de er plassert to plasser fra hverandre på tallinja. " x, der x er heltall (minste tallet) x + 2 (største tallet) "Dersom det minste tallet deles på det største tallet vil svaret bli 5 større enn det dobbelte av det største tallet." x/(x + 2) = 2(x + 2) + 5 "Hvilke tall gjelder dette for ?" x/(x + 2) = 2(x + 2) + 5 x/(x + 2) = 2x + 4 + 5 x/(x + 2) = 2x + 9 x = (2x + 9)(x + 2) x = 2x^2 + 4x + 9x + 18 x = 2x^2 + 13x + 18 2x^2 + 12x + 18 = 0 Løser likningen og får x = -3 Noen andre får irettesette meg hvis noe er feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå