Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Felles fryser, folk som stjeler. Hva skal man gjøre?


Alt-Ctrl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432
Hva med og kjøpe en boks eller noe, med lås, for og ha i fryseren som du kan ha maten i.

Da risikerer man å miste all maten på en gang, og boksen. Med mindre man lenker den til fryseren.

 

Det tviler jeg på.

1. Det er lås på boksen. La oss si henglås. Da får man problemer med og få den opp.

2. Det er mye verre og ta en hel boks, eller en og annen matvare.

3. Med mindre den som stjeler maten, spiser opp all maten i boksen med en gang, så blir jo maten ødelagt. Frosne ting holder seg ikke lenge tint i romtemperatur.

La oss si han har 2 pizza, 1 pakke kjøttdeig, 4 kyllingfileter, 1 pakke fiskegrateng, 2 poser grønnsaker, 1 boks is og et halvt brød. Blir vanskelig og spise alt det.

Tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Hva med og kjøpe en boks eller noe, med lås, for og ha i fryseren som du kan ha maten i.

Da risikerer man å miste all maten på en gang, og boksen. Med mindre man lenker den til fryseren.

 

Det tviler jeg på.

1. Det er lås på boksen. La oss si henglås. Da får man problemer med og få den opp.

2. Det er mye verre og ta en hel boks, eller en og annen matvare.

3. Med mindre den som stjeler maten, spiser opp all maten i boksen med en gang, så blir jo maten ødelagt. Frosne ting holder seg ikke lenge tint i romtemperatur.

La oss si han har 2 pizza, 1 pakke kjøttdeig, 4 kyllingfileter, 1 pakke fiskegrateng, 2 poser grønnsaker, 1 boks is og et halvt brød. Blir vanskelig og spise alt det.

Tror jeg. :)

Sant nok, hengelåser er vriene, med mindre han/hun har kabelkutter/avbiter.

Lenke til kommentar
hvis det funker da.

 

 

Jeg er litt usikker på det gitt. Har tenkt på det og det beste er jo om alarmen enten begynner å pipe når pizzaen blir tatt fra fryseren eller når esken åpnes. Har ikke fått de enda, så må vente en liten stund til før jeg kanskje finner på en lur måte.

 

Må si jeg er overrasket over responsen på tråden.

Lenke til kommentar
Mulig du mener det ikke er bevisst forgiftning, men du vil fortsatt kunne bli dømt for legemsfornærmelse. Lykke til.

 

Så det er forbudt for meg å tilsette et lovlig middel til min egen mat, i tillfelle noen skulle finne på å stjele den? Nå synes jeg du er litt i overkant ivrig til å leke djevelens advokat - men om du virkelig har loven på din side, så er det noe galt med loven.

 

Det blir jo som om produsenter av rødsprit og white spirit skulle straffes om noen fant på å drikke det. Det er en grunn til at det er advarsler på pakkene. Så lenge vedkommende er advart, men velger å trosse advarslen, så må da vel det være på eget ansvar?

Kan ikke sammenlignes, da rødsprit og white spirit ikke er laget for å drikkes, mens mat er laget for å spises.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på det gitt. Har tenkt på det og det beste er jo om alarmen enten begynner å pipe når pizzaen blir tatt fra fryseren eller når esken åpnes. Har ikke fått de enda, så må vente en liten stund til før jeg kanskje finner på en lur måte.

 

Dette er TOTALT off-topic så langt som juss delen angår.

 

Men ein måte du kan løyse dette på er ved å feste overfallsalarmen i pizza pappen. Desse overfallsalarmane har veldig ofte ei snor eller ein pin som du drar up for å starte alarmen. Alt du treng å gjere då er å tape snora fast i pizzapappen og sjølve alarmen legg du nederst i frysaren. Denne kan du feste enten ved å legge noke tungt i botnen som f.eks ein murstein eller du kan rett og slett fryse den fast med litt vatn.

 

Om dette fungerer er svært avhengig av kor frysaren står i fellesarealet. Har ein veldig sterk misstanke om at ein frysar som er konstruert for å isolere godt slik at kulda ikkje slepp ut også vil isloere meget godt mot lyd når lokket er stengt.

Lenke til kommentar
Ikke hvis du forstod, eller burde forstått at noen ville spist den.

 

Jeg forsto jo at jeg ville komme til å spise den, men jeg forsto ikke at andre, uten min tillatelse, ville forsyne seg av min mat. Og om man samtidig eksplisitt advarer mot å innta maten, med påskrifter, så burde ikke det være noe som helst problem.

Du burde forstått at det er en stor sannsynlighet for at folk forsyner seg når du legger ting i en felles fryser. Spesielt om det (som jo hele saken dreier seg om) allerede pågår stjeling.

Lenke til kommentar

Trådstarter, en ting jeg lurer på:

 

 

Hvordan er frysen plassert, avstands og lydmessig i forhold til der du bor?

Hvor bor de mistenkte i forhold til der du bor?

 

Dette mhp. bruk av overfallsalarm.

 

 

Jeg tror egentlgi uansett, hvis noen stjeler mat og finner en hylende overfallsalarm i den, så slutter de der, de gjør ikke det igjen.

 

En annen variant er en stinkbombe (jeg vet ikke om disse selges fremdeles) som åpnes når pizzaen trekkes ut av esken.

Lenke til kommentar

Ville lagt den inni eska. De åpner nok eska på et av kjøkkenene, og da vil du nok høre det?

Hvis du ikke hører det, for de nok et kraftig sjokk uansett. Pass på at alarmen går av uansett hvordan man åpner eska da.

Hvis du kobler den mellom frysern og eska kan du risikere at den piper hvis noen bare flytter på eska di.

Lenke til kommentar
Ikke hvis du forstod, eller burde forstått at noen ville spist den.

 

Jeg forsto jo at jeg ville komme til å spise den, men jeg forsto ikke at andre, uten min tillatelse, ville forsyne seg av min mat. Og om man samtidig eksplisitt advarer mot å innta maten, med påskrifter, så burde ikke det være noe som helst problem.

Du burde forstått at det er en stor sannsynlighet for at folk forsyner seg når du legger ting i en felles fryser. Spesielt om det (som jo hele saken dreier seg om) allerede pågår stjeling.

Om man også tydlig merker maten med at den inneholder lakserolje så er det vel ikke noe problem. Om noen like vel stjeler maten og spiser den enda det tydelig står at den inneholder dritemiddel så kan man vel umulig straffes for det.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på det gitt. Har tenkt på det og det beste er jo om alarmen enten begynner å pipe når pizzaen blir tatt fra fryseren eller når esken åpnes. Har ikke fått de enda, så må vente en liten stund til før jeg kanskje finner på en lur måte.

 

Dette er TOTALT off-topic så langt som juss delen angår.

 

Joda. Jeg la egentlig tråden til "Politikk og samfunn" i og med at dette er et studentsamfunn. Men tråden ble flyttet i løpet av et par minutt, bokstavelig talt. Føler ikke jeg trenger å lage enda en tråd for dette emnet.

 

Men ein måte du kan løyse dette på er ved å feste overfallsalarmen i pizza pappen. Desse overfallsalarmane har veldig ofte ei snor eller ein pin som du drar up for å starte alarmen. Alt du treng å gjere då er å tape snora fast i pizzapappen og sjølve alarmen legg du nederst i frysaren. Denne kan du feste enten ved å legge noke tungt i botnen som f.eks ein murstein eller du kan rett og slett fryse den fast med litt vatn.

 

Om dette fungerer er svært avhengig av kor frysaren står i fellesarealet. Har ein veldig sterk misstanke om at ein frysar som er konstruert for å isolere godt slik at kulda ikkje slepp ut også vil isloere meget godt mot lyd når lokket er stengt.

 

Ikke dumt forslag, tenker jeg i tilfelle gjør det slik at selve alarmen forhåpentligvis blir med ut av fryseren når noen tar esken. Når jeg tenker meg om er det kanskje ikke sikkert alarmen fungerer engang siden det er så jævla kaldt?

 

 

 

Trådstarter, en ting jeg lurer på:

 

 

Hvordan er frysen plassert, avstands og lydmessig i forhold til der du bor?

Hvor bor de mistenkte i forhold til der du bor?

 

Dette mhp. bruk av overfallsalarm.

 

Det er tre etasjer her, kjeller, 1.etg og 2.etg. Jeg bor i kjelleren og fryseren er plassert litt bortafor rommet mitt, dog er det en dør som skiller gangen der hyblene er og rommet der fryseren er. Så det er ikke alltid like lett å høre om noen driver nedi fryseren.

De antatte gjerningsmennene bor i 1.etg ett eller annet sted. Jeg tror det hadde fungert rimelig greit med en alarm. Tipper jeg hadde hørt den fra kjøkkenet deres siden jeg har rom nesten rett under.

 

 

 

 

Pass på at alarmen går av uansett hvordan man åpner eska da.

Ja, men det kan bli litt tricky.

Hvis du kobler den mellom frysern og eska kan du risikere at den piper hvis noen bare flytter på eska di.

 

Har tenkt på det, og det er ikke spesielt heldig. Får vel plassere den i et av hjørnene slik at den ikke kommer i veien for de redelige som leter etter maten sin.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar
Kan ikke sammenlignes, da rødsprit og white spirit ikke er laget for å drikkes, mens mat er laget for å spises.

Avføringsmiddel er også laget for å spises, så jo - det kan i aller høyeste grad sammenliknes.

Nå roter du.

 

Du sammenlignet rødsprit med pizza og avføringsmiddel. Du kan ikke sammenligne dette fordi rødsprit ikke er laget for å konsumeres, mens pizza og avføringsmiddel er det. Derfor vil ikke produsenten av rødsprit kunne straffes dersom noen drakk det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...