Hotel Papa Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Heisann Hvordan er det å få jobb hos kystvakten hvis man er utdannet skipsoffiser for sivil skipsfart? Type styrmann eller maskinsjef. Er det mulig å få jobb der som sivil, eller må man ta noen militære kurs innen? Vi blir forresten røykdykkere, hvis det skulle spille noen rolle. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Så vidt jeg vet er skipssjefene på kystvakten militære. Hvordan det er å få jobb som skipsoffiser med sivil utdanning vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 På de innleide fartøyene i kystvakten finner du sivilie skipsoffiserer som har ansvar for den tekniske driften av fartøyet. Tror maskinsjef og styrmann hvertfall er sivile på noen av de innleide, men de aller fleste offiserer ombord er militære i tillegg til de menige som er militære inne til førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Men er det en mulighet for å ta førstegangstjeneste etter utdannelsen også inntrede som officer? Eller må man gå sjøkrigsskolen og alt det der? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg vet ikke med skipsoffiserer, men jeg tror du kan ta et kurs som er betraktelig kortere enn krigsskolen, og ansettes som skipsoffiser. Du kan i hvert fall det om du har annen relevant sivil utdannelse, i andre typer stillinger. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Forskjellene mellom sivil og den i militæret er vel ikke så stor? Sett bort i fra at man har våpen ombord og sånn. Navigering og drift er vel stort sett det samme. Får sende en mail og høre. Takker Lenke til kommentar
kanikas Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Du kan ta førstegangstjeneste og søke om kontrakt ombord etter endt tjeneste. For å bli offiser/befal må du ta BKMA, da kan du få avdelingsbefal (kontrakt til du er 35). Hvis du skal fortsette etter det må du ta noe som heter kvalkurs på Sjøkrigsskolen. Dette er en 1-årig felles offisersutdanning for Sjøkrigsskolen for personell som har f.eks en bachelor fra før av. Kystvakten har flere sivile styrmenn og overstyrmenn ombord på sine fartøy. Jeg anbefaler deg å ta direkte kontakt med Kystvakten, ring 5550 2000 og be om å bli satt over til personelloffiser i Kystvakten og han/hun vil kunne hjelpe deg med dine neste steg. Lykke til Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Hva er BKMA? Og nå er det jo en del år til jeg er ferdig så, mye kan nå å endre seg. Men skal ta å sjekke det ut. Lenke til kommentar
kanikas Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 BKMA = Befalskurs Marinen, en tre måneders seiltur med Christian Radich. Lenke til kommentar
elveblest Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Remøy Shippping eier og har mannskap på flere av Kystvaktens fartøy. Ta kontakt med de. http://www.remoysh.no/ Endret 24. januar 2010 av elveblest Lenke til kommentar
thoomaas Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Kystvaktfartøyene som er innleid fra sivile er mulig å jobbe på som sivil ansatt. KV Barentshav, Kv Sortland, KV Bergen er tre ytre kystvaktfartøyer som er mulig å søke på. Så har du også indre kystvak som er mindre fartøyer. Militær ansatt: Skipsjef NK ORO BattOff Sivilt ansatt: 1.styrmann Overstyrmann Maskinsjef 1.maskinist Motormann Elektriker Stuert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå