BW89 Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Venter på Eos 40D som eg nettopp har kjøpt, og tenkte at eg skulle prøve med på litt bilder av dyr og fugler. Har ikke så veldig mye penger å bruke på nye objektiver og slikt nå, men har et EF-S 18-200mm IS f/3,5-5,6 som eg tenkte eg kanskje kunne forsøke å bruke. Har sett lenge rundt om på nettet etter en extender på 2x, men finner ikke noe som kan brukes på "EF-S" objektivene til canon. Noen som har peiling på dette? og om det i det heletatt vil funke? synes "18-200mm`en" er veldig bra ellers. Har også sett noe som kalles for teleconverter, som må brukes i lag med ulike adaptere. Noen som har greie på dette? og hva eg faktisk trenger? Tusen takk for all god hjelp! -Bjørn-Willy- Lenke til kommentar
ventle Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 bakelementet på EF-S-objektiver stikker ut så langt bak at de vil komme i berøring med glasset i en teleconverter. Derfor fungerer i hvertfall ikke Canons egne convertere med EF-S-glass. Husk også at en 2x teleconverter vil redusere lysstyrken i objektivet med 75%, dvs om du hadde funnet en som passet 18-200'en din ville du hatt største blender på f/7-11, da er det ikke mye lys som når bildesensoren, og autofokusen i kameraet ditt er sikkert heller ikke så samarbeidsvillig. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Samtidig som den optiske kvaliteten forringes mye. Jo svakere objektivet er optisk i utgangspunktet, destod mer vil en telekonverter forringe den optiske kvaliteten. 18-200mm er sikkert et praktisk objektiv, men langt fra noe mer enn OK med tanke på optisk kvalitet. Et slikt objektiv tåler ingen telekonverter. Kvalitetsforringelsen vil bli for fremtredende. Det at det er et EF-S-objektiv gjør vel også at det heller ikke kan brukes med telekonvertere. Konstruksjonen bygger for langt inn bak. Det er kun særdeles skarpe objektiver som tåler den forringelsen en telekonverter gir, uten at den blir for fremtredende. Og da snakker jeg om 1,4x. En superzoom ville ikke vært god i kombinasjon med en telekonverter (hvis den hadde passet). Med 2x-telekonvertere bør du ha kremen av kremoptikk med fast brennvidde. Endret 24. januar 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
BW89 Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Samtidig som den optiske kvaliteten forringes mye. Jo svakere objektivet er optisk i utgangspunktet, destod mer vil en telekonverter forringe den optiske kvaliteten. 18-200mm er sikkert et praktisk objektiv, men langt fra noe mer enn OK med tanke på optisk kvalitet. Et slikt objektiv tåler ingen telekonverter. Kvalitetsforringelsen vil bli for fremtredende. Det at det er et EF-S-objektiv gjør vel også at det heller ikke kan brukes med telekonvertere. Konstruksjonen bygger for langt inn bak. Det er kun særdeles skarpe objektiver som tåler den forringelsen en telekonverter gir, uten at den blir for fremtredende. Og da snakker jeg om 1,4x. En superzoom ville ikke vært god i kombinasjon med en telekonverter (hvis den hadde passet). Med 2x-telekonvertere bør du ha kremen av kremoptikk med fast brennvidde. Ja eg ser problematikken Snakket med Japanphoto om dette, og de sa mye det samme. Ser ut som om eg heller får spare en stund Takk for god hjelp ihvertfall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå