Gå til innhold

Vannkjøling hvor radiator og pumpe plasseres i et annet rom

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer vannkjøling. Etterhvert vil det komme 3-4 maskiner inn på rommet hvor jeg sitter og støyen vil selvfølgelig øke.

Vannkjøling hvor pumpe, vann og radiator er plassert på et annet rom kan være løsningen. Men jeg må strekke vannrørene tre-fire meter inn til maskinene, derfor trenger jeg en langt kraftigere pumpe. Noen som har erfaring/tips å dele med meg? Siden den vil bli plassert i et annet rom kan den godt bråke litt, men ikke for mye.

Hvis jeg benytter meg av vannkjøling til å kjøle ned CPU, brikkesett, HDD, brikkesett på videokort og alt som i det hele tatt kan benyttes vannkjøling på, trenger jeg virkelig å benytte meg av vifter da? Kanskje en stillegående vifte med få RPM som suger ut luft og te inntak i from hvor jeg bare plasserer filter for å stoppe støv. Jeg vet ikke, jeg er ikke erfaring på området.

Jeg ønsker å ha fullstendig stillhet. Hvis noen kan henvise meg til _relevant_ dokumentasjon ville jeg blitt takknemlig. Jeg ønsker ikke å bli matet med teskje, men å få noen tips og hint fra noen mer erfaren enn meg selv kunne ikke skade.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver på med et lignende prosjekt sjøl, hvor jeg skal sette pc'n inni et lydisolert skap. Derfra skal jeg ha hull i veggen inn til et annet rom, hvor pumpe, radiator og vifte skal stå. Tror ikke egentlig du trenger så veldig mye krafitigere pumpe så lenge ikke stigningen på vannet blir høyere.

Jeg skal i første omgang bare kjøle de to cpu'ene, og la resten gå på luftkjøling. Det er mulig jeg lager noen isolerte luftekanaler inn i skapet for å få en vis sirkulasjon, men jeg tror ikke det blir noe stort problem med tanke på varme. Hvis du i tillegg fester kjølere på hovedkortets chipset, gpu'en og harddiskene, og f.eks. har et aluminiumskabinett tror jeg det går å ha et helt tett kabinett!

Kommer tilbake med resultater når jeg har bygd ferdig og testet i midten av neste uke en gang :smile:

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2002-01-28 00:48 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått alle komponentene mine, og venter bare på en Hilti med mur-borr for å lage høl i veggen! Pumpa, en Eheim 1048, overrasker meg stort! Den er jo så å si HELT lydløs!!

Bestilte socket A Swiftech 372 kjølere fra microplex, og har prøvekjørt tingene i dag. Det er litt ukurante dimensjoner på slangetilkoblingene på denne blokka, og å bytte til nippler kan du bare glemme (hvis du ikke har veldig lyst å brenne vannblokka med en propanbrenner for å myke opp lock-tite'n da, noe jeg stod glatt over)!

Etter noen lange runder på Clas Ohlson og biltema fant jeg til slutt det jeg trengte av slanger o.l. for å få ting i sammen.

Så i morgen blir det D-dag for meg! :smile: Blir artig å se hvor lang tid det tar før jeg får tingene oppe å går.

Lenke til kommentar

Da har jeg brukt MANGE dager på å sette sammen greiene. Hadde to pc'er til som skulle støydempes og et skap som skulle mod'es, så det tok litt tid.

Men her er hvertfall oppsettet:

Dual Athlon XP 1600 (asus a7m266-d), vannkjølt med hver sin Swiftech 372-blokk.

Radiatoren er av typen jævlig stor (120x40x10cm, hørte til et airconditionanlegg), er vanvittig overdimensjonert. Vannet drives av en stakkars Eheim 1048 som ikke lager en eneste lyd mens den går (uten at jeg har gjort noe for å få den til å være støyfri. Dette overrasket hvertfall meg).

Radiatoren blir kjølt ned av to hastighetsregulerbare 120mm enermax-vifter.

Har bygd selve pc'n inn i bunnen av klesskapet, og foret klesskapet med støydempingsmatter fra biltema (3cm tykke, med lim på ene siden og aluminiumsfolie på andre). Inne i skapet har jeg lagd tre hull inn til boden (to for vann tur/retur, og en for strøm til pumpe og vifter), og der inne er det alltid godt og kaldt :smile:

Dette oppsettet funker veldig bra! Men det blir litt varmt inni skapet uten noe luftsirkulasjon, så jeg var nødt til å lage litt vifteløs gjennomstrømning ved å la kald luft slippe inn under skapdøra, og la den varme lufta inni skapet stige opp. Men må nok investere i vannkjøling til nothbridgen, gpu'en og harddiskene (har to Seagate Barracuda IV i RAID som utvikler VELDIG bra med varme, og Northbridgekjøleribbene på ASUS'en er nesten for varm til å ta på).

Resultatet så langt er at skjermen bråker mest :smile: Skrur jeg av den har jeg ingen problemer med å legge meg å sove 1m fra pc'n mens den står å går (og jeg er IKKE den personen som har lett for å sovne hvis det ikke er helt stille rundt meg... eh som oftest :wink: ).

Vurderer å lage en artikkel med bilder og framgangsmåter, men får se hva jeg får tid til.

Har du litt god fantasi, en del tid til overs, (kanskje litt penger å bruke?) og hater å sitte i viftestøy er dette absolutt et prosjekt å anbefalle!

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2002-02-10 03:43 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...