appelsinbrus Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Ska bygge en stor vifteovn, også tenkte jeg å bruke 4 mm kobbertråd som glødetråd. Når jeg setter i ledningen ser jeg helst at ledningen blir varm, seff, så hvordan skal elektronikken være for at ikke hele skiten bare skal kortslutte? Ser for meg at effekten blir veldig høy og, så trenger i det heletatt litt tips til dimensjoner på saker og ting. Noe a la dette: Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Og denne vil være sertifisert og godkjent iht. gjeldende krav og lovgivning med dertil CE-merking? Se www.byggvarmer.no, der finnes slikt utstyr allerede. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Og denne vil være sertifisert og godkjent iht. gjeldende krav og lovgivning med dertil CE-merking?Se www.byggvarmer.no, der finnes slikt utstyr allerede. Spar meg. Du aner ikke en gang hva jeg skal bruke den til. Jeg føler for øvrig ikke noe som helst trang til å forklare deg det heller. Du skulle ikke tilfeldigvis være eier av nettsida du akkurat linka til? Endret 22. januar 2010 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Det du må tenke på når du skal lage en glødetrød er at motstanden ikke blir for lav. Blir den for lav får du kortsluttning. Dermed kobber er i denne sammenhengen ikke spesielt egnet, da du må ha en lengre tråd av kobber enn av f.eks. stål for å få samme motstand. For å beregne motstanden til en gitt lengde tråd bruker du formelen Rk (motstand i varmetråd)= p (rho) *L / A Rho er spesifikk motstand for gitt materiale (kobber er 0.0175 ohm pr. meter pr. mm2). L er lengden på tråden og A er tversnittet i mm2. For å finne spesifikk motstand så kan du bruke tabeller som forteller deg verdiene for de forskjellige stoffene. For å regne strømmen oven kommer til å trekke bruker du I = U/Rk I er strøm, U er spenning og Rk er motstanden du beregnet at tråden din har. Les litt her for å få litt grunnleggende informasjon. Der er også en tabell med spesifikk motstand for forskjellige materialer. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Ah, mange takk, akkurat hva jeg var ute etter. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Ettersom det er ei stor varmevifte du skal ha så trenger ikke varmeelementet å bli rødglødende for her er det heller store volum luft som skal varmes fort og da trenger ikke temperaturen på selve elementene å være så stor. Jo strørre kontaktflate elementet har mot luften jo lavere temperatur skal til. Byggvifter f.eks. er ikke direkte varme å stå forran sammenlignet med en 2KW vifte for husbruk men det er et stort volum luft som varmes litt og litt istedenfor et lite volum som varmes mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå