cgullaksen Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hei folkens, fra tid til annen hender det at jeg tar noen bilder i sort hvitt. I den forbindelse lurer jeg på om det har noe for seg å justere hvitbalansen. Tar en bilder i Raw format har en mulighet for å hente inn igjen fargene i etterkant. Vanligvis justerer jeg hvitbalansen manuelt med kort. Er det noen med synspunkter på dette ? Mvh Christian Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Ikke en fordel å ta bilder i farger og heller konvertere i post? Det vil løse problemet Edit: Skjønte forøvrig ikke helt "hvitbalanse" og B/W bilde. Tar aldri bilder i B/W, men D3 RAW filene har alltid all fargeinfo uansett hva man velger i meny på kamera. Dvs, man kan velge å slå på farger i post. Endret 22. januar 2010 av TGB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg synes spørmålet kan være relevant; særlig for de som kun lagrer i JPEG. Tanken er at hvis du sørger for at hvitbalansen er riktig, så vil RGB kanalene være riktige og dermed vil konverteringen også bli mer riktig. Men jeg synes at det er bedre å ta bildet i farger (enten det er RAW eller JPEG), og så konverte til S/H i etterbehandlingen. Ved buk av en kanalmikser så kan man virkelig finjustere. På generelt grunnlag, så er det viktigere å få riktig hvitbalanse med en gang når du bruker JPEG. Vi som skyter i RAW slipepr som oftest unna om vi slurver litt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Hei og velkommen til forumet. Jeg kjenner ikke til Nikon D90,men Canon har et program "DPP" som gir deg eksakt samme innstillingsmuligheter som kameraet.Men har faktisk aldri prøvd og gjøre bildene til farger da jeg aldri tar bildene i S/H. Men tar ikke bilder i jpg heller nå lengere,og tror ikke så mange her gjør det heller. Ville nok gjort som de andre her sier og brukt rå-format "raw",du kan i etterkant behandle bildene på så mange flere måter.Nikon har ikke noe medfølgende ordentlig bildebehandlings-program,men du finner noen gratisprogrammer på nettet eller du kan kjøpe et. Jeg bruker Light room og der kan du justere bildene sånn som du vil,pluss at det er mange faste bildestiler ferdig laget i programmet.Du kan laste ned en gratis tidsregulert versjon,bare vær sikker på at maskinen din klarer og håndtere programmet før nedlasting. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 ...fra tid til annen hender det at jeg tar noen bilder i sort hvitt. I den forbindelse lurer jeg på om det har noe for seg å justere hvitbalansen. ... Hvitbalanse er farvetemperatur, noe som er selvmotsigende når du tar bildet i sort/hvit i selve kameraet (med jpg). Riktig eksponering er selvsagt viktig, og tar du bilder i raw (evt raw + jpg) vil raw-filen alltid ainneholde info lest direkte fra brikken og inneholde farveinfo. Raw påvirkes ikke av farvetemperaturen/hvitbalanse instillingen. Raw er raw-data direkte fra brikken. Selv benytter jeg alltid raw+jpg når jeg tar bilder. Da har jeg raskt et jpg jeg kan dele og samtidig raw for de bilder jeg vil jobbe med. Krever selvsagt ekstra plass på minnekortet - men prisene på disse er etterhvert blitt svært hyggelige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå