snartenkt Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Heisann! Jeg har bestemt meg for å kjøpe ny TV, og er på utkikk etter "den perfekte" 40" HD-TVen. Er det nødvendig med Full HD på 40"? Jeg har det for meg at mindre TVer uansett ikke vil vise noen forskjell mellom Full HD og HD-Ready Jeg ønsker i utgangspunktet å begrense meg til rundt 5.000, men er det gode grunner til det kan jeg nok strekke meg til 10.000. For eksempel vil jeg gjerne at bildet følger med uten å hakke i raske scener. Tror nok det er LCD jeg ønsker. Er det noe poeng med LED? Er det noe jeg bør tenke spesielt på når jeg kjøper TV i dag? Hva jeg bruker TVen til (og kommer til å bruke den til): - Har en diger samling DVDer jeg stadig ser på (og kanskje Blu-ray etter hvert) - Se filmer og CDer jeg har rippet fra DVDene mine via en videospiller som tar DivX (men kanskje vil jeg rippe BR til HD-filer når/hvis den tid kommer) - Spille konsoller som ikke er HD, som Wii (men antakelig en HD-konsoll etter hvert) - Litt vanlig TV-titting (nyheter, været, sport) - Mulig jeg kommer til å koble til en PC etter hvert for å bruke som mediasenter. Får se på akkurat det... - Har hørt at mange TVer lagger (input-lag? Er det spesielt ille på LED-LCD?), og det ønsker jeg å unngå Foretrekkes: - Brukbar lyd (så man ikke må kjøpe ekstra høyttalere) - Greit om det er lite gjenskinn, da det kan være mye sol i rommet til tider Kjekt å ha: - Kunne kopiere f.eks. .m4v eller lignende filer til en USB-pinne og spille av rett i TVen Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Tror jeg går bort ifra ønsket om å kunne plugge en USB-pinne i TVen. Jeg har heller tenkt til å gå til innkjøp av en WD TV Live el.l. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 I og med at du ikke kommer til å se HD på TVen så er det greit å gå for en TV som er god på oppskalering av ikke-HD-signaler. Siden du er på jakt etter den ultimate førtitommeren så kan du sikkert droppe HD-Ready-modeller, da de enten er gamle og/eller lite påkostede billigmodeller. Det er litt over din prisklasse, men en 42" Panasonic V10 plasma koster ca 12 000, og er meget bra på oppskalering av ikke-HD-signaler. Den har også veldig lav input lag. Ellers er Sony Bravia KDL-40W5500 en veldig bra LCD-TV som ligger på ca 7500 for førtitommeren. Den er nok midt i blinken for din del, og du kan lese mer om den her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subactio...p;id=1239889891 Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Takk for informasjonen. Jeg skal se på begge disse TVene. Vet du noe om lydkvaliteten på dem? Jeg vil nok komme over på HD på TVen etter hvert. Jeg har så smått vurdert å skaffe meg HD-dekoder. Så bra bilde på HD bør TVen ha. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 HD-TV (Canal Digital, Get og denslags) sender i 720p eller 1080i, begge ser ca like bra ut og er dårligere enn 1080p, som du får fra f.eks. Blu-ray. En HD-Ready TV skal kunne vise 720p i full kvalitet, så om du "bare" skal ha HD-dekoder og ikke Blu-ray, så tror jeg en HD-Ready TV skal være like bra som en Full HD-TV. Vet ikke noe om lydkvaliteten egentlig, bortsett fra at den testen jeg linket til mener at Sonyen har helt OK lyd. Panasonicens lyd vet jeg ingenting om. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 Har nå vurdert å kjøpe meg en PlayStation 3 samtidig. Er Sony-TVen som nevnes over OK da? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Ser innlegget er gammelt, men allikevel: Philips-tvene har jeg lest er veldig gode til å vise SD-kvalitet =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå