Gå til innhold

Anbefaling av 40" LCD med OK lyd fra 5-10.000?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har bestemt meg for å kjøpe ny TV, og er på utkikk etter "den perfekte" 40" HD-TVen.

Er det nødvendig med Full HD på 40"? Jeg har det for meg at mindre TVer uansett ikke vil vise noen forskjell mellom Full HD og HD-Ready

Jeg ønsker i utgangspunktet å begrense meg til rundt 5.000, men er det gode grunner til det kan jeg nok strekke meg til 10.000. For eksempel vil jeg gjerne at bildet følger med uten å hakke i raske scener.

Tror nok det er LCD jeg ønsker. Er det noe poeng med LED?

Er det noe jeg bør tenke spesielt på når jeg kjøper TV i dag?

Hva jeg bruker TVen til (og kommer til å bruke den til):

- Har en diger samling DVDer jeg stadig ser på (og kanskje Blu-ray etter hvert)

- Se filmer og CDer jeg har rippet fra DVDene mine via en videospiller som tar DivX (men kanskje vil jeg rippe BR til HD-filer når/hvis den tid kommer)

- Spille konsoller som ikke er HD, som Wii (men antakelig en HD-konsoll etter hvert)

- Litt vanlig TV-titting (nyheter, været, sport)

- Mulig jeg kommer til å koble til en PC etter hvert for å bruke som mediasenter. Får se på akkurat det...

- Har hørt at mange TVer lagger (input-lag? Er det spesielt ille på LED-LCD?), og det ønsker jeg å unngå

Foretrekkes:

- Brukbar lyd (så man ikke må kjøpe ekstra høyttalere)

- Greit om det er lite gjenskinn, da det kan være mye sol i rommet til tider

Kjekt å ha:

- Kunne kopiere f.eks. .m4v eller lignende filer til en USB-pinne og spille av rett i TVen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

I og med at du ikke kommer til å se HD på TVen så er det greit å gå for en TV som er god på oppskalering av ikke-HD-signaler. Siden du er på jakt etter den ultimate førtitommeren så kan du sikkert droppe HD-Ready-modeller, da de enten er gamle og/eller lite påkostede billigmodeller.

Det er litt over din prisklasse, men en 42" Panasonic V10 plasma koster ca 12 000, og er meget bra på oppskalering av ikke-HD-signaler. Den har også veldig lav input lag.

Ellers er Sony Bravia KDL-40W5500 en veldig bra LCD-TV som ligger på ca 7500 for førtitommeren. Den er nok midt i blinken for din del, og du kan lese mer om den her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subactio...p;id=1239889891

Lenke til kommentar

HD-TV (Canal Digital, Get og denslags) sender i 720p eller 1080i, begge ser ca like bra ut og er dårligere enn 1080p, som du får fra f.eks. Blu-ray. En HD-Ready TV skal kunne vise 720p i full kvalitet, så om du "bare" skal ha HD-dekoder og ikke Blu-ray, så tror jeg en HD-Ready TV skal være like bra som en Full HD-TV.

Vet ikke noe om lydkvaliteten egentlig, bortsett fra at den testen jeg linket til mener at Sonyen har helt OK lyd. Panasonicens lyd vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...