Gå til innhold

Voigtländer objektiv m. Leica M / bajonettfeste på nytt speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera. Jeg har en Bessa R2 og et 50mm f 1.5 Voigtländer-objektiv liggende. Det hadde vært morsomt å kunne bruke objektivet videre. Objektivet har Leica M-feste og

Leica bajonettfeste (har adapterring). Det bør ikke være bestemmende for hvilket kamera jeg velger, men

kan bety noe om dette kan brukes videre.

Kjenner noen til om det finnes adapterringer som gjøre at et slikt objektiv kan brukes på f.eks et Nikon D90?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok ikke det er mulig å sette Voigtländer med Leica-fatning på vanlige DSLR, nei - de skal ligge såpass nærme bildebrikken at det ikke er plass til noe speil i mellom - det har med registeravstanden å gjøre...

Skal du ha noe digitalt som passer, har du følgende valg:

Leica: M8, M8.1, M9 (dyrt!)

Epson: R-D1

Panasonic: G1, GH1, GF1

Olympus: E-P1, E-P2

Har selv Voigtländer Nokton 50/1.5 på E-P1 :D

Lenke til kommentar

Du får i hvertfall adaptere som gir full glede av objektivene på Olympus, både Four Thirds og Micro Four Thirds. Jeg tviler på at du får for andre merker, på grunn av deres større avstand fra sensor til fatning, og på grunn av speilet.

Edit: aha, kun µFT ja

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Tror ikke Four Thirds er et alternativ, derimot er Micro Four Thirds god knall...

Bare for å være sikker, erlingre: Er tykkelsen på adapteren ca 1 mm? I så fall er objektivet Leica Tread Mount (som mitt) og adapteren tilpasser det til Bessa R2s Leica M-mount fatning. Da kan det sannsynligvis ikke brukes på Four Thirds, kun Micro Four Thirds.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Bessa R2 er vel Leica M39 skrufatning. Canon DSLR kan en skaffe pentax M42 til EOS adapter til.

For å bruke M39 på Canon så må en bruke to adaptere M39->M42+M42->EOS. Men da vil Voigtländer objektivet ditt mest sannsynlig oppføre seg som en macro; uendelig fokus vil uansett ikke være tilstede.

Edit: Kjapp sjekk på Google: Bessa R2 er ikke M39 skrufatning, men M-bajonett

Endret av ET!
Lenke til kommentar

Bessa R2 er M-fatning. Bessa R er Leica skrufatning. Skrufatning har registeravstand 28,8 mm, M-fatning 27,8 mm - og alle ekte DSLR har betydelig lengre registeravstand. Noe annet enn de digitale kameraene jeg nevnte, vil da medføre at objektivet blir umulig å fokusere til uendelig, ja. ;)

Lenke til kommentar
Bessa R2 er M-fatning. Bessa R er Leica skrufatning. Skrufatning har registeravstand 28,8 mm, M-fatning 27,8 mm - og alle ekte DSLR har betydelig lengre registeravstand. Noe annet enn de digitale kameraene jeg nevnte, vil da medføre at objektivet blir umulig å fokusere til uendelig, ja. ;)

Da lærte jeg noe idag også. Er enig i at µ4/3 er anbefalingen da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...