Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politi distrikt og Avhør

varnhem

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg er ny her så jeg håper ikkje eg spør i " feil tråd " eller noe nå, i så tilfelle beklager eg ,

Men eg har eit spørsmål som eg lurte på om noen kunne hjulpet meg å svare på.

Hvis ein er misstekt eller tiltalt i ein sak som etterforskas i eit politidisktrikt, må ein da møte til avhør der hvis de vil ha deg inn til avhør ?

Eg ble tiltalt i Rogaland Politidisktikt, men har flyttet til Vestfold i ettertid, så eg lurte da på om ein kan avgi forklaringa si i vestfold eller om man da må reise til Stavanger ?

Og hva skjer da hvis ein ikkje har råd til den reisen når de vil ha deg dit ?

På forhånd, takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Normal prosedyre er at Rogaland PD da ber om bistand fra ditt lokale politidistrikt, dvs VFOL.

okei.

Tusen takk.

Vet du om dette kommer an på politiet eller er det noen man har krav på, å avgi forklaring i eget politi distrikt altså?

Lenke til kommentar

Som mistenkt har ein ingen plikt til å forklare seg for politiet. Faktisk vil eg på det sterkaste anbefale at du ikkje snakker med politiet dersom du er mistenkt for noe straffbart.

Du har imidlertid møteplikt, men bare på politistasjon eller lensmannskontor der du bor. Dette følger av straffeprosessloven §230

Endret av FreeCell
Lenke til kommentar
Som mistenkt har ein ingen plikt til å forklare seg for politiet. Faktisk vil eg på det sterkaste anbefale at du ikkje snakker med politiet dersom du er mistenkt for noe straffbart.

Du har imidlertid møteplikt, men bare på politistasjon eller lensmannskontor der du bor. Dette følger av straffeprosessloven §230

En slik ubegrunnet "anbefaling" er det ikke nødvendigvis hensiktsmessig å følge. Hvorfor vil du anbefale at han ikke skal forklare seg?

Lenke til kommentar
Sikkert fordi han da lettere kan unngå å få en straffesak mot seg.

Aha, så du tror at straffesaken automatisk henlegges fordi mistenkte/siktede ikke vil forklare seg? Au contraire, det betyr bare at saken går videre basert på den informasjonen som foreligger på daværende tidspunkt, uten hensyn til hva mistenktes/siktedes måtte mene. Det kan slå VELDIG uheldig ut for mistenkte/siktede. Det hadde vel kanskje vært litt for enkelt å slippe unna lovbrudd dersom saken automatisk ble henlagt ved at man nektet å forklare seg? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...