Gå til innhold

Kjøpe NAS eller lage selv?

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk, og god helg!

Jeg er ute etter en NAS som kan streame HD film over nettverk til 2 TV'er, gjerne samtidig! Finnes dette? Sett litt på en Qnap, men ser mange sliter med ytelsen...

Hva er den raskeste NAS'en?

Regner med (hvis noen finner en rask en til hjemmebruk), at den koster endel. Derfor lurer jeg på å lage en selv. Så, titt på disse delene, og fortell meg om det kan blir noe bra ytelse av det:

HK med CPU (denne fordi det er den eneste med pci-e)

RAM (cheapest there is, kan jo bare kjøpe en til en gang hvis det er lite)

PSU (har ikke noe med ytelsen å gjøre)

HW raid kontroller

Det har seg nemlig slik at jeg har et Chieftec Matrix tower, og et par disker til overs... Og skjermkort er det på det hovedkortet.

Så tilsammen for eget oppsett, 3404kr. Det er jo ikke så galt! Billigere enn den Qnap'en jeg så på til og med. Lagringsdisker kommer selfølgelig i tillegg. Regner med å ha et par 2tb disker i raid0.

Og for å spille litt videre på tanken om å bygge selv: Forslag til OS? Aldri vært borti linux før, så må være enkelt å forstå seg på... Windows er jeg dreven på!

Og, noen som har erfaring med DISSE? Tror du de klarer å streame 720p ukomprimert til en TV? (Samme strømkurs. 5år gammelt elektrisk anlegg i huset. PC, TV og stereo på samme kurs (støy?)).

Takker for alle svar... Vet det ble mye rart, men sånn er det bare :p

Ha en fortsatt god helg!

Endret av jale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Qnap sliter medytelsen?

Jeg har selv 2 stk Qnap, 509-Pro og 639-Pro.

Med disse kan jeg streame til flere tv samtidig, bruker Popcornhour og flere datamaskiner samtidig. Streamer 720p og 1080P uten problemer.

Har ikke testet Synology sine nas bokser, men Qnap og Synology er vel noe av det beste du kan kjøpe når det gjelder NAS. (min personlige mening)

Jeg bruker også en Microsoft HomeServer, denne er også glimrende til Streaming av media.

En HomeServer får du feks kjøpt ferdig fra HP, eller du bygger en selv av noe deler du har liggende i skuffen. OS kjøper du på nett.

Lenke til kommentar

Det var qnap 419-p jeg hadde sett på. Flere folk på flere forum sliter med nettverksytelsen på denne.

Stemmer sikkert at de som er nesten 2 og 3 tusen dyrere har bedre ytelse.

Heller mer og mer mot å lage en selv, av deler som nevnt ovenfor.

Forresten, så kan jeg jo gå for konvensjonelle HK og CPU. Dette vil ikke gi meg noe særlig større pris, men mer CPU ytelse og utvidelsesmuligheter (med tanke på pci spor).

Som f.eks dette:

Intel HK

E5300.

Totale pris er da 3322kr, noe som er litt over halvparten av Qnap TS-509 Pro. Tror nok en pc vil gi meg bedre ytelse, mer muligheter (med tanke på andre ting en server kan gjøre). Kan også utvide med flere disker (dog ikke på den raid-kontrolleren). Men den vil også bruke mer strøm.

Plass, støy og kjøling er ikke vesentlig.

edit:

ser ut som om jeg har tatt feil. Det er 410 som sliter med ytelsen (10 - 20mbs max). 419 har mye bedre ytelse, men koster fortsatt et par lapper mer enn en hjemmelaget.

Dessuten kan jeg kjøre på raidet på hovedkortet til jeg sparer meg opp litt penger... (har akkurat kjøpt hus, det var dyrt).

Endret av jale
Lenke til kommentar

Bygge selv er abolutt ett fornuftig alternativ.

Da får du som du sier bra ytelse og mange muligheter til å kjøre forskjellig software og god plass til disker etter hvert som behovet for plass øker.

Ett annet alternativ jeg kom på er noe som heter "Unraid"

Unraid får du i forskjellige utgaver, avhengig av hvor mange disker du skal bruke.

Unraid for 3 disker er gratis, men skal du ha flere disker må du betale for lisensen.

Lenke til kommentar

Ok med atom, men jeg hadde gått for et rimelig AMD alternativ med ATX kort, da du har flere muligheter i framtiden, om jeg likevel skulle kjøpt nytt. Nettverk fra intel, broadcom eller nvidia, har vanligvis god støtte og ytelse. Støtte for realtek osv. er blitt bedre, men jeg sverger til addon kort fra intel.

Et nytt ATX kort har ofte opp til 10 s-ata tilkoblinger og pci-e spor for utvidelse. Det vil gi en betydelig fordel mht. ytelse i forhold til PCI kort og utvidelse ved hvelp av USB enheter.

For min egen del er jeg glad jeg gikk for et ATX kort. Startet med 3 disker, har nå 12 i RAID 5. Husk at med RAID 5 og 6 kan du enkelt legge til flere disker, til og med mens RAIDet er montert! (ikke det at jeg anbefaler det, men har testet og det gikk bra) Utvidelse er derfor meget enkelt om HW allerede er på plass.

På en annen side kan det være greit å ha en litt mindre box som hjenneserver, og da er jo microATX og mindre et alternativ.

Lenke til kommentar

Bygg selv. Har sett på NAS bokser selv og de aller fleste blir skrotet på grunn av en enkel ting pris i forhold til utbyggingsmuligheter.

Med en slevlaget boks kan du bare utvide med ett SATA ekspansjonskort (om HK ikke har nok SATA porter fra før) til fattige 2-300kr om så var når du trenger mer plass. Med en NAS boks må du enten bytte diskene du allerede har, eller kjøpe en til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...