Gå til innhold

Nettopp kjøpt minne. Fått det jeg har betalt for?

SSSMonkey

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg ny PC(PC-deler), og har sett litt på all mulig info i Everest.

Så noe "merkelig" med rammen(tror jeg da).

Rammen jeg har kjøpt er OCZ DDR3 GOLD XTC 6GB PC3-12800

Everest sier dette om ram-brikkene:

post-32934-1264185187_thumb.jpg

Som dere ser så står det DDR3-1066(regner med det betyr 1.066ghz?).

Kjørte en PCmark vantage test, den sier frekvensen på rammen er 1.1ghz...

Er det jeg som tenker feil/kan for lite(at 1600 ikke er 1.6ghz, men noe annet), eller er det virkelig for lite frekvens i forhold til det det egentlig skal være... Eller er det noe som står feil i BIOS?

Kan en del om data, så føler meg litt noob når jeg spør om dette... :(

PCen inneholder:

Hovedkort: ASUS P6T iX58

Grafikkort: Powercolor HD 5870

Prosessor: Intel core i7 920

Minne: OCZ Gold XTC Triple Channel Kit, 6 GB ( 3 x 2 GB )

Harddisk: WD Caviar Black 500 GB

Endret av Nesset
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest litt om overklokking av CPU nå, så virker det som om (hvis jeg har forstått det riktig) frekvens som er oppgitt på pakken (1600mhz i mitt tilfelle) er den frekvensen som minnet skal kunne klare uten problemer/skade, men at man øker(overklokker) opp til rundt den frekvensen (fra rundt 1100ghz som den er på nå) samtidig som man overklokker CPU'en.

Stemmer det? Har jeg forstått det riktig?

Ser at CPU-Z sier at minnet mitt kjører på 7-7-7-20 timing, mens OCZ oppgir at den typen har 8-8-8-24. Er det slik at det er 8-8-8-24 det er mulig å kjøre på uten problemer, men at den kjører/setter seg på 7-7-7-20 som standard?

Endret av Nesset
Lenke til kommentar

Du kan justere opp minnemultiplieren for å få 1600MHz, men dette har svært lite for seg.

Slik RAM er hovedsaklig myntet på overklokkere som skal ha RAMen til å henge med.

Er også litt knot til tider ved å kjøre på 1600MHz og mer ved å bare justere multiplieren, men dette varierer fra CPU til CPU selv om de er av eksakt samme modell.

Lenke til kommentar

Om du leser litt om klokking av i7 generellt sett så lærer du om de forskjellige multiplikatorene.

Blant annet Uncore, Minne, CPU multiplikator for å nevne noen.

Her er første del du burde pløye igjennom: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...erclocking.html

Mer info og tips og triks finner du i Core i7 tråden som ligger her på forumet, eller rettere sagt i prosessor forumet.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...