Gå til innhold

[Løst]Spørsmål om galvanisk skille

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått ny flat-tv for første gang og jeg er litt forvirret med dette med å ha en kabel med galvanisk skille. Gjelder dette kun hvis tv'en har jordet kontakt eller er det uansett viktig å ha en slik koblet på antenneledningen?

Denne tv'en har ikke jordet kontakt

Endret av rogerthat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjelder kun hvis TV har jordet plugg (det har vel alle nyere flatskjermer) og det er jordet stikkontakt.

Takker for alle svar.

Da tolker jeg det slik at jeg IKKE trenger å bruke slik kobling.Det er ikke jording på strømuttaket i stuen.

Endret av rogerthat
Lenke til kommentar
Gjelder kun hvis TV har jordet plugg (det har vel alle nyere flatskjermer) og det er jordet stikkontakt.

Det er pussig at forhandlere 'påtvinges' av myndighetene å selge dette sammen med TV'er når det knapt nok finnes en eneste bolig her i landet som er bygd i løpet av de siste 30 årene som har jordede kontakter i stua.

Lenke til kommentar

Det er vel en vurdering de har gjort for å gjøre det enkelt. Det viser seg hver gang spørsmålet dukker opp at det er mange som overhodet ikke er i stand til å vurdere om de trenger det eller ikke.

Og påstanden din er direkte feil, alle nye boliger som er bygd ca de siste 10 årene har jordet kontakt i hele huset. Da kom det nye forskrifter.

Lenke til kommentar

Ja, de aller nyeste boligene kan ha behov for denne dingsen. Sannsynligvis må man også montere jording overalt dersom man helrenoverer det elektriske anlegget i en eldre bolig? Men de fleste av oss bor fortsatt i boliger som ikke har jord i stuekontaktene.

Da jeg kjøpte flatskjerm for drøyt to år siden, forstod jeg det slik at de var påbudt å spørre om jeg ville kjøpe galvanisk skille, men de var ikke pliktig å selge det til meg da jeg sa at jeg ikke trengte (jeg har verken kabel-TV eller jordet kontakter i stua).

Lenke til kommentar

Det er pussig at forhandlere 'påtvinges' av myndighetene å selge dette sammen med TV'er når det knapt nok finnes en eneste bolig her i landet som er bygd i løpet av de siste 30 årene som har jordede kontakter i stua.

Vi er påbudt å selge utstyret som følge av kabeltvleverandørbransjens lobbyering, som sørget for at de slapp å oppgradere egne nett.

Vi skal ifølge forskriften selge dette med til kunden på ALLE tver som har jordet stikkontakt. De produsentene i dag som ikke har dette er Toshiba, Philips og Sony. Resten er vi altså påbudt å selge det med.

Om kunde ikke har kabeltv, eller om kunde ikke har jordede stikkontakter er altså ett fett, for det skal være med sikkerhetsutstyr i -tilfelle- kunde får jordet stikkontakt eller bytter til kabeltv. Evt videreselger tven sin.

Håpløst? Ja :). Forhandlerene følger nok ikke dette så strengt i praksis, men har kunde kabeltv så er vi nok mer strenge med det.

Trådstarter: Du skal ikke bruke skille nei, uansett hva stikkontakten din i stua er og ikke er så holder det at tven din ikke har jordet strømkabel.

Lenke til kommentar

Nja, så bomma jeg med en krone, da. Jeg fikk dette galvaniske skillet på kjøpet når jeg handla 40" LCD på elkjøp i sommer.

Han bare sa det var viktig å ha mellom boksen i veggen og TV'n og noe om overspenning og spikes. Jaja, så får jeg vel kjøpe den også, da, tenkte jeg såklart.

Lenke til kommentar

men vet forbrukeren hvordan dette skal monteres ?

jeg har det inntrykket at kunden skal tvinges til å kjøpe det ente de trenger det eller ikke.

Du bekrefter det langt på vei at det er slik .

kan du fortelle meg at det finnes flere varianter som passer til flere typer kontakter.

hvis man har kabel tv så brukes det i dag ( i de fleste til feler ) en egen dekoder mellom inngående kabel og tv

jeg har ikke hørt at dekoderen trenger dette skill men at det kun gjelder tvene

Lenke til kommentar

Det finnes bare EN kabeltv-kontakt, koaksial kabel. Skillet skal kobles i antennekontakten på veggen. Uansett om det er dekoder, vhs-spiller, forsterker eller hva som helst i mellom. Finnes bare 1 kontakttype, som sagt.

Altibox og andre fiberløsninger, samt tv over internett er ikke kabeltv, så der skal man ikke ha skille.

Lenke til kommentar

jeg regner iptv for også å være kabel tv ( signalene går i en kabel) .

nå er det ingen forutsetning for at altibox skal bruke fiberkabel alle steder.

noen bruker en annen type kabel ( ikke fiber ) som skrues fast, mest brukt på parabol anlegg.

der vil ikke skille fungere hvis det er bare koaksial som gjelder

Lenke til kommentar

Nei. IPTV kan du regne som "kabeltv" så mye du vil, det har ikke de spesifikasjoner og egenskaper som gjør at de går under "Kabel-TV".

Det er kun Kabel-TV som er aktuellt her, ikke IPTV. Alle tvsignal går i en kabel.

Rette navnet er forresten "ekomnettet", definisjon: "Elektroniske kommunikasjonsnett bygget etter standardserien EN 50083 og EN 60728. Denne

standarden omfatter nett som overfører analoge og digitale signaler for bilde, lyd, samt tele- og datatjenester i

frekvensområdet 5- 3000 MHz."

http://www.npt.no/ikbViewer/Content/105862...pparatkabel.pdf

Og samtlige leverandører som bruker koaksialkabel med skrukontakt kan man enkelt sette på en adapter som man får brukt skillet. Men jeg har ikke hørt om noen slike leverandører, Get, Canal Digital, Loqal bruker alle helt vanlig koaksialkontakt, uten skru :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...