Gå til innhold

Hvorfor skal det å like filmer som Stalker være et mål?

Skogsraa

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å skrive dette innlegget en liten stund. Det er vel ment som en liten tankevekker til en del her på filmforumet. Målet er ikke å sette noen i dårlig lys, jeg vil bare fortelle min mening om en sak. Jeg håper dere finner nytte i dette innlegget.

Det fins mange filmer jeg kunne brukt som eksempel for denne posten, men jeg har valgt Stalker. Stalker er en film som omtales mye her. Mange liker den kjempegodt. Den dukker ofte opp på flere favorittlister. Filmen kan vel kategoriseres som "sær". De fleste med nogenlunde "normal" filmsmak vil nok finne den direkte kjedelig. Disse personene ville nok også funnet filmer som 2001: A Space Odyssey og andre litt "særere" filmer dårlige.

Likevel fins det flere brukere her som rett og slett ikke liker Stalker. Når disse brukerne forteller dette, møtes de med kommentarer som: "Du må nok få noen år til på baken" eller "Det kommer med tiden. Se den på nytt om noen år. Da liker du den nok bedre".

Om en person sier at han/hun ikke liker Star Wars, The Dark Knight eller Kill Bill får de kommentarer som: "Smaken er som baken" eller "Alle kan vel ikke like det samme".

Det er liksom helt greit å ha forskjellig smak når det komemr til de litt mer "normale" filmene, men om en person ikke liker de virkelig "sære" filmene har de dårlig filmsmak. Kanskje enkelte mennesker ikke liker Stalker, selv om de liker gamle/sære/dype/trege filmer. Kanskje Stalker bare ikke var en film som fenget dem.

Selv er jeg blant de som ikke liker Stalker. Jeg ser all slags film. Jeg liker både 2001: A Space Odyssey og Ingmar Bergman, men jeg liker ikke Stalker. Er det fordi jeg ikke er moden nok? Er det ikke mulig å ikke like Stalker? Er det sånn at Stalker er en god film som alle bør like? Jeg får inntrykk av at det å ikke like Stalker regnes som uakseptabelt blant enkelte.

Jeg vil ikke gå til angrep mot noen, jeg vil kun få frem at det er litt feil å behandle Stalker som Nirvana. "Det beste av det beste som bør være alles mål å oppnå". Alle som ikke liker Stalker er ikke umodne. Jeg har sett Stalker 2 ganger. En da jeg var 13 år og en nå i høst. Ingen av gangene har jeg likt den noe spesielt. Er det sånn at jeg om noen år vil åpne øynene mine og like Stalker?

Vel, da har jeg sagt mitt. Jeg håper det kom noe fornuftig ut av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være et mål, men brukere her inne som ikke beveger seg utenfor Hollywood får dette i fleisen. Det er nok fordi de som liker disse "sære" filmene mener at de går glipp av noe, og burde utvide smaken sin.

Selv synes jeg man bør lage en smak etter hva man liker 100% uavhengig av status/hva andre synes.

Lenke til kommentar

Det finnes vel de som sier de liker en film, kun for å virke mer kultivert og "filmsmarte". Dem om det, det er vel strengt tatt de som taper på det: Å kjede seg i timesvis bare for å forlenge forumpenisen sin er tragiske greier.

Og så har du de som faktisk elsker filmopplevelsen man får fra Stalker. Og jeg tror det er disse som er i flertall på dette forumet.

Likevel fins det flere brukere her som rett og slett ikke liker Stalker. Når disse brukerne forteller dette, møtes de med kommentarer som: "Du må nok få noen år til på baken" eller "Det kommer med tiden. Se den på nytt om noen år. Da liker du den nok bedre".

Hils på Montag - han er ironisk

Hils på alle andre - de parodierer Montag

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

Jeg ser filmer som 2001 fordi jeg liker de. Jeg liker "sære" filmer. Hele tiden får jeg slengt Stalker opp i trynet. Når jeg sier at jeg ikke liker dem, føler jeg meg uakseptert. Mange kommer med den "du er for ung"-greia si. Føler at enkelte ser på det som umulig å ikke like Stalker hvis en liker 2001.

Lenke til kommentar

Smak og interesser forandrer seg heile livet, difor er det slett ikkje utenkeleg at ein vil like ein film betre seinare i livet. Ikkje nødvendigvis på grunn av alder, men at ein har ein utvida horisont og funnet at ein likte filmen.

Det er ikkje einsbetydande med at Hollywood-film med eitt blir dårleg. Du kan derimot risikere at mange Hollywood-filmar blir mindre interessante sidan du har funnet interesse for filmar utanom det normale.

Lenke til kommentar

Men seriøst, "det kommer med årene" syns jeg faktisk er et valid argument. For filmer som Stalker, for å bruke ditt eget eksempel, krever en refleksjonsevne jeg vertfall ikke hadde utviklet før en viss alder. Men selvfølgelig kan man mislike Stalker selv med denne refleksjonsevnen på plass. Eller man bare liker ikke filmer man må legge aktiv refleksjon og tenking inn i. Det er jo selvfølgelig lov. Målet er ikke å like Stalker, men å kose seg med film!

Lenke til kommentar
Jo, men poenget mitt er at en må jo før eller siden finne ut at en ikke liker enkelte filmer. Kanskje en aldri kommer til å like en film heller. Det er jo ikke sånn at en liker alle filmer, en bare "vet" det ikke selv.

Kvifor det? Du veit aldri sikkert om du kjem til å endre meining eller ei seinare. Du ser filmen, var den ikkje så god så bryr du deg ikkje meir med det. Om 10 år ser du den kanskje igjen og liker den. Kva er hensikten med å stemple ein film du kan endre meining om seinare?

Interesse og glede av variert film kjem først og fremst gjennom å sjå mykje film, mykje variert film. Livserfaring og alder vil og ha ein effekt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg har sett den flere ganger, så jeg har ikke helt "stemplet" den. Om et års tid ser jeg den sikkert igjen, kun fordi deytes så mye av den. Jeg mener også at en skal se film fordi en liker film, og at en ikke skal se ting en ikke liker. Helt enig med deg Speik.

Mulig det er som DoctorBacon sa, at jeg ser et problem som ikke er der, men jeg får inntrykk av at det skal være et mål å like både 2001 og Stalker og hele "den pakka". Da har man liksom fått så god filmsmak som en kan oppnå. Jeg syns det virker som om disse filmene er et slags Nirvana. At en skal vente år på år og utvikle et syn på film som liker alle disse filmene. En filmelsker som ikke liker dem er bare ikke "utviklet" nok.

Dere syns vel jeg virker en smule forvirret og rar nå, men det får så være. Det kan godt hende jeg bare har fått en forskrudd tanke.

Lenke til kommentar

Ikkje prøv å tving fram interesse og eit anna syn på ein film. La det gå sin naturlege gang. Er ikkje sikkert du kjem til å like den noko gong heller. Sjansen for det er vel heller liten om du stadig prøver å sjå den for å finne ut om du kan like den.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at du kommer til å like den om noen år. Jeg så for eksempel E.T. igjen nylig, en film jeg har hatet i mange år, men som jeg nå plutselig syntes var ekstremt god. Det er jo også mulig at du aldri kommer til å like den.

Jeg på en annen side elsker den og syns at det er en av de mest underholdende filmene jeg noensinne har sett, men nå elsker jeg filmer i kategorien "trege", iallefall denne typen "treg".

Føler at enkelte ser på det som umulig å ikke like Stalker hvis en liker 2001.

Vel de bygger spenning på mer eller mindre samme måte, begge blir drevet av kamerateknikk. Så hvis noen liker en av dem pleier jeg å anbefale den andre. Men det er selvfølgelig mulig å like en og ikke den andre.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar
Hvorfor skal det å like filmer som Stalker være et mål?

Hvorfor skulle det ikke være ett mål? Det ultimate ville jo vært å likt alle verdens filmer, men da det er litt optimistisk så ser jeg ingenting galt i å sette seg mindre mål som f.eks å bli bedre kjent med kunstfilm ala Stalker.

Det er en mulighet for at jeg er helt på vidden da jeg ikke orker å lese mer en tittelen, men når det er sagt så skyter jeg vanligvis bra fra hoften.

Lenke til kommentar

Det er lett å si: "Gi filmen en ny sjanse ved en seinere anledning.", og grunnen er at jeg selv har gjort det ved enkelte filmer. 2001 og 8½ er eksempler på filmer som jeg ved første gjennomgang fant trege og kjedelige. Etter noen "år på baken" prøvde jeg å se de igjen og fikk et helt annet syn (begge er på min topp 20).

Selv er jeg blant de som ikke liker Stalker. Jeg ser all slags film. Jeg liker både 2001: A Space Odyssey og Ingmar Bergman, men jeg liker ikke Stalker. Er det fordi jeg ikke er moden nok? Er det ikke mulig å ikke like Stalker? Er det sånn at Stalker er en god film som alle bør like? Jeg får inntrykk av at det å ikke like Stalker regnes som uakseptabelt blant enkelte.

De tre spørsmålene er vanskelig å svare på. Selv mener jeg så absolutt at en bør ha "noen år på baken" og ikke minst kjenne til grunnleggende filosofi for å få utbytte av Stalker. Om du derimot har denne kjennskapen og likevel ikke liker filmen, er det helt greit - så lenge du husker å argumentere for hvorfor du ikke liker den. Er argumentene holdbare, ser jeg ikke noen grunn til at noen skal stille spørsmål ved hvorfor du ikke likte filmen.

Filmen i seg selv skal ikke være et mål å like, men en skal vite hvorfor en ikke liker den - og da holder ikke påstander som "den var kjedelig". Sier du den er kjedelig vil jeg vite hvorfor.

Lenke til kommentar

Det er typisk for filmelskere å være egosentriske. Jeg må innrømme at det er svært vanskelig for meg å møte folk som ikke liker filmer jeg elsker. Dette tror jeg har noe med at favorittfilmer ofte vekker sterke følelser hos fans. Jeg vet ikke om det finnes et begrep a.la gruppeegosentri, men det er vel dette som skjer når folk som er veldig enige kommer sammen. Det blir vanskelig å skjønne at noen kan ha et synspunkt.

På den annen side finnes det en del filmer som er typiske at folk liker ved andre gjensyn, gjerne når de har passert 30 år og et visst antall filmer. Da er det lett og anta for de som likte den at nemlig du også kommer til å like den senere. Hvem vet, kanskje jeg stapper i meg torsk på høykant om ti år?

@HeHauken 2. avsnitt

Ojsann :p Så lenge noen har argumenter som du dømmer holdbare så er det greit? Det var vel et svar som underbygger trådstarters påstand.

Til slutt vil jeg bare si: Folk lyver som oftest ikke når de sier at de liker/ikke liker en film. Tror man skal ha vanskelig for å overbevise noen til å skifte side.

Lenke til kommentar
@HeHauken 2. avsnitt

Ojsann :p Så lenge noen har argumenter som du dømmer holdbare så er det greit? Det var vel et svar som underbygger trådstarters påstand.

Nå skal jeg ikke prate for Hauken, men det er jo ikke uvanlig at jyplinger omtaler og deretter slakter høyt aktede filmer med utsagn som "den var utrolig kjedelig ass" og/eller "meningsløs drittfilm". I slike tilfeller er det muligens fristende å slenge ut at man ikke er gammel nok eller har utviklet en god nok filmsmak, rett og slett fordi mangelen på argumentasjon får anmeldelsen til å virke som en provokasjon.

Men nå blir jo dette utrolig generelt igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...