Gå til innhold

Lyst til å spille bass!

Mektig Flamme

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 13 år som har utrolig lyst og spelle bass!

Jeg har spilt trommer i 3 1/2 år, men vil så gjerne spille bass.

Problemet er at jeg aldri har spilt bass før, jeg kan heller ikke spille gitar.

Men er det vanskelig og lære seg? Må jeg ha noen kurs for og begynne?

Vanskelig og spille?

Takk for svar.

Jo, noen som vet om en billig Bass gitar?

Endret av BæsjePromp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bass vil jeg si er det enkleste av "band" instrumentene å lære, men kanskje en av de vanskeligste å bli skikkelig god på.

Krever endel fingermuskler som må trenes opp som tar tid også, så regn med såre og slitne fingre i starten.

Som med alt annet, start enkelt og jobb deg videre :)

Lenke til kommentar

Du virker jo ivrig og har erfaring med å lære instrument fra før av når du spiller trommer, så jeg sier go for it jeg.

Bassister som faktisk er bassister er det alltid manko på når man starter band også, så bare bra at flere ønsker å bli det.

Bruk tid i butikken som selger instrumenter og prøv litt først og fremst for å kjenne på følelsen osv.

Faller dette i smak er det bare å investere i en billig bass, kanskje brukt en og begynne å øve.

Lenke til kommentar

Jeg ville helt ærlig styrt unna de billigste finn-pakkene. Det er for all del fungerende instrumenter, men som alt annet så får du det du betaler for. Den beste nybegynnerpakken i mine øyne er en Squier Jazzbass-pakke: http://sound1.com/portal/asp/produktdetalj...Produkt_ID=4230

Da får du en god bass som ikke kommer til å bli ødelagt med det første, en brukbar øvingsforsterker og utstyret holder generelt en bra kavalitet. Squier holder seg et hakk over de billigste kinainsrumentene du finner på finn(hah!), og jeg kjenner endel erfarne bassister som faktisk bruker sine førsteinstrumenter enda. Og den tusenlappen du eventuelt må legge på er så definitivt verdt det :)

Og hvis du finner ut at dette ikke var noe for deg likevel, så er det _MYE_ lettere å selge en slik pakke enn en annen rebrand-pakke. :)

Lenke til kommentar
Men er det vanskelig og selvlære bass ? :p

Det verste, slik jeg ser det, er å faktisk få rytme i kroppen. Tviler på at dette blir noe stort problem for deg, med såpass lang trommeerfaring. Lær deg noen sanger, lær deg bluesskjema osv, også finner du noen kompiser å spille sammen med.

Som de fleste ting; øvelse gjør mester! Bare pass på teknikker, f.eks fingerspillet - bruk annen hver finger(peke- og langefinger) for å få dette inn i hendene, og alltid varm opp skikkelig, hvis ikke er senebetennelse rett rundt hjørnet :)

Lenke til kommentar
Jeg kjente faktisk en gitarist, som levde av og spille gitar. Han fikk senebetendelse og måtte slutte med gitar, ganske trist.

Høres ut som et skikkelig kjipt tilfelle og, det da..!

Sider for noter er jeg ikke sikker på, men google er ofte behjelpelig med slikt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...