Sveinleif Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hei! Vi skal kanskje kjøpe oss en JCB. Disse traktorene er i hovudsak laget for transport, som igjen gjør at de har toppfart på over 40 km/t, som er det maksimale en 16-åring kan kjøre. Jeg er 16 år, har traktorlappen, og lurer på om jeg kan kjøre denne traktoren dersom vi kjøper den. Jeg mener å ha hørt at JCB har spesiell fjøring, og bremseevne, som gjør at man kan kjøre disse traktorene selv om man er 16, og selv om de går over 40 km/t. Vanligvis skal ikke dette være lovlig, med mindre du har hatt lappen i to år, eller tok lappen før 2005. Håper noen kan hjelpe meg med dette! Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Du kan da se her, men tror ikke du kan kjøre noe som går over 40 dessverre. Lenke til kommentar
Sveinleif Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Du kan da se her, men tror ikke du kan kjøre noe som går over 40 dessverre. Ja, har sett der, men mener alikevell jeg har hørt noe om det. Men det kan være jeg tar feil... Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 I verste fall kan du da spørre noen i et politihus om saken. De slår det sikkert opp og tolker det for deg. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Loven er helt klar. Er man 16 år, kan man ikke kjøre over 40 km/t og 25 tonn. Da SKAL man ha klasse C/CE. Om den har gode bremser og fjører har ingen ting å si...den har fortsatt egenskapene til en lastebil og skal følge lovverket tel lastebilene. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Sjekk i vognkortet til traktoren. Der står det konstruktiv hastighet for traktoren Hvis den er 40 km/t går det, er det mer går det ikke. Husk også at det er max 25 tonn, det er ikke vekta. Men tilatt toltalvekt Traktor+henger. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Vanligvis skal ikke dette være lovlig, med mindre du har hatt lappen i to år, eller tok lappen før 2005. Håper noen kan hjelpe meg med dette! JCB Fastrac har helt korrekt vært en traktor 16-åringer kunne kjøre, det ble bl.a. nevnt på TV i et Autofil-innslag om traktoren, men det var før endringene i førerkortforskriften fra og med 2005. Gjelder nå kun de som var over 16 og hadde T eller B-lappen før 2005. Lenke til kommentar
Hellimann Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Sjekk i vognkortet til traktoren. Der står det konstruktiv hastighet for traktoren Hvis den er 40 km/t går det, er det mer går det ikke. Husk også at det er max 25 tonn, det er ikke vekta. Men tilatt toltalvekt Traktor+henger. er det ikke Traktor+Henger+vekta? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Husk også at det er max 25 tonn, det er ikke vekta. Men tilatt toltalvekt Traktor+henger. er det ikke Traktor+Henger+vekta? Max tillatt vekt for begge til sammen er 25 tonn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå