Gå til innhold

Sharm el Sheikh - Fasaliteter


Anbefalte innlegg

HEI!

Etter mye om og men, fant jeg og kjæresten min ut at vi skulle på ferie.

Reisen går til Sharm el Sheikh, i Naama Bay-området.

Selvfølgelig er det ikke vanskelig å finne på ting, men lurer litt om deres erfaringer ang.

  • Kamel-utflukter
    Dykking
    Reise til Hurghada på dagstur - For å se oldtidens templer
    Miljøet rundt i byen

Si gjerne litt om priser også, så kan jeg legge opp et budsjett før jeg drar. Kanskje jeg kan unngå røde tall på konto.

 

Bor forresten på: http://www.apollo.no/NO/hvor-vil-du-reise/...eachResort.aspx

Kanskje det gjør det litt enklere å gi meg tips.

 

Takk for all tips, innspill og erfaringer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kamel-utflukter
Turene har en felles mal: Man drar en runde i ørkenen med 4-hjuls motorsykler eller på ubehangelige illeluktende kamaler og havner bak et fjell hvor man ikke lengere ser lysene fra ørkenen. Der lager de tradisjonell mat og show og der vil se en fantastisk klar stjernehimmel over dere. Jeg kunne se satelittene som passerte over oss. Det er en minneverdig steming. Fin tur bortsett fra kamelene.
Dykking
Meget bra dykking og snorkling, få med dere en båttur eller to hvor dere kan komme dere under vann. Synd det ikke ser ut til å være en hotellstrand som passer til snorkling.
Reise til Hurghada på dagstur - For å se oldtidens templer
Det er ingen templer eller andre severdigheter i Hurghada. Det dere kan ta er buss til Cairo som tar 6 timer hver vei. Det er også mulig å fly til Luxor, men egyptiske flyplasser trenger man minst 1 ukes ferie for å komme seg over så det anbefales ikke. Dra heller til Luxor med buss en senere gang dere reiser til Hurghada.
Miljøet rundt i byen
Sharm har veldig lite sjarm. Byen er bygd opp for turisme og ingen av de som jobber der kommer fra landsdelen eller har familien sin der. Det er også veldig inpåslitne taxi-sjåfører og selgere som kan følge etter dere om dere går utenfor hotellet. Dette er heller ikke stedet å gå ut sent eller drikke for mye. Et par jeg kjenner ble i fjor dopet av betjeningen på et utested der. Særlig om dama di er blond skal dere passe dere.

 

I Sharm og Hurghada er det viktig å få et bra hotell med mange tilbud for det er der det er best å oppholde seg.

Lenke til kommentar

Vet ikke om de har gjort noe med flyplassene, men EgyptAir har fått seg en oppusning.

 

Kan si meg enig i det robertaas sier angående selve byen. Både jeg og spesielt lillebroren min fikk veldig lyst hår om sommeren før og det var et par situasjoner som ble litt ubehagelige.

Var som regel på hotellet det meste av tiden bortsett fra en kamelutflukt i ørkenen, som kan anbefales. Kan antagelig bli like bra om dere bruker ATV istedenfor kameler.

Lenke til kommentar

Fly fra Sharm til kairo er helt uproblematisk. Jeg ankom en time før avgang og alt gikk helt smertefritt. Jeg kan forøvrig anbefale en dagstur til Dahab for å snorkle i the blue hole. Dahab ligger en time nordøst fra Sharm. Den byen har litt mindre chartersvein feeling over seg men desverre bygges det masse resorts der også.

Lenke til kommentar

Jeg kan forøvrig anbefale tur til Jordan/Petra. Selv tok jeg buss til Israel, taxi igjennom Israel og taxi fra grensen til Petra når jeg ankom Jordan. Det var billig, lett og en morsom opplevelse.

Dersom det er for mye hassle er det en rekke selskaper som arrangerer turer opp dit så dere slipper å tenke selv.

Petra er et must ;)

Husk å spørre pent om dere slipper stempel i passet om dere passerer Israel. Det går også å ta båt rett over til Jordan.

Lenke til kommentar

Kameler? Det finnes nesten ikke kameler i Egypt. Det er dromedarer :)

 

Hurghada er en plass hvor folk er inne på de flotte hotellområdene og ikke noe annet. Slik var det i alle fall for 2 år siden da jeg var der. Bare dritt på utsiden av hotellene.

 

Kairo derimot kan anbefales. Reiste dit på organisert (vil ikke anbefale å reise dit på egen hånd) 2-dagers busstur og det var en fantastisk opplevelse. En dag rundt pyramidene og en dag rundt i sentrum av Kairo på museum og slikt. En enorm kulturforskjell og omveltning fra lille, rike Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...