buckley Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Hei, Driver nettbutikk som AS og gir innimellom bort småting i premier til ymse konkurranser som markedsføring. Hvordan regnskapsfører jeg dette? Er det greit å regnskapsføre det som reklame? Hvordan lager jeg bilag som revisor blir fornøyd med? Ofte avtales dette pr mail. På samme måte - mine barn bruker selvfølgelig endel av produktene som vi selger - er det noen fornuftig måte å føre disse produktene som reklame? og igjen - hvordan lager jeg bilag av noe sånt? Mitt forslag til føring vil være: debit 7320 Reklame kredit 1460 innkjøpte varer for videresalg. for begge tilfellene - men hvordan lage bilag? På forhånd takk, Marius Endret 22. januar 2010 av buckley Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Korrekt føring vil være debet 7320 kredit 3060 Uttak av varer. Fra sticos: Reklameartikler T-Skjorter Caps Bager Gaver Kjøp Reklamemateriell av ikke bagatellmessig verdi (over kr 50 inkl mva). Det foreligger i utgangspunktet ikke fradragsrett for inngående merverdiavgift ved anskaffelse av varer som skal benyttes som gave eller til utdeling i reklameøyemed, jf. Merverdiavgiftsloven 2009 § 8-3 første ledd bokstav f (mva-kode 0). Fradragsretten er i utgangspunktet avskåret selv om anskaffelsen gjelder innkjøp av T-skjorter, caps, bager o.l. påtrykt bedriftens logo for utdeling til ansatte, kunder og forretningsforbindelser. Hvis gaven betraktes som en reklamekostnad og verdien (inkl. merverdiavgift) er inntil kr 100 foreligger det likevel fradragsrett for inngående merverdiavgift etter Merverdiavgiftsloven 2009 § 8-3 første ledd bokstav f, jf. Merverdiavgiftsforskriften § 1-3-6 (mva-kode 1). Se også Skattedirektoratets melding AV 14/85. Beløpsgrensen refererer seg til vareverdi for mottaker inkl. merverdiavgift. Det er den enkelte ytelse til den enkelte mottaker som er avgjørende for nevnte beløpsgrense. Endret 24. januar 2010 av Sol79 Lenke til kommentar
buckley Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Takk for glimrende svar Sol =) De artiklene vi har gitt bort har i stor grad vært fra et allerede bestående varelager som allerede er gitt fradrag for mva på.. så da må jeg vel føre tilbake inngående mva for de varene jeg tar ut til reklame? produkt til anskaffelseskost 200kr ekskl. mva: -> Debet 7320 Reklame 250,- Kredit 2710 Inngående mva 50,- Kredit 3060 Uttak av varer 200,- ? Føler fremdeles ikke jeg har helt trygg grunn under føttene =) Endret 25. januar 2010 av buckley Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå