Mannen med ljåen Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hei! Jeg lurer på en ting... På noen biler kan man høre på radio uten at tenninga er på, mens i min MÅ tenninga være på. Avhenger dette av hvordan ISO-kontakten er koblet? Min teori er at det går en ledning som alltid har strøm til spilleren, og en som kun har strøm når tenninga er på. Førstnevnte skal drive klokka i spilleren, og la elektronikken huske innstillinger. Sistnevnte driver spilleren. Og at man kan kjøpe en overgang som kobler dette annerledes. Stemmer dette? For da jeg byttet bilradio, kastet jeg en "unyttig" skjøtekabel på ca. 10 cm. Nå tror jeg at jeg skjønner hva den var for. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Det er slik pga at spilleren ikke skal suge bilen tom for strøm når den står rolig. Går fint ann å koble det om, bare å koble ledningen som har strøm når du skrur på tenninga innpå samme ledning som den som har strøm hele tiden. Endret 22. januar 2010 av daruu Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 nesten helt korrekt. du har en som alltid har spenning inn(vanligvis gul vel) den er også kabelen som all effekten som trengs skal gå gjennom og er derfor litt tykkere en de andre(vel bortsett fra jordkabelen:P) så har du styrespenningskabelen(vanligvis rød) den kobles stort sett via tenningen slik at spilleren slår seg av når du tar tenningen og du slipper å bekymre deg for at radioen/cd/dvdspillern tapper batteriet for strøm. og ja ofte finnes det en hurtigkobling som kobler signalkabelen over på den som har konstant spenning. har dog aldri sett at denne har vært avtagbar. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Det var som en 10 cm lang skjøteledning mellom bilens kontakt og radioens kontakt. Jeg så ikke noen vits i å ha den der, siden ledninga til bilen var lang nok til å rekke helt fram til radioen. Men jeg antar nå at det var for å gi strøm til radioen med tenninga avslått. Tåpelig funksjon for min del, jeg pleier ikke å oppholde meg i bilen annet enn når jeg kjører, så det er like greit å ha en idiotsikring som beskytter batteriet. Andre kan ha bedre bruk for det. Endret 22. januar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå