Slystr Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hei Sjekket litt rundt på forumet men fant ikke noe fornuftig svar. Kan noen forklare litt mer i detalj om forskjellen på markedsverdi vs låneverdi på hus. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Kjapt fra hodet så er markedsverdi den prisen markedet er villig til å betale. Låneverdi er den summen banker generelt vil være villige til å låne deg for å kjøpe huset. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Markedsverdien har følgelig en tendens til å skyte i været, og kan være mange ganger høyere enn takst. Eksempel; Ikke akkurat et hemningsløst vakkert palass, men se avlikevel prisen: http://www.ta.no/nyheter/vestmar/article3664134.ece Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Har du hørt om beliggenhet? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Det er nettopp det som er poenget mitt, det er beliggenheten som drar opp markedsprisen. Jeg dro frem eksempelet mitt av den grunn. Jeg trodde det var åpenbart... Endret 22. januar 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
KS Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Hei Sjekket litt rundt på forumet men fant ikke noe fornuftig svar. Kan noen forklare litt mer i detalj om forskjellen på markedsverdi vs låneverdi på hus. Det er som regel i en takst at man finner begrepet "låneverdi". De fleste takstmenn setter dette til 90 eller 80% av verditaksten. Verditaksten er et estimat på markedsverdi, som er den summen markedet vil gi for boligen. I praksis er det ingen banker som er på "låneverdi" i taksten. De legger til grunn markedsverdi, eventuelt lager banken sitt eget verdiestimat og legger dette til grunn. Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Det er nettopp det som er poenget mitt, det er beliggenheten som drar opp markedsprisen. Jeg dro frem eksempelet mitt av den grunn. Jeg trodde det var åpenbart... Beliggenhet er også med og danner grunnlag for låneverdi. Lenke til kommentar
Slystr Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Takk for svar! Setter denne til løst, da jeg har skjønt poenget... Lenke til kommentar
EfinansBT Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei Sjekket litt rundt på forumet men fant ikke noe fornuftig svar. Kan noen forklare litt mer i detalj om forskjellen på markedsverdi vs låneverdi på hus. Det er som regel i en takst at man finner begrepet "låneverdi". De fleste takstmenn setter dette til 90 eller 80% av verditaksten. Verditaksten er et estimat på markedsverdi, som er den summen markedet vil gi for boligen. I praksis er det ingen banker som er på "låneverdi" i taksten. De legger til grunn markedsverdi, eventuelt lager banken sitt eget verdiestimat og legger dette til grunn. Det stemmer Mvh. Bjørn Tobiassen Efinans Boliglån Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Takst er hva én person (takstmannen) forslag til hva boligens verdi er. Boligens reelle verdi (markedsverdi) er hva resten av Norges befolkning mener boligen er verdt. At boligen selges for over eller under takst, betyr ikke annet enn at takstmannens mer eller mindre kvalifiserte gjetning var feil. Sier ingenting om man gjør et godt/dårlig kjøp eller salg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå