Gå til innhold

[Løst]bærbar til ingeniør programmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok at du bør bestemme deg for skjermstørrelse og oppløsning først, hvis du får HP billigere kan du også kanskje vurdere denne:

HP 6545b (skal finnes i to skjermoppløsninger, det finnes også en 14" utgave, 6445b, men den har ikke kommet til Norge ennå virker det som. Vet ikke hvordan de nye AMD baserte PCene er angående støy, har selv en 6530b som i samme serien, men forrige modell og med Intel CPU og den er helt stille):

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=112781

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Tror nok at du bør bestemme deg for skjermstørrelse og oppløsning først, hvis du får HP billigere kan du også kanskje vurdere denne:

HP 6545b (skal finnes i to skjermoppløsninger, det finnes også en 14" utgave, 6445b, men den har ikke kommet til Norge ennå virker det som. Vet ikke hvordan de nye AMD baserte PCene er angående støy, har selv en 6530b som i samme serien, men forrige modell og med Intel CPU og den er helt stille):

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=112781

Legg merke til at det er forskjell på HP Compaq og Pavilion

Compaq(business)(y)

Pavilion(n)

Lenke til kommentar

har noen testet ut sony vaio, de virker veldig kule men de har vel engelsk oppsett, tror dere at de kan skaffes med svensk tastatur, det er vel ganske likt det norske?

vaio

denne toshibaen ser også bra ut

u500

hvorfor er den så billig?

Endret av krisbj
Lenke til kommentar

For Archicad, Autocad Revit, Microstation og lignende tegneprogrammer er det lurt å satse på så stor skjerm så overhodet mulig. Min hjemme PC har en 19 tommer skjerm, og dette syns jeg blir litt for lite å jobbe på i Archicad. På jobb har jeg heldigvis 2 stk. 24 tommer Dell U2410 som gjør arbeidsflyten langt bedre(så du vurderte 13 tommer, som kommer så og si til å være ubrukelig).

En 4 kjerners CPU (og 8 tråder) er absolutt å anbefale hvis du har muligheten, da de aller fleste tegneprogrammene utnytter alle 4 kjernene.

Mye minne er også en fordel i disse programmene, da de krever endel minne (resultatet med for lite blir ofte hyppige omstart av maskinen for å dumpe minnet). De fleste laptopene nå til dags har 4GB minne og mulighet for oppgradering til 8GB og jeg anbefaler sterkt å kjøpe 2 minnebrikker til.

Lenke til kommentar

Veldig enig med itspersonal, sitt faktisk sjølv med U2410 heime når eg arbeide og ville aldrig reist tilbake til små skjerme med arbeid der man stresse augne pga at skjermen er svært liten og bruke så mye ekstra tid fordi det er så uoversiktleg på skjerm av plass mangel.

Men når eg er på farten er eg veldig fornøyd med Dell Studio XPS 16 nettop pga av skjermen, Skjermen man får med multicom maskinen er gull verd forhold til og slite augne med låg oppløsning.

Men det er opp til kvar enkelte kva dem er ute etter.

Lenke til kommentar

er veldig enig her men alt er jo snakk om pris.

det jeg har lyst på er en ekstern skjerm jeg har hjemme og på skolen som jeg bruker når jeg tengner, men å ha en 19" laptop er jo ikke akkurat mobilt.

har såklart også lyst på en 4-kjerners prosessor men der koster utrolig mye, har også bestemt meg for at jeg minimum må ha 512mb grafikkort. vet at mer er bedre men det koster veldig mye igjen. da blir det som den lenovoen jeg har nevnt tidligere, men den koster ca 22 000.

har fått et godt tilbud på denne hpen. hvor mye mener dere den er vært og tror dere denne kan dekke mine behov men en docking stasjon med stor skjerm?

dv4 1199

ps

den har hdmi inngang

Endret av krisbj
Lenke til kommentar

Eg synest den HP Pavilion dv4-1199 ganske overpriset. Amentio Skulle ha 8 677 kr.

Første eg reagerte på er at pris har ikkje forandra seg mye siden lanseringsdatoen og at opperativsystemet er Windows vista.

Skjermen er heilt grei, meine dei kunne spandert WLED istadenfor WXGA skjerm. 1280 x 800 pixels, vekten er 2.35 kg som ikkje er så gale, Prossesoren er på 2,26 Ghz som trulig er Intel Core 2 Duo P8400 som er eit ok valg. DDR2 minne 4gb så er ok.

Du får med eit ganske svakt grafikkort NVIDIA GeForce 9200M GS som eg trekke den ned veldig. Grunnen til prisen er veldig høg på denne laptopen er faktisk at laptopen har Blu-ray combo DVD rom som du trulig ikkje vill ha bruk for.

Grunnen til eg er litt usikker på specs er faktisk at HP.no ikkje hadde produktet på siden. Som tyder på at produktet utgår eller at produktet ikkje har hat ein nordisk lansering.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

er enig at jeg ikke trenger blu-ray, men har et tilbud på under 7000kr, og det er jo ikke så dårlig?

skjermkortet er vel dedikert på 512mb, er det så dårlig da?

det står at det minimum må være Intel® Pentium 4, er denne bedre eller lik?

helt enig også at skjermen kunne vært bedre men tror jeg kommer til å kjøpe en 24" og koble de sammen via en docking stasjon. jeg syntes også at det var bra med hdmi utgang.

det er dumt at det ikke følger med win7, men det følger jo med gratis oppdatering så lenge pcen er kjøpt før 31. januar 2010, så det er vel ikke et stort problem det heller.

men som dere kansjke forstår så har jeg ikke så god peilig på pc, så jeg setter stor pris på alle som kan komme med komentarer og innspill

Lenke til kommentar

Skal utale meg litt bedre sån det vert litt enklere og fårstå.

NVIDIA GeForce 9200M GS har ikkje problem med å kjøre Archicad men vill vere den store "flaskehalsen i systemet"

Inspiron modelen er mye bedre forhold til Hp du linker til.

Den har HDMI utgang og er eit mye bedre valg en HP Pavilion dv4-1199 i både prossesor og minne. Prisen er 6 890 kr

Vist du vill holde eg i 7000kr klassen er dette eit godt valg forhold til HP Pavilion dv4-1199. Einaste ispiron ikkje har er blu-ray rommet som er eit dyrt kost tilskudd du ikkje vill bruke uansett

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

men den dell modellen er jo 15", 14" er vanskeligere å finne, pris limiten min er på 10 000, men er jo ikke sånn at jeg må komme opp dit. men har du noen 14" som er bedre eller like god ønsker jeg gjerne å få vite om de.

men jeg tror ikke jeg skjønner helt det med skjermkort, er ikke 512mb dedikert omtrent like uansett modell, eller hva er det som er bra og hvorfor er det forskjell.

men alt blir vel bedre enn det jeg har nå, acer 5613, med geforce go 7300(128mb) og 1,6ghz dual core.. hehe...

Lenke til kommentar

Arkitektur utvikle seg enormt, derfor er det svært vanskeleg og følge med på akkurat dette. 14 tommer sliter eg og å finne spec til ein forsvarleg pris. Det er ganske få 14 tommere på markede uten SU prosessoren til Intel som er laget for lang batterilevetid og ikkje kraftige oppgåve.

Beste alternativet er sikkert den hp pc-en. Men på grunn av pris vill eg heller anbefale litt støre skjerm en å sitte med den 14 tommer men Det er du som bestemmer.

Alternative som eg kan gi er:

13: Dell Studio XPS 13 og Dell Inspiron 13z

14: Acer Aspire Timeline 4810TZG 14" WXGA og Acer Travelmate Timeline 8471G 14" WXGA

15 tommeren eg har linket til tidlegere i posten

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

noen som vet om noen tester på dv4 1199.

jeg har jo ikke peiling så det er greit å få se hva de som vet mer enn meg mener.

ser ut til at det kan bli denne, hvis ikke noen har noen bedre 14" eller super nett 15" med bedre spec uten at jeg måå over 10 000kr.

hvordan er denne i forhold til dv4 1199

dv3 2390 m/ touch

men hvordan er hp som merke, hørt at det er en del som ikke er fornøyd med byggekvaliteten. hvordan er den i forhold til feks acer.

Endret av krisbj
Lenke til kommentar

jeg blander kanskje inn mye nå men hvordan kommer mac i forhold til disse. de er vel litt dyrere men har noen erfaring med mac og archicad. hvem av macene er det i såfal jeg burde se på.

Endret av krisbj
Lenke til kommentar

Angånde byggekvalitet varier det veldig til serie til produsent osv. Fleste aktøren slit litt med at lim løsner eller at plastikk kan knirke. Men fleste pc-er i dag er byggkvalitet såpass bra at det ikkje er merkbart under vanlig bruk.

HP Pavilion dv3-2390 du linket til er faktisk ganske bra laptop, den er kraftigere en dv4 1199. Men det har litt med at dv3 serien er ganske ny på markedet. Den er kraftig nokk til å kjøre archicad sjølv med "omfattende" prosjekt.

Angånde Mac kan eg ikkje hjelpe deg der. Eg har desverre lite efaring med Mac pc-er.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

så du mener at 2390 er kraftiger, hvorfor. kan hende at jeg spørr dumt men det står at 2390 har en 2,13GHz mens 1199 har 2,26. hvil ikke set si at 1199 er kraftigere eller??? men det har kanskje noe med at 2390 er nyere? i tillegg er jo 2390 over 1000kr billigere

og hvordan fungerer det med touch???? noen som har erfaring?

Endret av krisbj
Lenke til kommentar

Hei, det er nettop det som er vanskelig med handel av datamaskin i dag. Prossesoren i 2390 er "litt" kraftigere fordi den er bygd på ein ny arktiketur som får meir kraft ut av prossesoren. Forskjellen mellom dem er minimal med tanke på prossesoren.

Den store forskjellen mellom dem ligg i Minne og i skjermkortet som gjer 2390 eit mye bedre kjøp en 1199.

Angånde touch har eg faktisk ikkje stor efaring med her ha

som viser korleis multitouch fungere på laptop.

Angånde 13 1195 meiner denne setningen her:

13-1195eo: Intel® Core™2 Duo prosessor SL9600 2,13 GHz, 6 MB L2-cache. Angånde SL9600 prossesoren er det ein prossesor som er laget for maksimal batterilevetiden, det som er spesilet med SL9600 er at den er faktisk ganske kraftig og gir bra batterilevetid.

Men pc-er med SL9600 prossesoren vill då vere ganske kostbare fordi prossesoren i seg sjølv ikkje er billig. SL9600 har ein sterk ytelse, men ikkje heilt på samme ytelsen nivå som P8400 og I3 330 prossesoren.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...