Gå til innhold

[Løst]bærbar til ingeniør programmer

Anbefalte innlegg

hei

lurer på om noen har noen gode tips på bærbare pcer

dette er spesifikasjonene jeg ønsker

*relativt liten sjerm (13,3-15,0)

*ok skjermkort

*bra prosessor

*dvd-rom

jeg skal bruke pcen til surfing, fm-spilling og arkitektprogrammer som archicad.

har sett på samsung Q320, er denne ok?

prisen er jeg litt fleksibel på, tenkte meg rundt 8500 men 10 000 er maks

håper på noen gode tips

Endret av krisbj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye laptopen i fra Multicom, Du kan configere den sån du vill, du får ein bra prossesor, ikkje så liten skjerm desverre men forhold til spec og pris er den veldig bra, batterilevetiden er ikkje den beste men skal gi deg endå ein anbefaling.

Multicom Compal NBLB2

Inspiron 13z har mye svakare prossesor, men den har dedikert skjermkort og ein veldig bra skjerm men ekstremt god batterilevetid + dvd rom.

Inspiron 13z

Kan legge ut flere anbefalinger vist det var noe anna du leita etter

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
lenovo

denne ser jo bra t, men hvordan er det å importere pcer??

tror prossesoren er litt svak på inspiron, likte forrsesten den fr multicom

Ikke anbefalt, ikke mye billigere, samt frakt + 25% moms ekstra i prisen og er ikke lett å reklamere på en pc som ikke er kjøpt innenfor Norges grenser.

Lenke til kommentar

Er enig med HenrikPC angånde impotering. ThinkPad er solide pc-er desverre har eg aldrig våre ein stor fan av dei. Liker dei ikkje i det heile. Men det er mye med at jobben er "Big Fan" av ThinkPad som er alltid noe problem med.

Var vanskeleg å finne kraftiger prossesor under 15 tommer skjerm, Vist du treng den lille ekstra kraften må det vere 15 tommer eller meir

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

er hele tiden skjermkortet jeg er usikker på. har hørt at et er lurt å bruke et Nvidia Quadro FX eller ATI FireGL kort, men vanskelig å finne slike på små maskine. eller er det bedre å satse på en bedre prosessor??

men har sett litt på denne også, den ser jo bra ut og har ok spec, men er den noe tess til mitt bruk?

acer 4937

Lenke til kommentar

Tru du ikkje skal tenke over Quadro FX eller FireGL kortene får og gjere valget litt lettere.

Acer 4937 er ein enkel pc men valget mellom Samsung Q320 og Acer 4937 ville eg valgt Q320 pga batterilevetid. Men vist du skal må ha litt sterke spec vill eg anbefale Multicom Compal NBLB2. Du får nyere CPU, GPU og generelt kraftigere med store valg muligheter.

Eg har sett litt på archicad programet du skal bruke og det vill kjøre heilt greit. Men du siden NVIDIA GeForce G 105M tar minne fra pc-en vill du oppleve minne mangel på store prosjekt vertfall når allerede anbefalt minne er 4 gb ram. Du vill også merke kan vere vanskeleg på ein 13.4 tommer skjerm og jobbe med artitektur. Håper det hjelper med valget!

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Har dessverre ikke noen modeller å anbefale men kan vel gi deg noen generelle tips ang. dette?

Blir maskinen for tung gidder man ikke å ta den med seg til skolen (man skal tross alt bære bøker også). Da jeg gikk ingeniør var det bare de med "normale" 15-tommere eller lettere som brukte bærbar på skolen.

Har man fire timer med forelesning (to dobbelt-timer f.eks.) vil man sannsynligvis ikke bruke en PC som har batterilevetid på to timer til å ta notater.

Skolen har ofte studentavtale på bedriftsmaskiner med 3 års support til fordelaktige priser.

Lenke til kommentar

Sjølvsagt er batterilevetid viktig som eg har nevnt tidlegare i posten så tar dei ekstra kreftene batterilevetidene på laptopen.

Eg meine ein 15 tommer er veldig grei for og ta notater for skulen og siden han skal bruke eit arkitektprogrammer så trengst ein skjermstørelse der du ser faktisk kva du driv på med.

Vist vekten er for stor vill eg anbefale ein rygg sekk. Det er ingen problem før man lage eit problem ut av det. Eg bruke Dell Studio XPS 16 som student pc og er veldig fornøyd. Eg har prøvd med små 10-13 tommer pc-er men desverre meine eg det er umulig og jobbe på med programering eller andre aplikasjoner fordi skjermen er rett og slett for liten og du blir "trøtt og sliten" med å stirre ned på ein liten pc som bruke år og dag for å kjøre litt små tunge applikasjoner.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

skal bruke pcen i skole sammenheng men finner ikke noe spesialtilbud til UMB studenter. noen som vet om noen tilbud?

Men pcen skal i all hovedsak brukes til fm, nedlastning og vanlig internett. skal bare ha mulighet til archicad, kommer kanskje til å bruke programmet en gang i uken. men de gangene den blir først brukt til det er det jo greit om det går fint. hvis pcen vil slite går man jo heller på datasalen på skolen.

men ulempen med multicom pcene er at jeg ikke får rabatt på dem. får acer og samsung billigere og kanskje asus, hp og toshiba. hadde derfor vert bra om det var en av de merkene. men jeg kan ikke se at noen av de er i nærheten av multicom sin. spesielt med tanke på pris/spec

Lenke til kommentar

Det stemmer, vist du ser på kortet fra multicom ATI 5650 er det ikkje high end men medium end som passer bra for forbruke hans.

Han kan alltid spare par krone med å ta gamlere skjermkort, prossesor osv. Men ut fra pris og forskjellen ser eg ikkje at det skal vere eit bedre valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...