pululf Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Portal 2 derimot var ikke akkuratt helt under radaren før det ble bekrefta av Valve... Den ARGen de satte i stand var helt fantastisk Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Jeg sa ikke at Portal ble Hypet/markedsført før utgivelse, jeg sier det har blitt hypet av fansen/kjernen etter utgivelsen. Endret 8. mars 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hvordan kan Portal ha vært "lite nyskapende" for deg? Det er jo et av de få spillene som har pustet frisk luft inn i spillbransjen de siste årene. Det siste ti-året, til og med. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Det synes jeg absolutt ikke. Der synes jeg heller Half-Life serien var i den banen. Endret 10. mars 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Det synes jeg absolutt ikke. Der synes jeg heller Half-Life serien var i den banen. Hva er det du babler om? Half-life innførte da ingenting nytt? Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Egentlig ikke Portal heller. Finnes jo mange 2D-spill som går ut på det samma som Portal. Kanskje ikke helt samma stil. Er jo sån typisk "Puzzle" spill, bare i 3D og FPS-view. Half-Life2 var jo et av det først spillet med god grafikk og fysikk. Nå er det kanskje ikke så nyskapende og spennende, men da det kom ut, var det jo som og komme i en helt ny spill verden. Hvertfall for meg. Likte heller ikke så veldig Portal. Liker mye mere Garry's Mod f.eks. Har du god fantasi, og kan spillet godt, kan det bli veldig morsomt! Laget veldig mye rart gjennom tidene. ^^ Endret 12. mars 2010 av blashyrkh Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Var nok flere spill som prøvdet å herme etter gravity gun og stilen til HL2 en Portal, det er mitt inntrykk i alle fall. Var helt fantastisk å bruke gravity gun for første gang i HL2. Videre er jeg sikker på jeg har spilt noe veldig lignendet portal på Amiga (tror jeg), men kan ikke huske hva det var. Endret 12. mars 2010 av simalarion Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Half-Life2 var jo et av det først spillet med god grafikk og fysikk. ??? Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Var nok flere spill som prøvdet å herme etter gravity gun og stilen til HL2 en Portal, det er mitt inntrykk i alle fall. Var helt fantastisk å bruke gravity gun for første gang i HL2. Videre er jeg sikker på jeg har spilt noe veldig lignendet portal på Amiga (tror jeg), men kan ikke huske hva det var. Det at et spill er nyskapende betyr ikke nødvendigvis at det vil bli kopiert. Det at noe nyskapende kan ha påvirkningskraft beviste derimot HL2. Det er fremdeles ingen høybudsjettspill som har integrert fysikk på en like bra måte som HL2 med Havoc. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Ser svaret ditt men forstår ikke hvorfor jeg er inkludert i det. Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Det synes jeg absolutt ikke. Der synes jeg heller Half-Life serien var i den banen. Hva er det du babler om? Half-life innførte da ingenting nytt? Half-Life var det første spillet som fortalte en hel historie gjennom første person helt uten avbrudd med film klipp. Det var også det første spillet med noenlunde overbevisende AI som samarbeidet om å ta spilleren (selv om den var sterkt skriptet og AI-soldatene bare kunne skyte når de sto stille). HL var faktisk det første FPS der man var nødt til å tenke litt og ikke bare var avhengig av refleks reaksjoner. Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Ser svaret ditt men forstår ikke hvorfor jeg er inkludert i det. Beklager, det var egentlig et fellessvar til begge postene som mest refererte til posten over din. Jeg ser at jeg formulerte meg dårlig. Det ble en rotete post. Poenget er at jeg mener HL2 og Portal ikke er sammenlignbare siden de tilhører to forskjellige sjangre. Det ene er et skytespill med litt fysikk-problemløsning, det andre er et problemløsnings-spill med litt fysikk. Begge spillene er fantastiske etter min mening. Det hadde vært artig om du husker navnet på det Amiga-spillet. Jeg har sett portaler i 2D-spill før, men kun i ett lag, dvs. at det kun gikk an å gå inn en portal og ut gjennom nummer to. I Portal kan dette gjøres uendelig og i sanntid, og man kan lege portalene så og si hvor man vil. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Det synes jeg absolutt ikke. Der synes jeg heller Half-Life serien var i den banen. Hva er det du babler om? Half-life innførte da ingenting nytt? Half-Life var det første spillet som fortalte en hel historie gjennom første person helt uten avbrudd med film klipp. Det var også det første spillet med noenlunde overbevisende AI som samarbeidet om å ta spilleren (selv om den var sterkt skriptet og AI-soldatene bare kunne skyte når de sto stille). HL var faktisk det første FPS der man var nødt til å tenke litt og ikke bare var avhengig av refleks reaksjoner. Tullball alt du sier. Vit hva du snakker om før du argumenterer. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Jeg er veldig enig med Ziggy jeg da.. Hvilket fps-spill var det da som var først ute med uavbrutt historie og relativt grei AI? Kan du fortelle meg det? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Uavbrutt Historie?,HL har flere cutscenes feks hvordan det går galt på Laben samt flere forskere har mye å si deg (mener du også mister kontrollen over figuren et pr ganger her), HL2 har masse cutscener. Et av de første fungerendet FPS som også var helt grensesprengendet var Castle Wolfenstein 3D Endret 17. mars 2010 av simalarion Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Uavbrutt Historie?,HL har flere cutscenes feks hvordan det går galt på Laben samt flere forskere har mye å si deg (mener du også mister kontrollen over figuren et pr ganger her), HL2 har masse cutscener. Et av de første fungerendet FPS som også var helt grensesprengendet var Castle Wolfenstein 3D Du spiller jo hele den delen i laben? Nå er det riktignok litt ymse åpning og lukking av dører osv som innskrenker din faktiske bevegelsesfrihet, men noe av greia med spillet er jo at du spiller hele veien igjennom. AtW Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Det er en lang cutscene der du ser dyr kommer inn\ut portalen, portalen sprenger osv, videre skal det også være en lengre cut scene der den store blekkspruten kommer inn i bildet, der du må springe oppover i spiral. Et av de første FPS med ganske intligent handling passer bedre mener jeg, uavbrutt "handling" er det mange FPS som haddet før HL. Endret 17. mars 2010 av simalarion Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Det er en lang cutscene der du ser dyr kommer inn\ut portalen, portalen sprenger osv, videre skal det også være en lengre cut scene der den store blekkspruten kommer inn i bildet, der du må springe oppover i spiral. Et av de første FPS med ganske intligent handling passer bedre mener jeg, uavbrutt "handling" er det mange FPS som haddet før HL. Det er ikke en cutscene per se, riktignok så kan man røre seg lite når man teleprotes rundt i forbindelse med med at ting går til helvete, men det er fps-view, og man kan styre hvor man ser forsatt. Poenget er ikke den uavbrutte handlingen i seg selv, men at det er uavbrutt handling, og man får fortalt en historie. Andre FPS før hadde enten ingen historie i det hele tatt, eller noe tekst/vidoer før/etter eller innimellom. AtW Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Haddet -som nevnt- poenget vært forklart med at det var et av de første FPS med intelligent handling (Her er det for meg det største poenget - intelligent handling, altså en handling man kan tenke videre på, tolke på flere måter, sitte å lure på hva som foregår osv). Uavbrutt handling blir for defust, feks http://www.gametrailers.com/user-movie/half-life-end-game-cutscene/196925 det er flere slike cutscene der man også ikke har kontroll\begrenset kontroll, så slike cutscener i seg selv er jo i avbrudd i spillingen. Disse er det flere av i HL2. ps:Cutscene der du ser hvordan dyr fra en annen dimenson kommer til syne er et bedre eksempel men fant bare denne, her kan man fortsatt bevege hodet og gå litt, men man har ikke lenger kontroll utover dette ). edit: Mulig det er første FPS som ikke haddet med Menyene der man så hvor mange man haddet drept osv mellom brettene, ikke sikker Endret 17. mars 2010 av simalarion Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Haddet -som nevnt- poenget vært forklart med at det var et av de første FPS med intelligent handling (Her er det for meg det største poenget - intelligent handling, altså en handling man kan tenke videre på, tolke på flere måter, sitte å lure på hva som foregår osv). Uavbrutt handling blir for defust, feks http://www.gametrailers.com/user-movie/half-life-end-game-cutscene/196925 det er flere slike cutscene der man også ikke har kontroll\begrenset kontroll, så slike cutscener i seg selv er jo i avbrudd i spillingen. Disse er det flere av i HL2. ps:Cutscene der du ser hvordan dyr fra en annen dimenson kommer til syne er et bedre eksempel men fant bare denne, her kan man fortsatt bevege hodet og gå litt, men man har ikke lenger kontroll utover dette ). edit: Mulig det er første FPS som ikke haddet med Menyene der man så hvor mange man haddet drept osv mellom brettene, ikke sikker Synes ikke akkurat plotet i HL1 er så ekstremt intelligent, når det kom var jo det store at plottet ble fortalt sømløst in-game, den enkelte står selvsagt fritt til å selv synes hva som er viktig, men akkurat her diskutrer vi jo rundt det med å fortelle ting in-game. Jeg har desverre ikke mulighet til å se videoen du lenker til akkkurat nå. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg