turak Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Alle skoler er pålagt regler som gir oss rettigheter (elevene), de fleste skoler har regler som gjelder for skolen skrevet ned på nettsidene sine eller hengende på skolen, men hvor er reglene som gjelder for ALLE skoler? feks Retten til utdanning (Vis du ikke går på skole blir barneværnet kontaktet), Skal kunne føle oss trygg på skolen (Læreren kan ikke røre oss), Vi kan fortelle læreren alt (Taushetsplikt).. etc. Jeg forstår at dette virker som "Whining" fra en 5 klassing, men jeg er veldig interessert i juss, og jeg har hørt mye om de lovene som gjelder utdanning og skoler, men har aldrig sett dem. Søkte på lovdata.no og google, men fant ingen oversikt. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Alle skoler er pålagt regler som gir oss rettigheter (elevene), de fleste skoler har regler som gjelder for skolen skrevet ned på nettsidene sine eller hengende på skolen, men hvor er reglene som gjelder for ALLE skoler? feks Retten til utdanning (Vis du ikke går på skole blir barneværnet kontaktet), Skal kunne føle oss trygg på skolen (Læreren kan ikke røre oss), Vi kan fortelle læreren alt (Taushetsplikt).. etc. Jeg forstår at dette virker som "Whining" fra en 5 klassing, men jeg er veldig interessert i juss, og jeg har hørt mye om de lovene som gjelder utdanning og skoler, men har aldrig sett dem. Søkte på lovdata.no og google, men fant ingen oversikt. Du finner ikke en egen "samling" med lover som gjelder skole. Dvs at det er lite hensiktsmessig å ha en egen skolelov som sier at akkurat lærere har taushetsplikt. Man plasserer heller fellesregler om taushetsplikt i andre lover, f.eks. Forvaltningsloven som gjelder generelt for offentlig forvaltning og virksomhet. Hvis du ser på Opplæringsloven, så er den sentral for skole og opplæring: http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html Du vil også se at kapittel 15 henviser til forvaltningsloven når det gjelder taushetsplikt. Lenke til kommentar
turak Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Alle skoler er pålagt regler som gir oss rettigheter (elevene), de fleste skoler har regler som gjelder for skolen skrevet ned på nettsidene sine eller hengende på skolen, men hvor er reglene som gjelder for ALLE skoler? feks Retten til utdanning (Vis du ikke går på skole blir barneværnet kontaktet), Skal kunne føle oss trygg på skolen (Læreren kan ikke røre oss), Vi kan fortelle læreren alt (Taushetsplikt).. etc. Jeg forstår at dette virker som "Whining" fra en 5 klassing, men jeg er veldig interessert i juss, og jeg har hørt mye om de lovene som gjelder utdanning og skoler, men har aldrig sett dem. Søkte på lovdata.no og google, men fant ingen oversikt. Du finner ikke en egen "samling" med lover som gjelder skole. Dvs at det er lite hensiktsmessig å ha en egen skolelov som sier at akkurat lærere har taushetsplikt. Man plasserer heller fellesregler om taushetsplikt i andre lover, f.eks. Forvaltningsloven som gjelder generelt for offentlig forvaltning og virksomhet. Hvis du ser på Opplæringsloven, så er den sentral for skole og opplæring: http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html Du vil også se at kapittel 15 henviser til forvaltningsloven når det gjelder taushetsplikt. Tusen hjertelig takk! : ) Akkurat hva jeg var på utkikk etter! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå