sofus93 Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hei, jeg tror at jeg uheldigvis har greid og slettet min Disk D:\ jeg har Lokal Disk C:\ og En Partisjon Disk D:\ med private data som bilder og dokumenter osv, men nå kommer den ikke opp, og vis jeg går kjør-D:\ så kommer det: "D:\ refererer til en plassering som ikke er tilgjengelig... " Er det p en eller annen måte mulig og gjennopprette Disk D:\?????? TRENGER HJELP!! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hva slags maskin har du? Hva slags OS? Lenke til kommentar
reiras Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Hei, jeg tror at jeg uheldigvis har greid og slettet min Disk D:\jeg har Lokal Disk C:\ og En Partisjon Disk D:\ TRENGER HJELP!! Det finnes en rekke programmer for å opprette slettede partisjner, bl a. Disk Doctor Drivemanager. http://www.software.com/disk-doctors-drive-manager-11433-1 Fabrikanten av din HD har sikkert og utility program for å behandle disker. Fant og dette: Stellar Phoenix Windows Data Recovery, med FAT or NTFS fil system recovery. http://www.stellarinfo.com//disk-recovery-prices.htm Og til slutt Arax Disk Doctor Data Recovery 3.1 som er gratis? og jeg anbefaler til ditt bruk. This powerful tool recovers deleted partitions, files, and more, but it could be a tad complex for novice users. Arax Disk Doctor Data Recovery's interface is a lesson in good design. Information windows are easily resized, and toolbars and file menus are logically placed and everything is well-documented. Nedlastingslink: http://download.cnet.com/Arax-Disk-Doctor-...4-10636630.html Endret 22. januar 2010 av reiras Lenke til kommentar
sofus93 Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Hva slags maskin har du?Hva slags OS? HP 6530b, kjøpte dn gjennom skolen. Vindows Vista basic Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Vindows Vista basic Høyreklikk på 'Computer' på skrivebordet, og velg Manage Finn Disk Management (Diskbehandling?) i menyen til venstre og klikk. Du skal nå få opp en liste over disker og disk-partisjoner i systemet. Hvis du der ser et område på størrelse med det D: var, som nå er merket "Unallocated" eller "Free" eller no' sånt, så er det nok sannsynlig at du har slettet partisjonen. Da finnes det SW som kan brukes for å gjøre D: synlig igjen. (Dataene ligger fortsatt der, men hele greia er bare merket slik at det ikke lenger synes.) Hvis du ikke ser noen slik ledig plass, så betyr det at en annen partisjon (C:?) har tatt over den plassen D: tidligere hadde, og da er oppgaven mye vanskeligere. Alt du gjør på maskinen som fører til at filer blir lagret på C: kan nå føre til at gamle D:-filer blir overskrevet. Det beste i et slikt tilfelle er å ta disken ut av PC'en, koble den til en annen PC som en data-disk, og bruke SW på den andre maskinen for å prøve å hente ut bildefilene (med Recuva, PhotoRec e.l.) Lenke til kommentar
sofus93 Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Vindows Vista basic Høyreklikk på 'Computer' på skrivebordet, og velg Manage Finn Disk Management (Diskbehandling?) i menyen til venstre og klikk. Du skal nå få opp en liste over disker og disk-partisjoner i systemet. Hvis du der ser et område på størrelse med det D: var, som nå er merket "Unallocated" eller "Free" eller no' sånt, så er det nok sannsynlig at du har slettet partisjonen. Da finnes det SW som kan brukes for å gjøre D: synlig igjen. (Dataene ligger fortsatt der, men hele greia er bare merket slik at det ikke lenger synes.) Jeg gikk innpå Diskbehandling og der fant jeg noe ser ut som D:\'n min, men hvordan gjennoppretter jeg denn?? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg gikk innpå Diskbehandling og der fant jeg noe ser ut som D:\'n min, men hvordan gjennoppretter jeg denn?? Det finnes et gratis (DOS-basert? Linux-basert?) program som heter TestDisk, men det kan være ganske kronglete å bruke (- og ikke minst forklare når du ikke sitter og kjører det selv samtidig ...) Selv har jeg en gang hatt god nytte av Active@ Partition Recovery, men det er ikke gratis. Du kan laste ned en demo som vil vise deg hvilke partisjoner & filer den finner, men den vil altså ikke gjenopprette dem. Et annet verktøy er nevnt tidligere i tråden, men det kan jeg ingenting om. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Du har fått flere linker til programvare. Velg en av dem, og les hjelpefilen for å finne ut hvordan dette gjøres. Lenke til kommentar
sofus93 Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Du har fått flere linker til programvare. Velg en av dem, og les hjelpefilen for å finne ut hvordan dette gjøres. Jeg har nå lastet ned ARAX Dsk Doctor, og har funnet alle data som jeg hadde mistet Tusen takk,men når jeg skal "Recover" så kan jeg bara gjenopprette datane i lockal disk C: jeg må antaglivis Lage en ny pertisjon og overføre datane over. hvordan lager jeg en ny partisjon???? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Og til slutt Arax Disk Doctor Data Recovery 3.1 som er gratis? Ja, men med ganske sterke begrensninger: "Free to try (Recovers files up to 64 KB); $39.95 to buy" Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Du har fått flere linker til programvare. Velg en av dem, og les hjelpefilen for å finne ut hvordan dette gjøres. Jeg har nå lastet ned ARAX Dsk Doctor, og har funnet alle data som jeg hadde mistet Tusen takk,men når jeg skal "Recover" så kan jeg bara gjenopprette datane i lockal disk C: jeg må antaglivis Lage en ny pertisjon og overføre datane over. hvordan lager jeg en ny partisjon???? For å lage en ny partisjon så må du ha en disk med "ubrukt plass". F.eks. en ekstern USB-disk. Men du er vel helst ute etter å gjenopprette en hel partisjon, dvs. få D: til å komme til syne igjen. Jeg vet ikke om gratisversjonen av ARAX lar deg gjøre det. Ifølge omtalen av produktet på Cnet's download-side, så skal i hvert fall denne funksjonen være støttet av full-versjonen av programmet, men som sagt så kjenner jeg ikke noe til det. Endret 22. januar 2010 av nebrewfoz Lenke til kommentar
sofus93 Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Du har fått flere linker til programvare. Velg en av dem, og les hjelpefilen for å finne ut hvordan dette gjøres. Jeg har nå lastet ned ARAX Dsk Doctor, og har funnet alle data som jeg hadde mistet Tusen takk,men når jeg skal "Recover" så kan jeg bara gjenopprette datane i lockal disk C: jeg må antaglivis Lage en ny pertisjon og overføre datane over. hvordan lager jeg en ny partisjon???? For å lage en ny partisjon så må du ha en disk med "ubrukt plass". F.eks. en ekstern USB-disk. Men du er vel helst ute etter å gjenopprette en hel partisjon, dvs. få D: til å komme til syne igjen. Jeg vet ikke om gratisversjonen av ARAX lar deg gjøre det. Ifølge omtalen av produktet på Cnet's download-side, så skal i hvert fall denne funksjonen være støttet av full-versjonen av programmet, men som sagt så kjenner jeg ikke noe til det. Ok, jeg har en ekstern usb-disk, hvordan oppretter jeg en ny pertisjn på den da?? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Din eksterne disk har nok allerede en eller flere partisjoner. Disse selges ferdig satt opp med 1 partisjon formatert i FAT32. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Et program som mange har anbefalt (i forumet for Lagringsmedier) er Recuva: http://www.piriform.com/recuva/features Alle programmer som skal redde data er avhengig av et sted å legge datafilene. Legges de på samme partisjon son den de skal reddes fra kan/vil det ødelegge mulighetene for å redde restene av datafilene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg gikk innpå Diskbehandling og der fant jeg noe ser ut som D:\'n min, men hvordan gjennoppretter jeg denn?? Du burde legge ut bilde av Diskbehandling, så kan du få mer presis diagnose av problemet. Lenke til kommentar
sofus93 Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg gikk innpå Diskbehandling og der fant jeg noe ser ut som D:\'n min, men hvordan gjennoppretter jeg denn?? Du burde legge ut bilde av Diskbehandling, så kan du få mer presis diagnose av problemet. F: og G: er den eksterne usb disken min : ) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 OK, så partisjonen har ingen bokstav og ikke filsystem. Kan være at filsystemet er korrupt. Og da er nok ikke stort annet å gjøre enn å bruke et recovery program, som allerede anbefalt. Når filene er reddet ut kan du forhåpentligvis formatere partisjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå