Gå til innhold

[Løst]Hva ser arbeidsgiver etter?

Anbefalte innlegg

hei, går nå i lære som ikt-servicemedarbeider.

Holder på å plundre litt med html, php, og css på fritiden. (basic foreløpig, og kan ikke skryte noe veldig av det jeg klarer/kan).

Har begynt å kikke litt på Python programmering for å ikke bli helt lei websideprogrammering. Har startet å lese på Cisco CCNA eksamen som jeg håper å kunne bestå i løpet av det 1,5 året jeg har igjen i lære.

Har erfaring med både Windows og Linux servere og mye mer..

Er litt usikker om påbygg er noe for meg. Hvordan vil arbeidsgiverne stille seg til en med fagbrev, CCNA, og litt programmering?

- Eller vil dere anbefale meg å ta en høyskoleutdanning ?

- Annet jeg bør vite ?

EDIT:

PS: Vet emnet er kanskje litt feilpostet. Hører mest inn under IT-jobb siden jeg går i lære, men samtidig er lære en utdanningsvei.

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CCNA og fagbrevet er vel det mest verdifulle for en arbeidsgiver.

HTML, CSS, PHP, Python og evt andre språk, er noe "alle" kan, så med mindre du kan ganske god er ikke dette verdt så mye.

det jeg har sett mer på er interessen og læreviljen når jeg har hatt intervju, at noen vil lære er viktigere enn å kunne mye, til en viss grad så klart.

Lenke til kommentar

For meg virker det som at mange ser etter kandidater som kan bli produktive på kort tid. Da er det gjerne relevant bakgrunn som betyr mest. Deretter er de opptatt av personkjemi, faglige interesser osv.

Terskelen for å lære programmering fra bunn av er bratt for de fleste, men visst dette er noe du kan klare å lære på egenhånd bør du kanskje tenke på å satse videre. Grad innen informatikk eller datateknikk blir ikke vanskelig om du har lett for programmering og kan litt på forhånd.

Lenke til kommentar
For meg virker det som at mange ser etter kandidater som kan bli produktive på kort tid. Da er det gjerne relevant bakgrunn som betyr mest. Deretter er de opptatt av personkjemi, faglige interesser osv.

Terskelen for å lære programmering fra bunn av er bratt for de fleste, men visst dette er noe du kan klare å lære på egenhånd bør du kanskje tenke på å satse videre. Grad innen informatikk eller datateknikk blir ikke vanskelig om du har lett for programmering og kan litt på forhånd.

jeg tror dette varierer etter størrelsen på firmaet. små firmaer trenger noen til å starte å jobbe med en gang, f.eks når IT-avdelingen består av 2 stk som skal utvides til 3, så trenger den ene som starter oppfølging av en av de andre, dette tar tid og ressurser små IT-avdelinger ikke har, dermed er det viktigere at den som starter må læres opp minst mulig. å sette opp 50% av avdelingen(1 person) til opplæring er ikke holdbart for de fleste.

i bedrifter med store IT-avdelinger kan de mye lettere sette av en ressurs for opplæring, evt gi masse tid til opplæring. disse har mer å gå på når det gjelder ressurser enn små avdelinger. 1 person kan f.eks være 5% i stedet for 50% som nevnt over.

det er mye lettere å sette av 5% enn 50 :)

dette er slik jeg mener det er ihvertfall. men når jeg har intervju er det først og fremst lærevilje og interesse jeg går etter, men så må det kraftig opplæring til uansett hvem som kommer inn hos oss. mengden opplæring varierer oftest også etter størrelse på IT-avdelingen.

edit: post 6000 :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er også noen tråder om erfaringer med "ecademy.no" under it-utdanning forumet. De har fagutdanninger for .net programmering og litt forskjellig.

Høgskoler har flere forskjellige tilbud som kan kombineres med yrkesfaglig bakgrunn. Har du fagbrev kan du søke på y-vei, eller du kan ta forkurs til ingeniør. Da slipper du å begynne på påbygning for å starte på høgskole.

Jeg vet ikke hva som vil fungere best for deg, men ingeniørgraden gir mere bredde og fagutdanning gir kompetanse på ett smalere felt. Satser du bevisst på f.eks. en .net karriere (eller Cisco relatert karriere forsåvidt) så vil du nok bli veldig aktuell for jobber med .net. Men med en ingeniørgrad øker muligheten for å bli kalt inn på intervju på stillinger som er forskjellige ifra det du har jobbet med tidligere.

Skulle gjerne sett at jeg hadde møtt flere som aklla som er opptatt av interesse og lærevilje. Det sies at det er stort behov for IT-personell, så arbeidsgivere kunne godt vært litt mer interesserte å ta inn nyutdannede, tilby faste stillinger eller ha trainee programmer f.eks. Men jobbjakten blir som regel enklere når man har fått litt erfaring og har fått noen referanser. :)

Erfaring har mye å si.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Y-vei er ett tilbud for opptak til ingeniørlinje for personer med eksamen fra yrkesfaglig studieretning og relevant fagbrev.

Her er noen skoler som tilbyr y-vei for datateknikk (dataingeniør):

http://hig.no/studietilbud/yvei

http://www.hin.no/index.php?ID=1394&la...e&subtype=2

http://www.hials.no/nor/content/view/full/9988

Det finnes kanskje flere.

Etter hva jeg har lest om dette så er gjennomføringsandelen veldig bra for de som melder seg på y-vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...