vexed Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Skal kjøpe min første bil nå, men er litt usikker. Har tidigere kikket litt på Celica GT-4 Carlos Sainz og ST202, men problemet er at det er litt liten plass i dem, i tillegg så begynner i hvertfall førstnevnte å dra litt på åra. Har også kikket litt på A4 og C-klasse, og dette virker litt mer for meg. Virker som at du kan få rimelig spreke A4-er med Quattro i min prisklasse: 70k-130k. Fant en her om dagen som virka veldig grei, 2.8l A4 Quattro fra 95. Gått lite hadde den gjort og. Problemet er bare at jeg er litt usikker på å kjøpe en så gammel bil. Har ikke fast inntekt, og en slik bil er vel relativt dyrt å få reparert er det ikke det? Er det mye galt med disse bilene? Det her forøvrig her det ligger å trykker, har ikke fast inntekt så trenger derfor noe som holder sammen, men som samtidig er litt sprekt de åra jeg skal ha den. Golf er totalt utelukket, A3 er litt sånn "bob-bob", kommer litt ann på. Hilfe? Lenke til kommentar
tmolberg Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Stort sett har jeg forstått at riskokere er biler som holder seg mest sammen samt billig regninger hvis noe skulle gå galt. Derimot tyske biler er dyyyyre på reperasjon (spesielt på merkeverksted). Dette er noe jeg har hørt hvertfall men har ikke kjennskap til noe spesiellt bortsett fra en regning på 26 tusen for en liten bulk. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Jeg kjøpte en Audi A4, 1.9tdi for 118 000,- i høst. 2000 modell. RS-blåfarge, har enda ikke sett en a4 med den farga Chippa til 150 hk, framhjulstrekk, sportsunderstell, sportseter i skinn, sportsratt, orginal xenon, spredere, 18" sommer, 16" vinter, motorvarmer etc etc. Var nylig skifta noe i forstillinga (syke) og bremser rundt om og reg.reim skift for 16400,- På 5 mnd har jeg gjort følgende: Godkjent den for 2 nye år og 4 mnd. 2 nye bremseslanger, stramma begge hjullager bak, 2 nye xenonpærer, 1 ny dørlist, oljeskift, oljefilter og dieselfilter. Kupèvarmer. Er storfornøyd Endret 22. januar 2010 av Espein Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Skal kjøpe min første bil nå, men er litt usikker. Har tidigere kikket litt på Celica GT-4 Carlos Sainz og ST202, men problemet er at det er litt liten plass i dem, i tillegg så begynner i hvertfall førstnevnte å dra litt på åra.Har også kikket litt på A4 og C-klasse, og dette virker litt mer for meg. Virker som at du kan få rimelig spreke A4-er med Quattro i min prisklasse: 70k-130k. Fant en her om dagen som virka veldig grei, 2.8l A4 Quattro fra 95. Gått lite hadde den gjort og. Problemet er bare at jeg er litt usikker på å kjøpe en så gammel bil. Har ikke fast inntekt, og en slik bil er vel relativt dyrt å få reparert er det ikke det? Er det mye galt med disse bilene? Det her forøvrig her det ligger å trykker, har ikke fast inntekt så trenger derfor noe som holder sammen, men som samtidig er litt sprekt de åra jeg skal ha den. Golf er totalt utelukket, A3 er litt sånn "bob-bob", kommer litt ann på. Hilfe? Når du ikke har fast inntekt bør du ta med i beregningen at 2,8Q drikker mer suppe enn f.eks. en 1,8T, samt at Audi A4 av denne årgangen er kjent for å spise forstillinger til frokost. Har selv kjørt et års tid i en A4 2,6 automat (uten quattro), og selv om jeg bor i Oslo og kjører til og fra jobb synes jeg denne bilen var litt vel tørst. På en 55 liters tank kom jeg sjeldent lenger enn 400km før jeg måtte fylle igjen. Har dog ikke vært noen problemer med denne bilen overhodet, og den er i familien enda. Hvis 130' er den absolutte smertegrensen når det gjelder pris ville jeg kanskje vurdert å gå ned noen ti-tusen i pris og heller sette disse pengene vekk, øremerket til fremtidig reparasjoner. Jeg tror i hvert fall det er høl i hue å kjøpe GT-4 og sånne ihjelkjørte biler. Litt vanskelig prisklasse du har lagt deg i, her kan du finne både totalt skakk-kjørte biler og biler som er behandlet utmerket. Gjør deg selv en tjeneste og ta NAF-test på bilen du eventuelt finner før du betaler for den. Lenke til kommentar
Castman Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Helt enig, hold deg unna GT4 hvis du ikke har penger til rep/bensin. Har en GT4 ST205 selv = fort 2l pr bil, dyr forsikring, dyre deler, men knakanes fet biL Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Tror det er bedre om du går for A4 1.8T med quattro enn 2.8, disse kommer vel med 150 gamp standard og kan chippes helt til 210 hvis jeg ikke tar feil. A4 er jo en mye penere bil enn A3 å se på også. Lenke til kommentar
Rabies86 Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Tror jeg ville kikket litt på bmw e36 323 eller 328 om jeg var deg. Jeg har hatt 2 E36 (dog med firer) til nå og min opplevelse er at dette er veldig holdbare pålitelige biler, og med litt oppgradering av understell o.l blir de helt utrolige å kjøre. De er forsåvidt gode å kjøre originalt også men noen tighte sportsdempere (*Host bilstein B8 host*) vil trekke opplevelsen enda høyere. 323i har på papiret 170hk men de som har hatt en strøken original 323 på dyno har stort sett bremset 180-190. 328i har 193 gamp noe jeg tror stemmer ganske bra. Og M52 motoren (som står i E36 med rekkesekser fra 95 og opp tror jeg det var) går for å være en jævlig god maskin. Selv har jeg aldri trengt å ha mine biler på verksted, så om du kan skru litt selv (jeg kunne ingenting før jeg kjøpte mine biler, og nå kan jeg bare litt ) så trenger det ikke å være noen dyr affære å eie en motorsterk bmw (bortsett fra forsikring da :? ) verksted koster men deler er ikke noe særlig dyrere enn andre merker og deletilgangen, mtp at det er såpass gamle biler, er helt utrolig. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Saab med turbo = veldig mye potensiale. Her har du noen seriøse karer som leverer chip til den bilen. 150hk - 210hk, 240nm - 310nm. Dette er rimelig bra før og etter tall for en investering på 7500,-. Bilene er også bra skrudd sammen, dog kan det bli litt mye "torque-steer" om du chip'er til 210hk, men litt må man ofre Lav km.stand, relativt ny bil og fin pris er ting som kan nevnes. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Denne var jo knakendes fin da. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19932799 Lenke til kommentar
rublings Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Skulle jeg hatt 3-serie i den prisklassen hadde jeg helt helt klart gå for e46. Hvis TS er interessert i 3-serie ville jeg iallefall sett på E46. E36 mener jeg generelt sett er stygg, cab eller ikke cab. Fant dog en på finn jeg kunne tenkt meg om det hadde vært manuell, 328i. Helt utrolig hvor mye 3-serie moderniserte seg fra e36 til e46, desginmessig iallefall. Endret 23. januar 2010 av rublings Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Saab med turbo = veldig mye potensiale. Her har du noen seriøse karer som leverer chip til den bilen. 150hk - 210hk, 240nm - 310nm. Dette er rimelig bra før og etter tall for en investering på 7500,-. Bilene er også bra skrudd sammen, dog kan det bli litt mye "torque-steer" om du chip'er til 210hk, men litt må man ofre Lav km.stand, relativt ny bil og fin pris er ting som kan nevnes. Saab er fine, men holdbarhet er noe de ikke kan. De gamle var helt ok, men jo nyere jo verre. Dessuten er det veldig idiotiske patenter på alt, så er ikke mye lett å jobbe med de. Dyrt å reparere også såvidt jeg har erfart. Ville heller kjøpt audi a4 1.8t, evt A3 med 1.8t. Helst quattro også. Artige biler etter det jeg har hørt, og med en chip så går de jo rimelig veldig bra Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Egentlig burde ikke ferske bileiere hatt spreke biler. Selvom dere ikke skjønner det selv har dere svært dårlig trafikkforståelse og liten erfaring. Det mest fornuftige er å unngå spreke biler som er populære blant ungdommer og heller satse på en traust familiebil med ikke for stor motor. Men fornuften kommer gjerne ikke før senere, og dere vil som regel heller ikke høre på fornuft i den alderen. Ved å kjøpe en litt nyere og kjedeligere bil slipper du også endel utgifter som nødvendigvis dukker opp på biler som er kjørt av unger. Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Skulle jeg hatt 3-serie i den prisklassen hadde jeg helt helt klart gå for e46. Hvis TS er interessert i 3-serie ville jeg iallefall sett på E46. E36 mener jeg generelt sett er stygg, cab eller ikke cab. Fant dog en på finn jeg kunne tenkt meg om det hadde vært manuell, 328i. Helt utrolig hvor mye 3-serie moderniserte seg fra e36 til e46, desginmessig iallefall. Teknisk sett er ikke overgangen fra E36 til E46 så stor faktisk, men E90 er en annen historie Lenke til kommentar
rublings Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Det var derfor jeg skrev "designmessig iallefall" Lenke til kommentar
vexed Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Rent utseendemessig så liker jeg veldig godt E30 og E36, eksemplaret av E46 som ble linket til lenger opp applerte også veldig Uten å være for sikker, så er det mulig jeg kan få tak i en 535 (aner ikke årsmodell) en bekjent skal selge, skal høre litt nærmere. Men er ikke bmw generelt veldig dyrt å forsikre? Hvis vi ser bort i fra det, (ja jeg har lest lenger oppe) er det mye verkstedsbesøk på disse? Hva bør man eventuelt se etter før kjøp? Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Rent utseendemessig så liker jeg veldig godt E30 og E36, eksemplaret av E46 som ble linket til lenger opp applerte også veldig Uten å være for sikker, så er det mulig jeg kan få tak i en 535 (aner ikke årsmodell) en bekjent skal selge, skal høre litt nærmere. Men er ikke bmw generelt veldig dyrt å forsikre? Hvis vi ser bort i fra det, (ja jeg har lest lenger oppe) er det mye verkstedsbesøk på disse? Hva bør man eventuelt se etter før kjøp? I hvertfall til å være tysk er BMW generelt sett driftsikkert! Men de liker jo å bli sett etter som alle andre biler selvfølgelig. Men det er ikke noe mareritt å eie som f.eks man kan oppleve med merker som Peogeot og Renault. Forsikringa kan være dyr ja, dette varierer noe voldsomt da. En M5 kan forsikres for lommerusk, og på en annen side, er du 18 år bosatt feil sted kan selv en E36 316 koste svært mye mer enn det smaker! Sjekk litt rundt om, kommer veldig an på ulykkesstatistikken, E36 325 er jo ofte dyrere å forsikre en 328 og M3 pga dette Typisk BMW-feil er slitte forstillingsdeler, og endel småplukk som dukker opp i tide og utide Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Mye feil med kjølesystemene på bmw generelt Sjekk viskosekobling (Når motor er varm, prøv å hold igjen viften med en avis. Vis det går an er den gåen, og den koster 2400 kr på gsbildeler, dog bare 570 på koed.no ) Ellers se etter mye hvit eksos, at det ikke er olje i kjølevæsken eller omvendt, servicehefte er jo bra, og sjekk kanaler og gulv for rust. Gode motorer det der, tåler mye juling. Er det automat så spørr om den er tatt service på, vis ikke bør det gjøres snarest da disse pleier å ryke på rundt 200 000 vis de ikke er tatt service på. Vis den girer hardt tyder det på slitte lammeler og en dyr reperasjon. Mye å passe på når man kjøper bil, men det er iallefall det jeg ville sjekket når man ser på bmw Lenke til kommentar
vexed Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Denne var jo knakendes fin da.http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19932799 Hvordan er det med en cabriolet på vinteren? Er det ikke veldig kaldt med vanlig soft-top? Forøvrig så hadde den jo gått en del da. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Denne var jo knakendes fin da.http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19932799 Hvordan er det med en cabriolet på vinteren? Er det ikke veldig kaldt med vanlig soft-top? Forøvrig så hadde den jo gått en del da. Den der har fort 200.000 igjen om den er i bra stand, og får bra behandling Lenke til kommentar
vexed Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Ok. Jeg sender han karen en mail med noen spørsmål tenker jeg. Er det forøvrig noen andre biler som kan være aktuelle i min prisklasse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå