Gå til innhold

CPU kjøleren, skrus ikke fast. Alternativ løsning?

Slashderp

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med min CPU kjøler som er at den igår falt av. Det har aldri vært noe problem før jeg byttet deler og så at den ikke hang lengre. Jeg har vurdert om noe lim kanskje kan brukes men vet ikke helt hvor jeg får taki eller hvilken type jeg burde bruke. Har hørt om Kjølepasta, og jeg lurerpå da hvor jeg får taki dette, og om det greier å holde den oppe. Jeg tenkte hovedsaklig på å smøre igang med noe superlim på dritten for å få den til å holde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SpecialForce her har ett ekstremt gyldig poeng, det har alt og si.

Festene for CPU kjølere, er IKKE like!

Antar fra beskrivelsen din at du har ett push pin oppsett, eneste måten å mekke til dette skikkelig på er å bytte kjøler.

Årsaken er at for optimal kjøle effektivitet så skal det ligge TRYKK på kjøleren mot CPUen og ikke bare at den er i kontakt.

Svært ofte er det skjevheter i heatspreaderen som er mellom CPU kjernen og kjøleren og dette kan gi dårlig kontakt, ekstra trykk på kjøleren kan motvirke dette.

Og når pushpin festene er utslitt så er kjøleren skrot, men heldigvis for deg, så finnes det kjølere og produsenter der ute som har brukt hodet i motsettning til Intel og tilbyr en super duper løsning!

De har fjærbelastede skruer til en gjenget bakplate, som da vil si at over tid så kan IKKE CPU kjøleren falle av, samme hva som skjer med maskinen.

De sitter rett og slett for godt til å være lette å skru og ut, og de kan ikke dras ut slik som pushpin, i tilegg får du en god del bedre kjøling også så det er stort sett bare fordeler ved å kjøpe en ny kjøler.

Spesielt nå som denne typen fester på kjølerne begynner å bli standard og at man får billigere kjølere for de som kun skal kjøre stock.

Lenke til kommentar

Intel sine fester fungerer helt greit på mindre kjølere dersom man ikke mishandler de plastdingsene. Det hjelper ikke å presse dem halvveis ned og så prøve å presse dem så hardt man klarer, slik svært mange gjør. Dersom man presser dem hardt ned halvveis ned vil man for det første ikke feste dem korrekt, og for det andre vil man ødelegge dem.

Det som er viktig er å få dratt den svarte greia helt ut, og så skru dem tilbake mot pila. Så må man få satt den hvite HELT nedi hullet slik at den er så langt ned som den går, så presse hver og en helt ned samtidig som man sørger for at den ligger i bunnen.

Hvorfor så mange sliter med dem er enkelt å se. Det er meningen at mottakerene på den hvite skal helt under kortet, for da vil den svarte pinna presse dem utover slik at de blokkerer på undersiden. Dersom man putter dem halvveis ned, og så prøver å presse dem ned vil man presse ut mottakerene mot veggene til hullet i hovedkortet. Presset man legger på dem vil gi et motpress som hindrer den i å bli presset ned så langt den skal. Den blir dermed stående halvveis nedi, og man vil aldri klare å låse den.

Dersom man klarer å gjøre det korrekt, så fester man halvtkilokjølere med noen få enkle klikk uten å bruke makt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...