Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Er det noe i veien for å få helseattest for førerkort klasse D om man for et halvår siden hadde en moderat depresjon som endte opp med ufrivillig henting av politiet + legevakt? Ble vurdert såpass "fornuftig" at det ikke måtte til tvangsinnleggelse, men allikevel må jeg nesten spørre, i og med at jeg fikk diagnosen moderat depresjon. Har i dag førerkort klasse B, og vurderer å bli trafikklærer, men er usikker på om det er mulig å få helseattest etter denne hendelsen? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Forskrift om førerkort sier følgende §4. Det må ikke være alvorlig sinnslidelse, vesentlig mental retardasjon eller personlighetsavvik som medfører nedsatt dømmekraft, impulskontroll eller adferdsforstyrrelser, som kan være farlige i trafikken. §5. Egenerklæring om helse - legeattest For førerkort i klassene C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 og D1E kreves ved første gangs utstedelse, fornyelse og utvidelse legeattest på fastsatt skjema (blankett nr. NA 202). Den del av legeattesten som gjelder syn, kan erstattes av attest fra offentlig godkjent optiker dersom eventuell synsnedsettelse skyldes brytningsfeil i øyet. For alle førerkortklasser gjelder dessuten: 1. Ved diabetes mellitus som behandles med insulin eller andre antidiabetika kreves tilleggsattest på fastsatt skjema (blankett nr. NA 202b). Denne skal være utfylt av vedkommendes faste lege eller av spesialist i indremedisin. 2. Den som har hatt anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må fremlegge attest fra spesialist i nevrologi eller indremedisin. Ved fornyelse av førerkort er attest fra søkerens faste lege tilstrekkelig, dersom det ikke har vært anfall siden førerkortet ble utstedt eller fornyet. 3. Hvis synsfeltet ikke er normalt, eller hvis det er grunn til å mistenke øyesykdom (utover brytningsfeil), kreves attest fra spesialist i øyesykdommer. 4. Det kan også i andre tilfelle kreves attest fra spesialist. Jeg vil råde deg til å kontakte fastlegen din, da det er han\hun som avgjør hvor vidt du anses som skikket til å få en godkjent legeatest for Klasse D. Der kan gis dispansasjon om det anses som trafikkmessig forsvarlig, men da må du antageligvis til en spesialist for en utvidet atest. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 Hei.slo hodet og fikk B C D på vent. Har fodt B til bake. C og D om alt går greit i april. De av gjør det på Sunnaas. Men lurer på om min fast lege gjir meg tilbake lappen! Lenke til kommentar
Gjest 73e2c...48d Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 Leger er ofte bundet på hender og føtter av restriksjoner i bla. førerkortforskriften, og det å bruke sunn fornuft og skjønn er dessverre utelukket. Dette rammer svært ofte urettferdig. Anonymous poster hash: 73e2c...48d Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå