Gå til innhold

Fullførte sesjon del 1, usikker på valget mitt.

Arne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i 92-kullet, og har derfor fullført sesjon del 1. Der skrev jeg at jeg var interessert i førstegangstjeneste i sjøforsvaret, og ja på det med om man er åpen for utenlandstjeneste (husker ikke formuleringen).

Jeg søkte sjøforsvaret fordi begge brødrene mine har vært der, og at det virket noelunde interessant. Dessuten kan man søke seg inn på marinejegeropptaket, og dette virket ganske interessant. Likevel vet jeg ikke om jeg er fysisk/psykisk sterk nok til å gjennomføre dette (de fleste er jo ikke det), og jeg så derfor litt på GSV - Garnisonen i Sør-Varanger. Jeg er veldig interessert i friluftsliv/jakt/turer og så videre, og jeg tenkte dette kunne være en grei måte å avtjene førstegangstjenesten på.

Men så er det jo det at jeg skrev Sjøforsvaret på sesjon del 1, mens GSV ligger under hæren. Kan jeg bare forklare dette når jeg kommer på sesjon del 2, eller bør jeg ringe inn og be de forandre på dette?

Hilsen

Arne

PS: Jeg er 100% grønn innen dette, så vennligst ikke kom med noen forkortelser og annen terminologi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under den tidligere sesjonsordningen fikk du prate med en offiser, hvor du også satte opp denne "ønskelisten" i samarbeid med den personen. Tror nok du bare kan vente, for å så prate med offiseren på sesjon når den tid kommer. Hvis sesjonen er såpass forandret at du ikke prater med offiser lenger, kan du ringe vernepliktsverket 03003.

Lenke til kommentar

Takk.

Ville dere valgt MP, GSV eller sjøforsvaret (har ingen formening om hvor jeg vil der..)?

Alle virker egentlig interessant, selv om det er ganske forskjellige tjenester har jeg forstått. Noen som har spesielle erfaringer med GSV eller Militærpolitiet? Hvis jeg vil inn i militærpolitiet, hvilken avdeling av forsvaret ligger dette under? Logistikk? Og ligger det under en spesiell avdeling?

Lenke til kommentar

GSV av de tre. Men har ikke erfaring med noen av delene.

Rent administrativ er MP både her og der. Du har MPKP i brigade nord, samt mindre militærpolitiavdelinger ved flystasjoner, marinebaser o.l.

Forsvarets militærpolitiavdeling kan du lese om her: http://www.mil.no/felles/fkl/start/avdelinger/fmpa/

Men tror ikke du rent administrativt tilhører den avdelinga andre halvdelen av førstegangstjenesten.

Dette kan garantert jurist svare masse om.

Lenke til kommentar

Hmm førstegangstjeneste i GSV og evt befalskole der hvis jeg liker meg virker jo veldig fristende. Jeg vil si jeg er ganske bra fysisk trent og kraftig, robust bygget, men jeg tviler på at jeg har det som skal til for å bli marinejeger. Derfor kan kanskje GSV være en veldig grei mellomting der jeg samtidig får gjøre veldig mye interessant samtidig?

Dere som har vært der oppe, vet dere om det er mulig å jakte når man har fri/perm/hva det nå enn heter? Jeg er jakter ganske mye, og har hørt at det er veldig fine rypeterreng i Finnmark.

Lenke til kommentar

Ingen?

Forresten, hvordan er veien til å tjenestegjøre som soldat i utlandet? For eksempel i Afghanistan. Hvis jeg har tjenestegjort som grensejeger eller soldat i GSV, er det da mye man må gjennom for å bli soldat i Afghanistan?

Lenke til kommentar
Så telemark bataljon er en bataljon man kan søke seg inn i på lik linje med GSV når man skal i førstegangstjeneste? Vil man da få tilbud om å reise til Afghanistan? Eller blir man en av de "heldige" utplukkede?

Telemark Bataljon kan du begynne i først etter førstegangstjenesten.

De fleste som tjenestegjør der kommer seg til utlandet.

Lenke til kommentar

http://www.mil.no/haren/gsv/start/tjenestegsv/velferd/

[...] I tillegg lånes det ut hagler til de som har jaktsertifikat og som er interresert i å jakte, velferden kan også hjelpe til med å kjøpe inn ammunisjon.

Nå vet jeg ikke hvordan permsyklusen er der oppe, men jeg er nesten helt bombesikker på at de har turnustjeneste. Dermed vil du trolig dra hjem i de fleste av permene, men ingenting hindrer deg i å bli igjen på basen i deler av eller hele permperioden.

Dette gjelder dog for grensejegerperioden, som er siste 6 mnd av førstegangstjenesten. Første 6 mnd brukes på opplæring, og hvordan permordningen er da vet jeg ikke. Jeg tipper på helgeperm og velferdsperm.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Tror ikke de har turnustjenste på grensa.

Fikk bekreftet dette av en av dem jeg bor med, som var i GSV for 2 år siden.

De siste 6 mnd, altså tjenesteperioden, hadde han 3 permperioder på 3 uker hver. I tjenesten vekslet han mellom å være på stasjon og på grensepost. På grenseposten er man en uke av gangen, og følgelig er det neppe anledning til å drive jakt i de periodene. Og så kommer det salvsagt an på jaktsesongen :)

Lenke til kommentar

Da får vi ta det litt som det kommer!

Det er nok GSV som er mest aktuelt for meg enda, men det er nå godt over et år til jeg evt skal inn, så vi får ta det litt på sikt.

Jeg tar og trener meg opp (begynte for halvannen måned siden) uansett hvor jeg finner ut at jeg skal. Så har jeg kanskje bedre forutsetninger for å komme inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...