Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råd til sprøytemaling!

Mr.Reese

Anbefalte innlegg

Jeg holder for tiden på med å renovere min aprilia rs 125 og trenger derfor noen råd når det kommer til neste steg. (Poster den under bil forumet for å få raskere svar, burde ikke være noe forskjell på bil og mc)

Jeg har kjøpt meg en malingsprøyte som jeg skal bruke til å lakkere kåpene, men har null erfaring fra dette feltet så trenger råd fra folk som har peiling slik at det blir best mulig.

Hvordan burde jeg forberede kåpene før lakkering annet enn sliping med fint sandpapir?

Hvor før jeg kjøpt lakk? Trenger grunning, svartlakk og klarlakk. Noen tips om hva jeg burde gjøre eller hva jeg må se opp for når jeg lakkerer?

Hvor mange strøk av hver malingstype trenger jeg?

Må jeg blande ut malingen med tynner for å oppnå den rette viskositeten? osv

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Puss kåpene og vist der eventuelt er dype riper så fyller du igjen dei med litt sparkel åsso pusser du igjen til overflaten blir fin. Da du har pusset ferdig da legger du på noen lag med grunnings og matter ned igjen også vasker du kåpene godt med lynol/whitesprit før du legger på lakk. Ta 3-4 strøk med lakk og la det bli tørt også vasker du bort støv som eventuelt har samlet seg på så kan du legge på klarlakk. Husk og ha MINST 20 cm avstand med sprøyta fra der du lakkerer. Håper dette kommer til hjelp :)

PS: Pass på og legg tynne lag om gangen! Vist ikke så blir det fort rennemerker!

Lenke til kommentar

Kjøp en lakk av ett kjent merke, ikke quick eller noe lignende tull. Gå til en lakkforhandler eller ett lakkverksted å kjøp lakk av dem, lettere med en god lakk selv om det blir dyrere.

Du trenger kun 1 eller to strøk med farge, ikke 3-4 sånn som han over skriver. Svart er en farge det er veldig god dekk i og er jo tross alt ikke sprayboks du skal lakke med heller.

Ellers, vask delene godt før du begynner, matt ned delene enten med fint papir eller en matteklut (spør etter 3M ScotchBrite hos en forhandler og han vet hva du er ute etter). Spakkel over eventuelle riper, puss ned spakkel. Vask delene en gang til, blås av delene og støvtørk. Ha på plastgrunning og lakk i vei.

Vist du skal ha den svart metallic blir det nokk vannbase du lakker med, to strøk med farge hvor du lar det blir tørt imellom strøkene også på med klarlakk.

Skal du bare ha sykkelen svart burde du heller vurdere tett farge, 2komponent, lastebillakk.. kjært barn har mange navn. Med denne typen lakk slipper du å legge klarlakk og den blir blank uansett, kan ikke få metallic men er ofte lettere å legge og betydelig billigere. Denne legger du bare 1 eller 2 strøk (varierer fra merke, spør det hvor du kjøper det) også er det ferdi.

Liste over lakkproduktene du trenger:

Plastgrunning + Herder til denne

Vannbase (altså farge)

Klarlakk, denne må du også ha både herder og tynner til.

Eventuellt dropper du vannbasen og klarlakk å heller kjøper deg en lastebillakk + herder og tynner.

Noen tips til når du skal sprøyte.

Juster spøryta rett, sprøytebilde skal være som en stor strek. Ikke rund sånn som mange spraybokser har.

Hold god avstand, rundt 20-25cm fra delen du sprøyter.

Ta deg god tid imellom strøkene, stress har ødelagt mange lakkeringer.

Der hvor du kjøper lakken, spør de hvordan akkurat de produktene skal legges. Skal det være bare 1 strøk, 1 og ett halvt, 2 og ett dråpestrøk.. mange måter å legge lakk på og det varierer veldig mellom merkene.

Viktigst av alt, husk at vist du ødelegger det er det bare å pusse ned å lakke på nytt igjen til det blir bra. No harm done! :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Puss kåpene og vist der eventuelt er dype riper så fyller du igjen dei med litt sparkel åsso pusser du igjen til overflaten blir fin. Da du har pusset ferdig da legger du på noen lag med grunnings og matter ned igjen også vasker du kåpene godt med lynol/whitesprit før du legger på lakk. Ta 3-4 strøk med lakk og la det bli tørt også vasker du bort støv som eventuelt har samlet seg på så kan du legge på klarlakk. Husk og ha MINST 20 cm avstand med sprøyta fra der du lakkerer. Håper dette kommer til hjelp smile.gif

PS: Pass på og legg tynne lag om gangen! Vist ikke så blir det fort rennemerker!

bruk ikke lynol eller white sprit bruk silikonfjerner,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...