Gå til innhold

BK: Middelmådig Elverums-bilde med photoshop


L4ffen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker på om sluttresultatet ble så mye bedre jeg. Dvs. du fikk mye mer punch i himmelen. Men bjørka pleier vel ikke være grå ?

 

Tror nok du har dratt litt hardt i spakene; en mellomting burde være interessant å se. Er bildet helt skarpt? Hvis ikke, så klarer du aldri å redde det.

 

Beklager mye sutring her; men det ble ikke mye pluss å peke på desverre.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker på om sluttresultatet ble så mye bedre jeg. Dvs. du fikk mye mer punch i himmelen. Men bjørka pleier vel ikke være grå ?

 

Tror nok du har dratt litt hardt i spakene; en mellomting burde være interessant å se. Er bildet helt skarpt? Hvis ikke, så klarer du aldri å redde det.

 

Beklager mye sutring her; men det ble ikke mye pluss å peke på desverre.

Slapp av, det var som forventet. Prøver å lære meg photoshop, så da blir det å prøve å forbedre gamle bilder litt random for å se virkningen..

 

Forrresten er det siste bildet unødvendig, jeg bør selv ha sett at tømmerhuset fikk feil farger. Hvis dere kan gi kommentar på hvordan jeg kunne ha gjort det første bildet bedre i photoshop, så hadde det vært bra, for jeg har en del sånne bilder fra elverum som kunne hatt godt av en runde i photoshop..

 

Men blir litt vanskelig å bruke "learning by doing" i photoshop (som jeg har gjort hittil), så jeg lurer på om dere har en link til en fin guide til elements 8, helst på norsk, da jeg har litt reduserte engelskferdigheter pga lærerne på barne -og ungdomsskolen.. :p

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar

Jeg tillot meg å justere litt på bildet i PS Elements 6:

 

post-126935-1264196714_thumb.jpg

 

Si i fra hvis du ikke synes noe om det, og jeg skal fjerne bildet.

 

Her er litt om hva jeg gjorde med bildet:

1) Jeg begynte med Enhance -> Adjust Lightning -> Shadows/Highlights. Jeg brukte verdiene 0%/5%/5% da jeg kun ønsket å dempe himmelen litt. Er usikker på om dette var noe hjelp ...

2) Så justerte jeg nivåer (Enhance -> Adjust Lightning -> Levels) der jeg flyttet sort og hvittnivå inn til kurven (ca 5) Og så justerte jeg grånivå litt ned (0.95)- dette er de tre verdiene under kurven. Hadde jeg ikke utført #1, så hadde jeg ikke endret hvitnivå.

3) Da var tiden kommet til Brightness og Contrast (Også under Enhance - > Adjust Lightning).La på litt brightness (5) og contrast (+10).

4) Økte også fargemetningen litt (Enhance -> Adjust Color -> Adjust Hue/Saturation). Satte da +5 på Saturation. Muligens kunne jeg droppet denne også.

5) Till slutt en lett oppskarpning: Enhance -> Adjust sharpness. Verdier er Amount = 40%, Radius 0,3 px, Remove lens blur og huket av more refined.

 

Dette er en grei sjekkliste som kan brukes på mange bilder; men husk at alle verdier vil variere fra bilde til bilde. Når du sitter hjemme, så gjør alle stegene untatt oppskarpning før du lagrer bildet. Oppskarping bør du kun gjøre når du skal bruke bildet til opplastning eller utskrift. Du må også bruke andre verdier til oppskapning når bildet er i full størrelse i forhold til nedskalert som her.

 

Dette er som sagt min måte å gjøre ting på; dette er noe jeg skjønner og får brukbare resultater fra. Andre gjør ting på andre måter.

Lenke til kommentar

Kjempe innlegg!!! :D

 

For det første fremstår bildet ditt mye klarere og kontrastrikt, og for det andre skal du vite at det er akkurat denne type tilvakemelding jeg lærer av (når det gjelder photoshop). Skal imorgen (legger meg snart) gjøre de samme endringene for lærdommens skyld; for å se virkningene av de forskjellige behandlingene.

 

Kjempefint du tok deg den lille tiden, for det hjelper meg mer enn du kanskje tror!

 

Syns andre skal tenke litt på det når de redigerer et BK-bilde; i større grad si hva de har gjort. Vet at mange gjør det, men vi burde bli enda flinkere til det. Gir mye mer til de som ønsker kritikk. De som ønsker kritikk kan også bli flikere til å oppgi hvilket program de bruker og om de ønsker fremgangsmåte til redigering.

 

Tusen takk, tomsi!

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...