MiSP Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Dette har skjedd: Hovedkortet mitt (EVGA 680i SLI) har blitt dement, og er nå så godt som innlagt på de evige skraphaugers avdeling for defekte komponenter. (Det sitter fremdeles i PC-en, men har ingen fremtid der hvis det ikke på mystisk vis blir kurert over natten.) Dette er dilemmaet: Jeg har fra før av planer om å kjøpe en ny PC i mai/juni. Dette blir et vannkjølt gamingrigg de luxe, holder foreløpig en knapp på den nåværende kongen på haugen, Radeon 5970. Jeg skal drive med videoredigering innen den tid, og laptopen jeg sitter på nå duger ikke til det. Jeg må velge: nytt hovedkort nå, eller den nye PC-en nå? Dette er drøftingen: Et nytt hovedkort nå koster om lag 1000 kroner. Det er så klart surt å bruke de når jeg vet jeg skal kjøpe ny PC om fire måneder uansett. For ikke å snakke om å demontere og montere hele PC-en igjen uten å få noe igjen for det annet enn at den fungerer... På den annen side skal jeg selge PC-en videre til brutter'n, og får mer for den om det faktisk er et fungerende hovedkort i den. Dessuten har jeg ikke all verdens tid til å spille PC-spill før sommeren, og jeg får mer for pengene/må betale mindre for det samme utstyret da. Spesielt skjermkortet faller nok i pris når Nvidias GF100 kommer. Og her er vi ved kjernen i dilemmaet: Er GF100 verdt å vente på? Vil flaggskipet slå 5970 ned i støvleskaftene? Er det sannsynlighet for at GF100 blir forsinket inn i juni/juli? Dette er spørsmålet: Hva tenker herskapet - hovedkort nå og PC senere, eller vil det ikke være så stor forskjell mellom GF100-flaggskipet og 5970 at jeg like gjerne kan kjøpe nå? Tror dere 5970 kommer til å falle en del i pris? Alt dette er blir klart spekulasjon, men alle kvalifiserte gjetninger mottas med STOR takk! Endret 22. januar 2010 av MiSP Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg syntes ikke ytelsen til 5870 er god nok så jeg venter til GF100-kommer og ser om det er bedre før jeg handler. Skulle jeg ha kjøpt ny pc i dag ville jeg gått for 5870. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Nå sa jeg 5970, ikke 5870. Lenke til kommentar
Darku666 Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Nå sa jeg 5970, ikke 5870. vent til nvidias nyeste kort. du kan få noen linker og lese om det, ganske sinnsvakt kort ttp://ve3d.ign.com/articles/news/52473/Nvidia-GeForce-300-Videos-Leak-Ahead-Of-Tomorrows-Big-Reveal Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Ser fett nok ut det, men kan G100 egentlig gjøre så mye 5970 ikke kan? Tenker ikke på direkte ytelse akkurat nå. Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Sannsynlig situasjon: XX/03/2010 GF100 utgis. 5870 ytelse + 20-30% i de fleste titler XX/~04-05/2010 GF100 2 kjerner utgis. 5970 ytelse + noe lignende som den første. (men er litt usikker med tanke på ATX spesifikasjoner og sånt som 5970 ble holdt tilbake av) Effekten av dette: nVidia kommer med kort som slår ATI sannsynligvis på ytelse til ca noenlunde samme pris. Dette får nok ATI til å sette ned prisen på sine kort. Kort sagt: Mer å velge mellom, mer ytelse for mindre penger. Det er i alle fall min teori. Hvis du uansett skal vente til sommeren?.. Edit: Angående hva GF100 kan som ikke ATI kan, tja, nVidia satser jo på 3d, men er vel lite hardware som skiller der. GF100 satser endel mer på tesselation og sånt virker det som, men om det blir noe å tjene på ser vi ikke før spillene i slutten av året ville eg tro. nVidia har PhysX og TWIMTBP kampanjen sin, spørs hvor stort du setter pris på det. Og så klart CUDA til GPGPU, men vet ikke hvor mye det blir brukt. Endret 22. januar 2010 av Crazymech Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg valgte å kjøpe nytt hovedkort, og har nå systemet oppe og går. Takk for tips! Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Nå sa jeg 5970, ikke 5870. Tenkte på 5870 i Crossfire, og 5970 er ikke noe bedre. Jeg syntes ikke disse kortene er raske nok til dagens spill engang, så jeg venter på neste generasjon før jeg oppgraderer. Er mulig jeg kjøper 2x 58xx-kort, men da til sterkt redusert pris etter at GF100 er gitt ut. Jeg syntes ikke det er verdt det med 6000kr for å spille med reduserte innstillinger, da venter jeg til prisene synker. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Litt off-topic her - hvilke spill mener du at du må spille med reduserte innstillinger med ytelse tilsvarende HD5970? (Ser bort ifra Crysis, som er et spesialtilfelle, utsagnet ditt virket uansett mye mer generelt.) Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Egentlig det meste, hvis du skal bruke EyeFinity. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Ah, da skjønner jeg godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå