Gå til innhold

Erfaringstråd for Sigma 150-500 f5-6.3 APO DG OS.


Anbefalte innlegg

Da har jeg også fått tak i dette STORE objektivet" gleder meg til å få teste dette i morgen og i overimorgen! :-)

Kommer med erfaringer så snart jeg får noen=)

 

Håper du blir fornøyd,jeg solgte mitt fordi jeg syntes det ble for soft over 350-400mm samt at jysstyrken på største tele ble i svakeste laget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det håper jeg også, hvis ikke blir det fort DYRT! (sigma sin 300-800 er jo høyt opp på lista... :whistle: )

Men ser at behovet for en større sekk er der... noen tips? skal funke som dagstursekk i fjell og mark. samt ha plass til ett par andre fastobjektiver (50mm osv. så ikke rare størrelsen)

Lenke til kommentar

Det er snart et år siden jeg postet i denne tråden så jeg poster noen flere bilder tatt med Sigma 150-500mm tatt i april/mai i fjor. Litt for å rette opp inntrykket (håper jeg) fra sist jeg postet og etter jeg fikk litt mer erfaring med objektivet og ikke minst etterbehandlingen.

 

Objektivet ble ikke brukt noe særlig mer i fjor, men jeg regner med at jeg får testet det igjen fra april.

 

Største problemet med dette objektivet er at det må blendes ned til f/8 og det gir høy ISO, noe som også har med lysforholdene her å gjøre. Og at objektivet har litt dårlig kontrast så bildene må presses for mye i etterbehandlingen. I tillegg så er det veldig vanskelig å skyte 500mm, så det blir litt for lett å bare skylde på objektivet. Dette er en av grunnene til at jeg har gått til innkjøp av et tyngre videostativ, selv om jeg har et av større Travel Angel karbon stativene. Har også kjøpt fjernutløser, noe jeg ser veldig mange BIFF fotografer bruker, Alt dette for å unngå vibrasjoner rystelser i kamera med håp om å vinne litt lukkertid og ISO.

 

Bildene er tatt med 7D og stort sett på ISO 1600. Skal prøve litt Auto ISO/lukkertid kombinasjon etterhvert, da noen av bildene har mye høyere ISO en nødvendig.

 

post-157018-0-87973000-1299180390_thumb.jpg post-157018-0-08342700-1299180365_thumb.jpg

 

post-157018-0-29700400-1299180409_thumb.jpg post-157018-0-15678100-1299180435_thumb.jpg

 

post-157018-0-90919200-1299180457_thumb.jpg post-157018-0-05641100-1299180478_thumb.jpg

 

post-157018-0-00021900-1299181417_thumb.jpg post-157018-0-78606400-1299181482_thumb.jpg

 

post-157018-0-81381400-1299181436_thumb.jpg

 

 

 

De obligatoriske kattebildene. Han synes det var veldig stas at jeg lokket så mange fugler til samme sted.

 

post-157018-0-27759600-1299181399_thumb.jpg post-157018-0-10714300-1299181511_thumb.jpg

 

Hvis noen av bildene virker oversaturert så betyr det at man har en oversaturert skjerm. Den eneste fargeøkningen som er gjort er Vibrancy og i flere tilfeller er noen av farge kanalene redusert. Fargene er korrekte på min Dell Ultrasharp men har fargefeil/"crushed black" på min Samsung billigskjerm.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Det er snart et år siden jeg postet i denne tråden så jeg poster noen flere bilder tatt med Sigma 150-500mm tatt i april/mai i fjor. Litt for å rette opp inntrykket (håper jeg) fra sist jeg postet og etter jeg fikk litt mer erfaring med objektivet og ikke minst etterbehandlingen.

 

Objektivet ble ikke brukt noe særlig mer i fjor, men jeg regner med at jeg får testet det igjen fra april.

 

Største problemet med dette objektivet er at det må blendes ned til f/8 og det gir høy ISO, noe som også har med lysforholdene her å gjøre. Og at objektivet har litt dårlig kontrast så bildene må presses for mye i etterbehandlingen. I tillegg så er det veldig vanskelig å skyte 500mm, så det blir litt for lett å bare skylde på objektivet. Dette er en av grunnene til at jeg har gått til innkjøp av et tyngre videostativ, selv om jeg har et av større Travel Angel karbon stativene. Har også kjøpt fjernutløser, noe jeg ser veldig mange BIFF fotografer bruker, Alt dette for å unngå vibrasjoner rystelser i kamera med håp om å vinne litt lukkertid og ISO.

 

Bildene er tatt med 7D og stort sett på ISO 1600. Skal prøve litt Auto ISO/lukkertid kombinasjon etterhvert, da noen av bildene har mye høyere ISO en nødvendig.

 

De obligatoriske kattebildene. Han synes det var veldig stas at jeg lokket så mange fugler til samme sted.

 

Hvis noen av bildene virker oversaturert så betyr det at man har en oversaturert skjerm. Den eneste fargeøkningen som er gjort er Vibrancy og i flere tilfeller er noen av farge kanalene redusert. Fargene er korrekte på min Dell Ultrasharp men har fargefeil/"crushed black" på min Samsung billigskjerm.

 

Er lenge siden jeg har postet noe her selv og. Nå er erfaringen min med dette objektivet blitt noen titusen bilder større, og kan fylle på litt sammen med deg:

 

Etterbehandling:

Det er rimelig klart at jo mer man legger i etterbehandlingen ved bruk av dette objektivet, jo bedre blir resultatet - og særlig sammen med 7D som i seg selv ofte krever ekstra etterbehandling for å få frem detaljene best mulig. Jeg har og prøvd det endel sammen med 5DII og der er det større slingringsmonn - og noe mindre å hente ekstra ut enn i filene fra 7D.

 

Dersom man bruker sigma 150-500 på et kamera med en sensor som har en oppløsning ala 7D bør man absolutt bruke RAW og heller ta antallstapet bufferen så skaper i en serie. Særlig gjelder dette fugler som har en enorm detaljrikdom i fjærdrakten og man kan ofte hente ut betydelig mye av detaljene ved å bruke ekstra tid med råfilene.

 

Balansen mellom detaljskarping (unsharpen mask), støyfjerning, kontrast og farger er nøkkelen til å lykkes. Og typisk i tilfellet brukt sammen med 7D, er det uvanlig mye å gå på angående oppskarping (og tildels det samme med støyredusering) før man vipper over grensen (noe som er velkjent med 7D ellers og). Siste utgave av DPP har en utmerket og imponerende unsharpen mask løsning som lar en finjustere skarpheten ned til minste detaljnivå på en for meg helt ny måte.

 

Det er nesten ikke til å komme utenom at med et objektiv som dette vil man måtte leve med noe høy ISO - og dermed endel støy. Men ved nitidig justering som nevnt over, kan man ofte få reststøyen til å gli inn som en ubetydelig faktor.

 

 

Fokusproblemer:

Den største svakheten ved dette objektivet er fokusrelaterte problem som kan dukke opp. Disse vil nok kunne variere mellom forskjellige kameraer, og antagelig vil høyoppløste kamera som 7D oppleve oftere disse svakhetene, dvs at med slike sensorer blir svakhetene mer tydelige enn med sensorer med mer moderat oppløsning. Kanskje er det og noe i dette som enkelte hevder at Sigmaobjektiver generelt trives dårligere sammen med Canonhus enn f.eks Nikonhus.

 

Med en maks rekkevidde på 500mm blir fokusen ofte det kritiske punktet, treffer ikke den nær 100% blir bildet aldri sylskarpt. Fokussystemet på 7D er utsøkt, raskt og meget nøyaktig - men objektivet følger ikke helt opp og man opplever en tanke lotto hvor en serie på 10 bilder av samme motiv kan få 10 bilder med en ikke helt nøyaktig lik treffprosent av fokusen. Variasjonene kan være stipulert til kun avvik på 1-3 prosenter, men på fuglefotografering og såpass tele vil man kunne se dette ganske lett med et trent øye.

 

Det kan og se ut som om støyen øker en tanke i tilnærmet samme takt som fokusen ikke treffer i prosent.

 

Jeg har og prøvd objektivet med en kenko 1.4 tc, men til annet enn statiske mål hvor man kan bruke manuell fokus har denne kombinasjonen liten hensikt.

 

Bunnlinjen må allikevel bli at man tross alt snakker om et zoomobjektiv som når til 500mm, har en god stabilisator og en pris som er unik (lav) for denne typen objektiver. Og fotografering av fugler med teleobjektiver vil alltid være krevende (og mye flaksbetont) uansett objektiv. Treffer man med fokusen og gjør en god etterbehandling, vil man neppe få bedre resultater med et objektiv til 10 ganger prisen av dette.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmål til 150-500 på Canon: Canon-hus pleier å være så morsomme at de "skrur av" autofokus når blenderen går under f/5.6 på grunn av teleconvertere og annet - såvidt jeg forstår er 150-500 f/6.3 i intervallet 290-500mm - mister man så autofokus på ikke-pro Canonhus over 290mm? (1D og 1Ds beholder autofokus til f/8..)

Lenke til kommentar

Spørsmål til 150-500 på Canon: Canon-hus pleier å være så morsomme at de "skrur av" autofokus når blenderen går under f/5.6 på grunn av teleconvertere og annet - såvidt jeg forstår er 150-500 f/6.3 i intervallet 290-500mm - mister man så autofokus på ikke-pro Canonhus over 290mm? (1D og 1Ds beholder autofokus til f/8..)

 

Jeg burde huske detaljene omkring dette, men det er en god stund siden prøveperioden med kenkoen.

 

Jeg prøvde ut komboen både på 7D og 5DII, 5D'en kan man bare glemme, dog har jo dette et mye eldre (og enklere) fokussystem så det var ingen bombe. Med 7D og kun senterpunktet hang vel systemet med hele tiden slik sett, men siden objektivet allerede har en svakhet i fokussystemet (skjønt dette ikke må forstås som nesten håpløst for det er feil å hevde) og ikke matcher kvaliteten til 7D's modul, blir problemene betydelig økt med tc'en - og såpass at man finner det nesten ubrukelig til f.eks fugler i flukt. Selvsagt vil lyset være en viktig faktor i dette forholdet, og med perfekt lys vil man kunne få noen heldige skudd. Men hvor ofte er det perfekte lysforhold?

 

Jeg brukte en pinnetapet tc, og har lest at det kan være forskjeller i hvordan man opplever dette i praktisk bruk. Mulig at produksjonstypen tc kan her spille inn.

 

Når dette er sagt er det antagelig kun en kunstig begrensning (i firmwaren) Canon har lagt inn på f5.6 angående fokussystemet til 7D, dvs at det ikke er systemet/modulen som ikke takler "problemstillingen" men kun Canon som setter et kunstig skille mellom proffhus og 7D for å ha et moment de kan peke på til fordel for proffhusene. Idiotisk, men typisk Canon - man burde kunne overkjøre denne begrensningen (og da selvsagt på eget ansvar).

 

Tor

Lenke til kommentar

Når dette er sagt er det antagelig kun en kunstig begrensning (i firmwaren) Canon har lagt inn på f5.6 angående fokussystemet til 7D, dvs at det ikke er systemet/modulen som ikke takler "problemstillingen" men kun Canon som setter et kunstig skille mellom proffhus og 7D for å ha et moment de kan peke på til fordel for proffhusene. Idiotisk, men typisk Canon - man burde kunne overkjøre denne begrensningen (og da selvsagt på eget ansvar).

 

Enig med Tor her, F5.6-begrensningen er noe Canon styrer i firmware. Det at man kan tape over noen kontakter på en TC slik at AF begynner å virke igjen viser jo det ganske klart.

 

Samtidig er det ikke sikkert at AF-en er pålitelig nok med mindre blendere til at Canon kan garantere ytelsen under alle forhold, så det kan godt være en reell teknisk begrensning som er årsaken til firmwaresperringen. En "gjør det på eget ansvar" sak i setup (på linje med high-innstillingen for Iso) hadde vært å foretrekke.

 

Når det gjelder AF og zoomer med dårligere enn F5.6 i teleenden så virker AF likevel, hvorfor det er slik vet jeg ikke, men her godtar tydeligvis Canon at blenderen går litt utenfor spesifikasjonene. En mulighet er jo at zoomen rapporter feil største blender til kameraet, men det ville jo fungert dårlig med programautomatikk og lukkertidsprioritert auto.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

er det noen som har hatt gleden av å teste begge som kan si noe om kvalitetsforskjellen på disse?

 

Dessverre ingen erfaring med disse, men du kan finne tester på nettet. Det finnes også en ny versjon av 50-500 med stabilisator, jeg ville nok valgt 150-500 fremfor 50-500 uten stabilisator.

Lenke til kommentar

er det noen som har hatt gleden av å teste begge som kan si noe om kvalitetsforskjellen på disse?

 

Dessverre ingen erfaring med disse, men du kan finne tester på nettet. Det finnes også en ny versjon av 50-500 med stabilisator, jeg ville nok valgt 150-500 fremfor 50-500 uten stabilisator.

 

I en av testene jeg leste før jeg skulle kjøpe 150-500 var dette testet mot 50-500 (uten stabilisator) og canon 100-400 (hvis jeg ikke husker feil). Der var 50-500 skarpest og imponerte mest. Men jeg mistenker at eksempelvariasjonene har her fått full uttelling i hver sin ytterlighetsretning.

 

Dog - var/er 50-500 (med stabilisator) like skarp generelt så er det et stort pluss med 50mm kontra 150mm i den korte enden etter min mening. Men siden 50-500 ikke hadde stabilisator den gangen så valgte jeg 150-500 (som har).

 

Tor

Lenke til kommentar

Her er linken til den "testen", hvordan den nye sigma 50-500 med stabilisator er i forhold til den gamle vet jeg ikke.

 

http://www.juzaphoto.com/eng/articles/canon_100-400_sigma_120-400_150-500_50-500.htm

 

Det som er viktig å påpeke synes jeg, er at mye kan hentes ut ekstra i råfilene med rett konverter og litt arbeide - så ikke alltid at testers skarphet/detaljvisning gir det korrekte inntrykket.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for linken Trondster

Hei tenkte også jeg kunne si litt om Sigmaen 150-500, min opplevelse av det objektivet var alt annet en bra. Problemet var vel at det hadde store problemer med å få ting i fokus, men det er som dere nevner over at det var en del eksemplarer som hadde feilen. Jeg solgte mitt til fordel for Canon 100-400 f/4,5-f/5,6 IS. Etter dette fikk jeg en helt ny brukeropplevelse, stort sett knivskarpe bilder hver gang, jeg bruker det på både 7D og 50D fantastiske resultater med begge. Så jeg kommer ikke til og anbefale dette Sigma objektivet til noen før det med sikkerhet har fått fikset på fokusproblemene med det

Lenke til kommentar

Hva slags fokusproblemer? Konsistent bakfokus, konsistent frontfokus, inkonsistent fokus og/eller fokusproblemer i dårlig lys?

Det er vel en kjent sak at det var en del fokusproblemer med dette objektivet. Sigma selv erkjente jo det med at det var et problem innen visse serienummer hvilken husker jeg ikke for øyeblikket. Mitt objektiv frontfokuserte mye, og så klart var det også fokusproblemer i dårlig lys. Det er nesten for dårlig lys midt på en overskyet dag med dette objektivet + at det var alt for soft fra ca 350 til 500 mm. Men når det er sagt så har jeg sett en del skarpe og detaljerike bilder med dette objektivet særlig har jeg sett det med bruk av Nikon kamera kan være en tilfeldighet men det er min erfaring på biledgalleriet på foto.no.

Lenke til kommentar

Hva slags fokusproblemer?

 

Trondster har et poeng her. Jeg tviler ikke på det du skriver er korrekt, men det er farlig å generalisere for mye ut fra en enkelt kombinasjon av kamera + objektiv. Jeg har Canon 100-400 selv og har aldri testet Sigma 150-500 så jeg kan ikke si noe om 150-500, men de problemene du hadde kan være knyttet til den kombinasjonen du brukte.

 

Alle kamerahus og objektiver har toleranser og er du uheldig passer de dårlig sammen, er du heldig passer de perfekt og de fleste kombinasjone fungerer rimelig bra. For å finne ut hva kombiansjonen faktisk er god for må det testes. Litt feil i fokus er ikke så lett å oppdage på vanlige bilder, men det kan testes. Og er det en konsekvent feil kan det justeres bort på både 50D og 7D. Er det derimot tilfeldig, variere fra bilde til bilde og brennvidde til brennvidde er det vanskelig å gjøre noe med det.

 

Edit: @Nelsen: Ser du rakk å svare i mellomtiden og har testet så da blir ikke dette innlegget så relevant...

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Angående fokusproblemer stemmer det at en del av en produksjonsserie hadde slike og eierne av disse eksemplarene ble tilbudt å få fikset dette. Sigma gikk selv ut med en melding om problemene.

 

Generelt sett kan man være uheldig å få objektiver som er mandagseksemplarer fra alle produsentene og i alle prisklasser og typer - søker man på nettet blir listen over objektivproblemer uendelig. Det nevnes f.eks Canon 100-400, selv dette er det mange som har hatt problemer med, og da uskarphet som igjen kan skyldes fokusfeil i objektivet. Dessverre er det ofte litt lotteri å kjøpe et nytt objektiv - man vet ikke om det er lytefritt på forhånd. Som regel går det greit, men det er ikke uvanlig med det motsatte.

 

Men noen tilfeller blir bare fokus ikke 100% uten at man kan peke på kun en konkret ting alene som årsak. Det kan være en lett miks av forskjellige årsaker som samstemte i tid, også brukerfeil kommer inn der som et element.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...