Gå til innhold

Erfaringstråd for Sigma 150-500 f5-6.3 APO DG OS.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette syntes jeg var et veldig spennende bilde av skarven. Hvilke brennvidde jobbet du på her? brukte du stabilisatoren? Bra treff!!!!! vi går en spennende vår i møte....

Håndholdt kamera, brukte IS/OS

brennvidde 500mm f 6,3 . 1/800s ISO 400

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt dette objektivet et par uker og fått testet det litt.

De eneste fuglene som holder til rundt her veldig små og de eneste jeg har fått lokket til meg er noen meiser. Først nå når jeg har 500mm å skyte med på underkant av 15 meter så oppdager jeg hvor små disse fuglene er i virkeligheten. De fyller ikke akkurat billedrammen på den avstanden, og nærmere meg vil de ikke, og veldig raske i bevegelsene.

Jeg har bare en Canon 400D så både oppløsning og støy begrenser en del. Over ISO 200 kan jeg ikke gå og da blir lett lukkertiden for lang.

En meis som snur på hodet i det man tar bildet er uskarpt selv over 1/300s. Så med disse "spastikerne" burde man være over 1/1000s for å få skarpe.

Dette objektivet er mye 500mm for pengene. Veldig imponert over OS'n, den "låser motivet tvert."

Har ikke kunne se at det er noe minus å bruke OS på stativ, spesielt hvis man er litt stressa.

I visse scenarioer er det mye CA, men i de fleste situasjoner er det overraskende mangel på CA sammenlignet med andre teler.

Det virker som objektivet er litt blast, mangler kontrast, så det blir mye jobb å hente frem farger og detaljer i etterbehandling. Men det kan være lyset jeg har fotografert i som har gitt det inntrykket.

Jeg har skutt håndholdt ned til 1/60s, selv om fuglen jeg prøvde å fange ikke ble skarp så ble ihvertfall grenen den satt på skarp.

Veldig tiltalende bokh med dette objektivet.

Her er noen eksempler tatt med stativ.

Ca. 50% crop ~ f/8-1/160

post-157018-1268774188,6771_thumb.jpg

f/9 ~ 1/125

post-157018-1268774274,1676_thumb.jpg

Ca.50% crop f/9 ~ 1/320. Hodet på fuglen er akkurat på grensen til å bli uskarp selv med 1/320s. Dette er ett av en serie, det neste i serien er uskarpt fordi fuglen da har fått hodet i bevegelse.

post-157018-1268774373,7185_thumb.jpg

En skiløper som fór forbi. Ett av de første bildene jeg tok med dette objektivet, håndholdt. f/8 ~ 1/250s.

post-157018-1268774406,2409_thumb.jpg

Blir en spennene vår bare de litt større trekkfuglene kommer, og jeg får meg et kamera med høyere oppløsning og bedre ISO følsomhet så jeg bruke raskere lukkerhastighet.

Blir vel mest sannsynlig en 7D, selv om planen var en 5DII. Men dette objektivet var så moro at jeg er litt uvillig til å "gi fra meg" 100mm for et fullformat.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Jeg har bare en Canon 400D så både oppløsning og støy begrenser en del. Over ISO 200 kan jeg ikke gå og da blir lett lukkertiden for lang.

Tjah - har du prøvd skudd på ISO 400 og 800, resizet til størrelsen du viser her? Tror ikke du vil se særlig støy når du har redusert bildestørrelsen litt. Prøv! :)

..Og ad 5DmkII - du kan jo bare croppe ned igjen.. :)

Lenke til kommentar
Blir vel mest sannsynlig en 7D, selv om planen var en 5DII. Men dette objektivet var så moro at jeg er litt uvillig til å "gi fra meg" 100mm for et fullformat.

100 ? Blir vel 300 :hmm:

Selvfølgelig har du rett i det. Bare meg som var litt hjernedød det øyeblikket jeg skrev det.  :blush:

Lenke til kommentar

Tjah - har du prøvd skudd på ISO 400 og 800, resizet til størrelsen du viser her? Tror ikke du vil se særlig støy når du har redusert bildestørrelsen litt. Prøv!

..Og ad 5DmkII - du kan jo bare croppe ned igjen..

Vi har vel alle forskjellig toleranse grense når det kommer til støy. Jeg har hatt kamera noen år, og det er ikke akkurat mitt første kamera, så jeg har testet det på varierende ISO. Alt kommer an på lyset. Hvis det er store kontraster og mørke skygger så blir det etter min vurdering alt for lett støy i skygge partiene over ISO 200. Hvis man eksponerer for skyggene så mister man detaljene i høyslyset. Dette var lettere på film fordi der "avrunder" overgangen til hvitt ganske mykt, mens digitalt så klipper det brått.

Bildene jeg postet er stort sett tatt i motlys og de aller fleste i serien hadde uakseptabel støy i skyggen. Støy viser seg lett i fugle fjær og er vanskelig å bli kvitt uten å miste detaljene. Selv på de bildene postet over så er det croma støy i noen av de mørke fargene i fjærene.

Sikkert ikke så fremtredende rezised for web, men så er er målet mitt vanligvis print som skal tåle å bli sett på nært hold.

I dag var fuglene aktive et par timer senere enn vanlig og med et kort solgløtt som og god refleks fra snøen som lyste opp skyggene så testet jeg ISO 400 og klarte ett bilde med ISO 800 før showet var over.

Med "lettere" prosessering så ble støyen akseptabel selv om bildene for meg blir litt bleke og blodfattige. Litt detaljer i høylyset må også ofres.

(blir en kjedelig gjentagelse av det samme motivet, men så er jo dette en erfaringstråd, og dette er testing for å lære objektivet å kjenne.)

ISO400 ~ f/9 - 1/320 Håndholdt uten OS, resten er på stativ. Litt crop på noen av dem for å rette dem opp.

post-157018-1268860261,2272_thumb.jpg

ISO400~f9 - 1/250

post-157018-1268860502,0209_thumb.jpg

ISO400~f/9-1/250

post-157018-1268860693,9214_thumb.jpg

ISO400~f/9-1/320

post-157018-1268860667,2513_thumb.jpg

"Take off 1", tar med dette for å vise hvordan bildet kommer ut av RAW converter med default setting. Ganske mye "flatere" enn med andre objektiver.

Bedre optisk kontrast er vel bl.a. noe av det man gir 50K mer for en Canon 500m L.

ISO400~f/9-1/250

post-157018-1268861143,7019_thumb.jpg

"Take off 2", var det eneste jeg rakk med ISO 800, og borte var'n. 1/640s klarer nesten å fryse bevegelsen, men ikke helt.

ISO800~f/9-1/640

post-157018-1268861000,7366_thumb.jpg

Som kuriositet tar jeg med to bilder av to elger (egentlig en ku og to kalver) som dukket opp. Hadde det vært sol ville de stått i skyggen. På den mørke pelsen til kua så ser man tydelig fargeklatter som er støy. Prøvde noen på iso1600 også men de var helt ubrukelig. Som motiv var de selvfølgelig best. Dette illustrerer typiske situasjoner man kommer borti som jeg håper det blir færre av med nye kameraer med bedre ISO/støy egenskaper.

Begge 50% crop. Begge er nesten rett fra RAW med standard setting i DPP + litt Levels i CS4.

ISO800~f/8-1/250.

post-157018-1268861735,6228_thumb.jpg

ISO800~f/8-1/320. Litt bedre fordi års kalven er litt lysere i pelsen og lyset treffer litt anderledes.

post-157018-1268861708,1735_thumb.jpg

Endret av arthon
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Vi har vel alle forskjellig toleranse grense når det kommer til støy.

Du kan hente litt ved å bytte hus til en nyere modell, 7D er vel da det mest naturlige. 7D gir jo også flere piksler å croppe med og det kan også bidra til litt mindre støy hvis sluttresultatet lages like stort.

Men det er en ting jeg ikke forstår helt, så lenge du bruker en foringsplass kan du ikke flytte den litt nærmere? Det er ingenting som hjelper på detaljnivå som mindre avstand, og får du først avstanden ned og fuglene utgjør større del av bildet får du som nevnt over også litt mer å gå på når det gjelder støy.

Nå har jeg ikke brukt DPP så mye, men med ACR/CS3 synes jeg ikke støyreduksjonen er av de aller beste. Mulig DPP er bedre, men har du testet noe eget støyfjerningsprogram som Noise Ninja? Det er en god stund siden jeg har prøvd dedikerte støyfjerningsprogram men for 2-3 år siden synes jeg det var lettere å få gode resultater med spesialprogram.

Edit: Ellers burde jo dette være en god nyhet for alle Sigma-brukere, selv om filteret må brukes inne i PS (dvs etter RAW-konverteringen)

Endret av se#
Lenke til kommentar

Du får objektivet med Pentax fatning også;

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=101934

jeg er klar over at den finnes til Pentax, men lurer på om noen her på forumet har den til Pentax. Alle her har det til Canon og det et jo ikke helt det samme som til pentax med tanke på bildestabiliseringen er i huset og ikke i objektivet.

Hvis man går ut i fra at bildestabiliseringen blir like effektiv enten den er i huset eller i objektivet, ser jeg ikke at det skulle bli noen praktisk forskjell?

Tor

Lenke til kommentar

Hvis man går ut i fra at bildestabiliseringen blir like effektiv enten den er i huset eller i objektivet, ser jeg ikke at det skulle bli noen praktisk forskjell?

Det er nok ikke fullt så enkelt, Pentax har jo eget autofokussystem som ikke nødvendigvis fungerer likt som Canons (som også varierer fra model til modell). Forskjellige Pentax-hus har fått litt varierende karakterer for stabilisering. K-x fikk for eksempel relativt dårlig omtale for stabilisator i dpreview-testen.

Jeg synes det ville vært veldig interessant å høre Pentax-brukeres erfaring med 150-500mm (og forsåvidt andre teleobjektiv) både mht autofokus og stabilisering.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Vi har vel alle forskjellig toleranse grense når det kommer til støy.

Du kan hente litt ved å bytte hus til en nyere modell, 7D er vel da det mest naturlige. 7D gir jo også flere piksler å croppe med og det kan også bidra til litt mindre støy hvis sluttresultatet lages like stort.

Heldigvis er det ganske greit for meg å bytte til en nyere kamera modell  selv om den koster 11-12 tusen + ekstra stæsj som batteri grep osv., så det gjorde jeg for noen uker siden, men det er ikke alle som har anledning til sånt, spesielt rett etter at de har kjøpt et objektiv til 7K. Tror de fleste her på forumet gjerne skulle løse noen av sin foto problematikker med å kjøpe bedre utstyr, men for de fleste er det pengene som rår, ellers hadde ikke jeg kjøpt Sigma'n men en Canon 500mm.

Men det er en ting jeg ikke forstår helt, så lenge du bruker en foringsplass kan du ikke flytte den litt nærmere? Det er ingenting som hjelper på detaljnivå som mindre avstand, og får du først avstanden ned og fuglene utgjør større del av bildet får du som nevnt over også litt mer å gå på når det gjelder støy.

Nå kjenner ikke jeg din omgang med fugler ute i skogen, men min erfaring er at de har en tendens til å fly sin vei når man kommer for nær dem og missliker klikkingen fra kamera. De eneste som etterhvert begynner å bli "husvarme" er kjøttmeisen og blåmeisen pluss en enslig svart trost som jeg tror er litt tilbakestående siden den tror at jeg ikke kan se den blant gresset enda jeg nesten tråkker på den. Blir nok snart kattemat av den.

Jeg har flyttet meg nærmere den ene foringsplassen, inn på kjøkkenet, så jeg kan få noen nærmere skudd gjennom det åpne kjøkkenvinduet. Men vinduet må være åpent en stund før de tør å nærme seg maten. Det blir ganske kaldt på kjøkkenet etterhvert.

Nøtteskrika som jeg ser rundt huset hver dag f.eks. (gjennom vinduet på avstand) forsvinner til skogs med sinte skrik fra et tre 10 meter unna kjøkkenvinduet, bare jeg kommer inn på kjøkkenet, lenge før jeg rekker frem til kamera som står påslått på stativ der. Så det er ikke så enkelt å komme inn på fuglene, og småmeisen fyller veldig lite av billdeflaten selv på 5-6 meter avstand. De beste bildene er jo helst når fuglen ser ut som den er ute i naturen, ikke når den sitter å hakker på en brødskalk. Men nå begynner jeg å bli lei å skyte småmeis så jeg håper isen på tjernet går snart så det kommer noen ender og kanskje Tranene som var her i fjor kommer igjen. Har hørt noen for en stund siden men har ikke sett den enda.

Nå har jeg ikke brukt DPP så mye, men med ACR/CS3 synes jeg ikke støyreduksjonen er av de aller beste. Mulig DPP er bedre, men har du testet noe eget støyfjerningsprogram som Noise Ninja?  Det er en god stund siden jeg har prøvd dedikerte støyfjerningsprogram men for 2-3 år siden synes jeg det var lettere å få gode resultater med spesialprogram.

Edit: Ellers burde jo dette være en god nyhet for alle Sigma-brukere, selv om filteret må brukes inne i PS (dvs etter RAW-konverteringen)

Støyfjernings program fungerer dårlig på fjær og hår (pels) hvis man ønsker å bevare detaljene i fjærne/pelsen.

Beste tipse for Canon 7D på høy ISO f.eks. 1600 som er det jeg bruker konstant nå, er å kjøre Despeckel i Photoshop på TIFF versjonen før man begynner å arbeide videre med bildet.

Et annet problem med små individer på avstand er at kamera ikke alltid klarer å fokuser 100% og når fuglene er så små og i bevegelse så er det umulig å manuell fokusere mer nøyaktig. Noen gang treffer autofokus andre ganger tror kamera at fokus er korrekt, men erfaringen er at den lille ekstra nøyaktigheten ofte mangler. Det virker også ofte som stabilisatoren overkompanserer så det ikke blir helt skarpt. Har prøvet å sette kamera på Live View 10x forstørring å la det stå urørt en stund mens jeg følger med på skjermen og da ser jeg at den sklir kontinuerlig inn og ut av fokus. Om det er ettervibrasjoner i stativet som gjør dette eller noe annet har jeg ikke funnet ut av enda. 

Litt surt at etter flere ukers skyting i snø,regn og tåke og dårlig lys så kom solen, men da minket trafikken av fugl til foringsplassene dramatisk, og de som prøvde seg var mye mer vare i solskinnet enn i dårlig lys.

Canon 7D ISO1600, stort sett F 9-10.

Tatt fra kjøkkenvinduet med stativ, 5-6m avstand.

post-157018-1271628006,3325_thumb.jpg

post-157018-1271628030,8377_thumb.jpg

Denne så jeg i to dager og siden har den ikke vist seg.

post-157018-1271627978,5654_thumb.jpg

Den litt snåle svart trosten (tror det er det) lett å undereksponere.

post-157018-1271627952,5238_thumb.jpg

En nylig ankommet krabat som er ganske tillitsfull; håndholdt med støtte på et gelender 6-7m avstand, ca 25% crop.

post-157018-1271627802,6174_thumb.jpg

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Støyfjernings program fungerer dårlig på fjær og hår (pels) hvis man ønsker å bevare detaljene i fjærne/pelsen.

Jeg er ingen fuglefotoekspert på noen måte, men har da slitt med mange av de problemene du beskriver. Når det gjelder bilder på foringsplass er min erfaring at fuglene venner seg til at du er der hvis du sitter rolig en stund med kameraet klart, og gjerne litt skjult. Om det gjelder alle arter vet jeg ikke og hvor grensen går vet jeg heller ikke, men jeg har da klart å komme på 3-4 meters avstand av meiser på foringsplass med litt tålmodighet. Noen reagerer på kameraklikk, men ikke alle og mange ganger tåler de en del bilder før de stikker av.

Ute på tur blir det helt annerledes, der flyr jo de fleste opp så fort man nærmer seg selv om de kan være litt snillere i sangsesongen. Men også ute er det mulig å komme nærmere hvis man setter seg ned og venter i stedenfor å gå rundt på jakt.

Når det gjelder støyfjerning så er det selvsagt et problem at programmene ikke ser forskjell på små detaljer og støy, og jeg er enig at fjærdrakten er noe av det som det er lett å ødelegge med for hard støyfjerning.

Det du skrev om at kameraet går inn og ut av fokus i Live View var interessant. Kan du beskrive det litt nøyere? Hvis jeg forstod det korrekt så står kameraet på stativ, stabilisator av og du betrakter skjermen etter først å ha brukt autofokus. Jeg har brukt live view en del for å vurdere fokus, men har ikke sett effekten du beskriver. Har du prøvd med manuell fokus? Da burde jo fokus i hvertfall ikke kunne endre seg.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen fuglefotoekspert på noen måte, men har da slitt med mange av de problemene du beskriver. Når det gjelder bilder på fôringsplass er min erfaring at fuglene venner seg til at du er der hvis du sitter rolig en stund med kameraet klart, og gjerne litt skjult. Om det gjelder alle arter vet jeg ikke og hvor grensen går vet jeg heller ikke, men jeg har da klart å komme på 3-4 meters avstand av meiser på fôringsplass med litt tålmodighet. Noen reagerer på kameraklikk, men ikke alle og mange ganger tåler de en del bilder før de stikker av.

Nå begynte jeg å fore først i mars så jeg regner med at hvis jeg forer dem videre så vil de bli litt mer tillitsfulle. Kanskje jeg også får has på Nøtteskrikeren og Dompappen (som jeg bare har sett på avstand foreløbig, var flokker av dem her for noen år siden men nå er det få).

Jeg er heller ikke typen som har tålmodighet til å sitte å vente på fuglene, så når det er stor trafikk sniker jeg meg til kamera å får noen skudd. Hadde egentlig aldri tenkt å fotografere småfugl. Kjøpte objektivet mest for å få bilder av endene nede i tjernet utover sommeren og elgen som bader nede i der (ihvertfall gjorde den det flere ganger i fjor, og den henger fremdeles rundt her med sine to kalver).

Så denne småfuglfotograferingen var mest for å trene meg på bruken av Sigma'n, og så ble det en 7D i tillegg så nå er jeg rimelig hekta. Får se utover sommeren når det blir varmere i været om jeg rigger meg en kamuflasje mellom fôringsplassene så jeg har sjansen på flere skudd hvor de ikke  sitter på en grønn meise bolle. Trekkfugler kommer det vel mer av snart.

Ute på tur blir det helt annerledes, der flyr jo de fleste opp så fort man nærmer seg selv om de kan være litt snillere i sangsesongen. Men også ute er det mulig å komme nærmere hvis man setter seg ned og venter i stedenfor å gå rundt på jakt.

Jeg bor ute i skogen og mitt inntrykk er at fuglene her er ganske mye mer vare enn villa hage fugl. Men så har jeg ikke vært så interessert i fugl før nå så jeg får se hva jeg erfarer gjennom sommeren.

Når det gjelder støyfjerning så er det selvsagt et problem at programmene ikke ser forskjell på små detaljer og støy, og jeg er enig at fjærdrakten er noe av det som det er lett å ødelegge med for hard støyfjerning.

Heldigvis så er det minimalt med fargestøy på 7D på ISO1600. Nå har jeg nesten bare skutt fugl, men jeg hadde en "portrett session" for en stund siden med 24-105mmL/ISO1600 og støyen var minimal selv i undereksponerte skygge partier. Noe helt annet enn støyen på 400D som jeg brukte på de første bildene jeg postet med Sigma'n.

Det du skrev om at kameraet går inn og ut av fokus i Live View var interessant. Kan du beskrive det litt nøyere? Hvis jeg forstod det korrekt så står kameraet på stativ, stabilisator av og du betrakter skjermen etter først å ha brukt autofokus. Jeg har brukt live view en del for å vurdere fokus, men har ikke sett effekten du beskriver. Har du prøvd med manuell fokus? Da burde jo fokus i hvertfall ikke kunne endre seg.

Jeg testet det igjen i dag under lite ideelle forhold (snøvær) så jeg må teste det igjen i solskinn. I dag med autofokus og OS både av og på. Selv med alt avslått så var fokus i kontinuerlig forandring selv minutter etter at jeg hadde rørt kamera. Det ble bedre når jeg tok kamera av stativet og satt det på kjøkkenbenken, men helt borte ble det ikke. Skal prøvet det med Live View på laptopen.

Det jeg har hørt er at spennings vibrasjonene i Karbonstativ bruker veldig lang tid på å stilne og faktisk, selv om Karbon er stivere enn aluminium så har det langvarige vibrasjoner. Derfor så bruker en del pro fugle/dyrefotografer to stativ i tandem for å kansellere vibrasjonene, eller selvfølgelig et tungt Sachtler stativ, men det koster "skjorta".

Dumt av meg å ikke ta vare på den diskusjonen hvor jeg leste dette men vil poste den hvis jeg finner den tilbake. 

Jeg har forøvrig ett Benro Karbon Travel Angel Stativ C-2691 med monopod og BH-1 kulehode. Litt skuffet over at et stativ til nesten 5K ikke var stivere, men det er såpass anvendelig at det er muligheter for at jeg tar det med meg på tur, som var noe av poenget med det kjøpet. Så får jeg se om det blir noe nytt og stødigere stativ senere når jeg begynner å fokuser mer mot  video delen i kamera.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...