Gå til innhold

Erfaringstråd for Sigma 150-500 f5-6.3 APO DG OS.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk, takk. Her var det motsatt, det startet dårlig for så å klarne opp sent på kvelden :)

 

For egen del er det lite tap, bruker oftere å ta bilder av månen mens den lager mystiske skyverdener med sitt lys når den er hengt ut på kvelder med vind og flygende skyer. Du vet når den skaper trolske effekter mellom skyene.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Hei,

Har ingen/liten erfaring med fuglefotografering, men har fått mer og mer lyst til å prøve.

Det er mye jeg lurer på i den forbindelse, men i første omgang følgende:

 

1: Synes Sigma 150-500 virker som å ha et utrolig fint zoom-område, men er dette det gunstigste for fullformat eller crop-kamera ? Jeg har Canon 20d, med cropfaktor 1,6. Det blir jo da egentlg max 800mm istedenfor 500mm, og lurer på om det blir over-kill ?

 

2: Har lest mye om varierende skarphet på Sigma 150-500, noen som vet om Tamron 200-500 gir skarpere bilder ?

 

3: Sigma har HSM og IS , Tamron har ingen av delene. Blir AF på Tamron for treg til bilder av fugler i flukt ?

 

4: Holder det egentlig med en zoom som går til max 250-300 mm når jeg har 20d ? Det blir jo tilsvarende 400-480 mm.

Lenke til kommentar
Hei,

Har ingen/liten erfaring med fuglefotografering, men har fått mer og mer lyst til å prøve.

Det er mye jeg lurer på i den forbindelse, men i første omgang følgende:

 

1: Synes Sigma 150-500 virker som å ha et utrolig fint zoom-område, men er dette det gunstigste for fullformat eller crop-kamera ? Jeg har Canon 20d, med cropfaktor 1,6. Det blir jo da egentlg max 800mm istedenfor 500mm, og lurer på om det blir over-kill ?

 

2: Har lest mye om varierende skarphet på Sigma 150-500, noen som vet om Tamron 200-500 gir skarpere bilder ?

 

3: Sigma har HSM og IS , Tamron har ingen av delene. Blir AF på Tamron for treg til bilder av fugler i flukt ?

 

4: Holder det egentlig med en zoom som går til max 250-300 mm når jeg har 20d ? Det blir jo tilsvarende 400-480 mm.

 

Er nok mest gunstig for crop, da det tilsvarer opp til 800mm, men selvsagt er det greit med 500mm på FF, vil vel si det slik at på mitt kamera som er crop så hadde vel drømmen vært et 200-800 mm , det blir aldrig for kraftig når det er sky fugler en skal fange . :cool:

 

250-300 blir snaut ja om du da ikke velger å sitte under kamuflasje å vente eller ta bilder av svanene som mates i byparken :)

Lenke til kommentar
1: Synes Sigma 150-500 virker som å ha et utrolig fint zoom-område, men er dette det gunstigste for fullformat eller crop-kamera ? Jeg har Canon 20d, med cropfaktor 1,6. Det blir jo da egentlg max 800mm istedenfor 500mm, og lurer på om det blir over-kill ?

 

Nå er det vel strengt tatt slik da, at 500mm ikke blir til 800mm, men at det er FOV(field of view) som endrer seg tilsvarende 800mm. Eller er jeg helt på feil jorde nå?

 

Jfr.: http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor

Endret av BIGG
Lenke til kommentar
1: Synes Sigma 150-500 virker som å ha et utrolig fint zoom-område, men er dette det gunstigste for fullformat eller crop-kamera ? Jeg har Canon 20d, med cropfaktor 1,6. Det blir jo da egentlg max 800mm istedenfor 500mm, og lurer på om det blir over-kill ?

 

Nå er det vel strengt tatt slik da, at 500mm ikke blir til 800mm, men at det er FOV(field of view) som endrer seg tilsvarende 800mm. Eller er jeg helt på feil jorde nå?

 

Jfr.: http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor

 

 

Mente egentlig ikke at 0,5 meter plutselig ble til 0,8 meter; skjønner at det strider litt mot de fysiske lover.... Mente som du sier at det blir tilsvarende en 800mm på et fullformatkamera. Regnet imidlertid med at det jeg skrev var forståelig, og at det også var forståelig at spørsmålet egentlig gjaldt noe annet. Skal forsøke å være litt mer presis i framtiden.

 

Takker Snekker'n for svaret om at det egentlig ikke får blitt for stor brennvidde når det kommer til fuglefotografering. Da blir det ut fra min økonomi et valg mellom Tamron 200-500 og Sigma 150-500, pros/cons for disse to ?

Endret av water2foto
Lenke til kommentar
Takker Snekker'n for svaret om at det egentlig ikke får blitt for stor brennvidde når det kommer til fuglefotografering. Da blir det ut fra min økonomi et valg mellom Tamron 200-500 og Sigma 150-500, pros/cons for disse to ?

 

Nå har jeg ingen erfaring med tamron,men utifra det jeg ser ville jeg nok valgt Sigmaen, bla pga HSM og IS, du kan bare glemme å bruke 500 mm uten IS med mindre du bruker stativ .

Lenke til kommentar

hmmmmmm, vanskelig valg.....

 

Men tror nok jeg følger anbefalingen om Sigma pga HSM, IS, Pris og antageligvis OK billedkvalitet for mitt bruk som er ren hobbybruk.

 

Synes også at de bildene dere har lagt ut på denne siden virker skarpe og fine.

 

Vekten, byggekvaliteten og skarpheten ved forstørrelser er jeg ikke helt overbevist om, men vurdert opp mot prisen synes jeg det virker som man får mye for pengene.

 

Ser at den nå koster 7.500 + frakt hos Dustin, 8.200 et annet sted og 8.500 et tredje sted, og 7.500 er tross alt ikke mye penger for en så laaaang zoom.

Lenke til kommentar
hmmmmmm, vanskelig valg.....

 

Men tror nok jeg følger anbefalingen om Sigma pga HSM, IS, Pris og antageligvis OK billedkvalitet for mitt bruk som er ren hobbybruk.

 

Synes også at de bildene dere har lagt ut på denne siden virker skarpe og fine.

 

Vekten, byggekvaliteten og skarpheten ved forstørrelser er jeg ikke helt overbevist om, men vurdert opp mot prisen synes jeg det virker som man får mye for pengene.

 

Ser at den nå koster 7.500 + frakt hos Dustin, 8.200 et annet sted og 8.500 et tredje sted, og 7.500 er tross alt ikke mye penger for en så laaaang zoom.

 

Nei det er uten tvil billig, og det finnes egentlig ikke et tilsvarende objektiv med stabilisator såvidt jeg vet. Uten stabilisator må du bruke stativ som snekkern og sier vel, og da blir det noe amputert til å fotografere fugler med..

 

(hvis du kjøper så kjøp det i Norge, er like billig der som andre steder tror jeg)

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...