Gå til innhold

Erfaringstråd for Sigma 150-500 f5-6.3 APO DG OS.


Anbefalte innlegg

Objektivet mister kontrast og skarphet jo lengre ut du zoomer, men det er hverken uventet eller så dårlig at bildene ikke kan brukes. Med litt lett etterbehandling så ser det like bra ut som alt annet. Eneste nevneverdige tap i bildekvalitet komm med x2 telekonverteren påmontert. Så lenge man ikke sitter med urealistiske forventninger, som at den skal være like skarp som fast optikk, så er dette objektivet utrolig mye "bang for your bucks".

 

Og det ble kun manuell fokus med x2 sigma telekonverteren, helt riktig.

 

Vekta alene var aldri noe problem, og det er på ingen måte noe problem og bruke denne håndholdt heller. Var mer kombinasjonen av størrelse og vekt sammen som gjorde at den ble liggende hjemme veldig ofte. Kunne fint kommet rundt det problemet med og kjøpe en litt større sekk til utstyret. Men hvorfor være praktisk, når man kan være sær & vrang? :)

 

Uten at jeg kan påstå det bombastisk foreløpig, kan det se ut som om mitt eksemplar er skarpest i den lengste enden, noe som er litt mot vedtatt normal. Men har lest at flere er overrasket over hvor lite forskjell det er gjennom hele området på dette objektivet.

 

Vil tro det er som du sier, nemlig en dæsj behandling etterpå så ser en nok svært lite forskjell på dette og andre objektiver. Og egentlig har det vel null konkurranse pr i dag i den klassen zoom.

 

Med 2x tc burde det bli litt tap normalt, men neppe katastrofe tror jeg? Lette etter en som hadde slengt på en 2x + 1.4 men finner det ikke igjen.

 

Spørsmålet er vel det vanlige, om en har bruk for et slikt objektiv? Og jeg har, men andre kan kanskje synes det er kjekt å ha? Primessig er det nesten ok for de som kun ønsker det for at det er kjekt å ha liggende og.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor? Er det noen A4 regler for dette? Jeg bryr meg ikke om slike regler og kjører mitt løp.

Det er ingen regler for det. Det er ikke det. Men du skal tross sile igjennom bildene og velge de beste. Og etter 30 turer, så har du blåst av 150000 bilder. Hvordan finner du da blink-skudddene ?

 

Nå tar jeg ikke 5000 bilder på hver tur, det normale er 1200-2000. Og det går kjapt å se igjennom når jeg stort sett tar jpg rett ut av huset. Først grovsorterer jeg og sletter alle uskarpe etc, noe som er kjapt gjort. Senere når jeg har bedre tid ryker de andre som ikke vil bli brukt, noe som og er rimelig raskt å gjøre. Om x antall blir liggende gjør det heller ikke noe, eksterne harddisker koster peanuts i dag. Og kanskje om x år har jeg ikke muligheten lenger til å bevege meg rundt og ta bilder, man vet aldri, alle kan bli syke etc. Og da kan jeg glede meg med alle de tusener av bilder jeg tok før jeg ikke kunne mer.

 

Å finne blinkskuddene har jeg rimelig god evne til etterhvert, og det ofte under første grovsortering. Så egentlig ser jeg ikke problemet? En kjenning av meg hadde knipsa omtrent samme antall bare på en (for meg stupid) fotballkamp. Men jeg lurte aldri på hvorfor han tok så mange..

 

For meg er et kamera som før sagt en bruksting, en dings som skal skaffe meg de inntrykk jeg søker, og inntrykk som jeg kanskje skriver om i blogg osv, og da er bilder kanskje med på å skape totalen av det jeg vil formidle. Jeg bruker bildene ofte bevisst til noe der og da. Kanskje bare 3 eller 30 av en hel serie, men det er godt nok for meg, da gjorde kameraet det jeg ønsket. Om så resten av bildene ligger til siste sol går ned bekymrer ikke meg..

 

Ofte lurer jeg på hva andre gjør eller bruker sine bilder til, om de bruker de da. Og kanskje noen er mer opptatt av utstyret enn selve bildene, men det er jo og ok, for det er og noe som gir de noe positivt tilbake regner jeg med..

 

Tor

Lenke til kommentar
Hvorfor? Er det noen A4 regler for dette? Jeg bryr meg ikke om slike regler og kjører mitt løp.

Det er ingen regler for det. Det er ikke det. Men du skal tross sile igjennom bildene og velge de beste. Og etter 30 turer, så har du blåst av 150000 bilder. Hvordan finner du da blink-skudddene ?

 

Ouch, jeg ville hate å være lukkermekanisme i kameraet ditt :)

 

(Og ref også diskusjonen om reklamasjonsrett, lukkermekanisme og antall eksponeringer som pågikk for en tid tilbake - uten at jeg skal rippe opp igjen i det for mye)

 

En problemstilling jeg aldri tenker på, og et kamera er for meg som sagt mange ganger en ren bruksting (som f.eks en gressklipper). Hva er et kamera? Jo en boks med noe elektronikk inni, ikke noe annet. Så jeg tror neppe en lukkermekanisme kan "lide" særlig..

 

Som du kanskje har fått med deg har jeg nettopp skiftet den saken i mitt kamera nr 2, dvs 50D'n, no problem - og selvsagt gratis..

 

Tor

Lenke til kommentar
Det ligger noen bilder her: http://www.motleypixel.com/reviews/ (du må klikke deg frem)

 

Takk, og den er nok en bekreftelse på at det er i hovedsak positivt og et godt kjøp.

 

Det negative er jo kun egentlig ikke viktig, vekta f.eks, hva veier et 500mm fastobjektiv med stabilisator? Neppe mindre vel? Og størrelsen? Idiotisk, man snakker altså om en 150-500 zoom..

 

Litt bråkete stabilisator? Stabilisatoren på mitt eksemplar en kun en svakt sus, mens på mitt canon 70-300 er den som en traktormotor med oljemangel.

 

Tor

Lenke til kommentar

Vekt og størrelse er generelt sett, ikke sammenlignet med annet. Fastobjektiv er stort og tungt, og 150-500'en er stort og tungt. Uansett hvilke toleranser man selv har, så er det ingen som kommer til å si at 150-500 er en "nett liten sak som passer fint i jakkelommen".

 

Og hvis stabilisatoren på din kun er ett svakt sus så har du vært heldig, for min var akkurat som alle andre jeg har lest om: loud & proud.

Lenke til kommentar
Vekt og størrelse er generelt sett, ikke sammenlignet med annet. Fastobjektiv er stort og tungt, og 150-500'en er stort og tungt. Uansett hvilke toleranser man selv har, så er det ingen som kommer til å si at 150-500 er en "nett liten sak som passer fint i jakkelommen".

 

Og hvis stabilisatoren på din kun er ett svakt sus så har du vært heldig, for min var akkurat som alle andre jeg har lest om: loud & proud.

 

Hvis jeg ikke husker for mye feil så veier et fast 500mm canonobjektiv omtrent dobbelt så mye som sigmaen. Nei, og de som skal ha objektiver til jakkelommen vurderer vel heller ikke en kanon som vi snakker om? Så stort sett vet en hva en går til antar jeg?

 

Vel, ja den summer svakt og nydelig. Vi får høre hva snekkern sitt gjør når han får måket seg avsted og hentet saken. Men selvsagt er det som også på originalobjektiver inviduelle forskjeller mer eller mindre.

 

Tor

Lenke til kommentar

Kalde kjedelige fakta er at sigma'n er 25cm lang, nesten 10cm i diameter og veier rett under 2kg (1910g). Stort og tungt. End of story. Hva det betyr i forhold til 500mm fastoptikk er helt urelevant for ingen som vurderer 500mm fastoptikk (til 60.000kr) vurderer det mot 150-500'en (til 7000kr)

Lenke til kommentar
Tok noen raske testbilder i dag, alle er tatt med håndholdt kamera .

Flere bilder finner dere HER

 

Ser rimelig bra ut endel av de (heldig du som har havørn uten for stua nesten, her er de rimelig mer havgående de få som finnes), hva mener du selv som førsteinntrykk av din nye kanon? Hva lyder din stabilisator som? Når har jeg hatt med den på 7D'n og vidvinkel på 50D'n og frest over halve Jæren i dag og føler vekta stadig ikke er så stort problem som jeg trodde, mulig det rett og slett blir en vane? Første dagen var den tyngre enn i dag.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jepp havørn er det nok av,de bildene av de er bare tatt i full fart og de var langt unna :)

Nå har jeg jo såvidt fått testa objektivet,men føsteinntrykket er bra, dog virker det litt mere følsomt på fokus enn feks canon 100-400 mm.

Når det gjelder støy så er det ikke ille,joda en hører stablisatorn bedre enn på feks canon 70-200, men det er ikke noe problem, fokusmotoren i feks Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II bråker mye mere, bare som en sammenligning .

Lenke til kommentar

Irriterende tråd dette, gir meg lyst til å kjøpe noe som jeg egentlig ikke prioriterer akkurat nå. Har jo 300mm så fornuften tilsier jo at jeg bør satse på vidvinkel eller macro istede, ikke sant?

 

Minner dere på at månen i morgen er 50 000 km nærmere enn vanlig. Med 500mm på huset og skyfri himmel burde det bli bra.

Lenke til kommentar
Irriterende tråd dette, gir meg lyst til å kjøpe noe som jeg egentlig ikke prioriterer akkurat nå. Har jo 300mm så fornuften tilsier jo at jeg bør satse på vidvinkel eller macro istede, ikke sant?

 

Minner dere på at månen i morgen er 50 000 km nærmere enn vanlig. Med 500mm på huset og skyfri himmel burde det bli bra.

 

Frister vi deg :p (kanskje jeg burde lagt ut noen supre bilder jeg tok i dag av Donald og fruen for å skikkelig dra til? :devil:)

 

Fornuft ved kjøp av objektiver? Noen som aner hva det er? Har vi det? Eller må vi ha det? :mrgreen:

 

Tor

Lenke til kommentar
Minner dere på at månen i morgen er 50 000 km nærmere enn vanlig. Med 500mm på huset og skyfri himmel burde det bli bra.

Så var det den greia med skyfri himmel da. Har du studert yr.no i det siste?

 

Etter værmeldingen ser det bra ut her, sørøstlig vind og 14-15 minusgrader, det skulle love godt men kaldt :cool:

Lenke til kommentar
Minner dere på at månen i morgen er 50 000 km nærmere enn vanlig. Med 500mm på huset og skyfri himmel burde det bli bra.

Så var det den greia med skyfri himmel da. Har du studert yr.no i det siste?

 

Etter værmeldingen ser det bra ut her, sørøstlig vind og 14-15 minusgrader, det skulle love godt men kaldt :cool:

 

Skjøt en serie av månen ut vinduet fra bilen (ut passasjervinduet siden den hadde plassert seg på feil side) mens køen gikk sakte hjem fra safarien i dag. Selvsagt ikke 100%, men dog månen litt biggere enn vanlig, om den er særlig større i morgen aner jeg ikke. Ei heller om den blir hengt ut her.

 

Begynner å bli litt lei månebilder, er jo ingen der oppe å se? :laugh:

 

Tor

Lenke til kommentar
Etter værmeldingen ser det bra ut her, sørøstlig vind og 14-15 minusgrader, det skulle love godt men kaldt :cool:

 

Er det ikke plussgrader der oppe i varme-nord ?

 

Nei utrolig nok så har vi hatt noen uker med frost etter nyåret, dvs man, tirs og onsdag denne uken var det regn,torsdag morgen var det minus 8-10 grader og snø, så her skifter det fort :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...