Boralis Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Selger jo et og annet bilde, er også med i fotoklubb og vi er på en lokal messe hvert år og har utstilling/visning av noe av det vi har fotografert i løpet av året, litt morro det også Går det an å spørre hvordan du selger? Jeg mener via nettet eller utstilling? (jeg aner ikke hva man får for et bilde heller, har aldri tenkt på det, men har gitt vekk mye/gitt tillatelse til bruk) Men rik kan man vel ikke bli av det uansett(?) Tor Er i hovedsak på messen at det selges et og annet bilde, prisen varierer alt etter størrelse og om det er med/uten ramme. Men feks et A4 bilde uten ramme går for 600-1000 kr, en annen ting er at på denne messen som er i november så lager vi flotte julekort med lokale motiver, disse selges det en god del av . Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Alle håndholdt og jpg rett ut av kameraet,Tar gjerne et eksempelbilde i full størrelse, verken croppet eller nedskalert, fortrinnsvis rett fra kamera. Lettere å se hvilket potensiale man har i etterbehandling om man får et helt ubehandlet bilde i full oppløsning... Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Selger jo et og annet bilde, er også med i fotoklubb og vi er på en lokal messe hvert år og har utstilling/visning av noe av det vi har fotografert i løpet av året, litt morro det også Går det an å spørre hvordan du selger? Jeg mener via nettet eller utstilling? (jeg aner ikke hva man får for et bilde heller, har aldri tenkt på det, men har gitt vekk mye/gitt tillatelse til bruk) Men rik kan man vel ikke bli av det uansett(?) Tor Er i hovedsak på messen at det selges et og annet bilde, prisen varierer alt etter størrelse og om det er med/uten ramme. Men feks et A4 bilde uten ramme går for 600-1000 kr, en annen ting er at på denne messen som er i november så lager vi flotte julekort med lokale motiver, disse selges det en god del av . Ok, takk for svaret. Men godt betalt for et A4 bilde? I dag selges alt mulig reprodusert for en slik og ingenting føler jeg, man kan f.eks bare se på Ikea hva de selger av f.eks bilder/bilder av malerier etc. Mulig det er annerledes alt etter hvor en bor, jeg mener tilbud osv, her drukner vi i alt mulig og varehus på varehus.. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Alle håndholdt og jpg rett ut av kameraet,Tar gjerne et eksempelbilde i full størrelse, verken croppet eller nedskalert, fortrinnsvis rett fra kamera. Lettere å se hvilket potensiale man har i etterbehandling om man får et helt ubehandlet bilde i full oppløsning... Nå er jeg usikker på hva du mener? (en ting er at i utgangspunktet er jo bildene her behandlet av kameraets jpgkonvetering) Såvidt jeg har forstått får en ikke lagt inn bilder over 1200 pikseler i bredde her? Tor Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Selger jo et og annet bilde, er også med i fotoklubb og vi er på en lokal messe hvert år og har utstilling/visning av noe av det vi har fotografert i løpet av året, litt morro det også Går det an å spørre hvordan du selger? Jeg mener via nettet eller utstilling? (jeg aner ikke hva man får for et bilde heller, har aldri tenkt på det, men har gitt vekk mye/gitt tillatelse til bruk) Men rik kan man vel ikke bli av det uansett(?) Tor Er i hovedsak på messen at det selges et og annet bilde, prisen varierer alt etter størrelse og om det er med/uten ramme. Men feks et A4 bilde uten ramme går for 600-1000 kr, en annen ting er at på denne messen som er i november så lager vi flotte julekort med lokale motiver, disse selges det en god del av . Ok, takk for svaret. Men godt betalt for et A4 bilde? I dag selges alt mulig reprodusert for en slik og ingenting føler jeg, man kan f.eks bare se på Ikea hva de selger av f.eks bilder/bilder av malerier etc. Mulig det er annerledes alt etter hvor en bor, jeg mener tilbud osv, her drukner vi i alt mulig og varehus på varehus.. Tor Man får ikke noen wow-effekt av bildene på ikea. De bildene jeg har sett der er virkelig ikke noe spesielt å ha i stua. Og så er det jo litt kjipt når sikkert mange tusen andre har samme pynten i stua. Nei, jeg tror det må gå an å selge til gode priser hvis man har noe folk virkelig liker og vet at andre ikke vil se igjen over alt. Men igjen, det er vel ikke Ikea-kunder som bryr seg mest om å være unik. Den sjiten de selger finner man jo igjen overalt. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Selger jo et og annet bilde, er også med i fotoklubb og vi er på en lokal messe hvert år og har utstilling/visning av noe av det vi har fotografert i løpet av året, litt morro det også Går det an å spørre hvordan du selger? Jeg mener via nettet eller utstilling? (jeg aner ikke hva man får for et bilde heller, har aldri tenkt på det, men har gitt vekk mye/gitt tillatelse til bruk) Men rik kan man vel ikke bli av det uansett(?) Tor Er i hovedsak på messen at det selges et og annet bilde, prisen varierer alt etter størrelse og om det er med/uten ramme. Men feks et A4 bilde uten ramme går for 600-1000 kr, en annen ting er at på denne messen som er i november så lager vi flotte julekort med lokale motiver, disse selges det en god del av . Ok, takk for svaret. Men godt betalt for et A4 bilde? I dag selges alt mulig reprodusert for en slik og ingenting føler jeg, man kan f.eks bare se på Ikea hva de selger av f.eks bilder/bilder av malerier etc. Mulig det er annerledes alt etter hvor en bor, jeg mener tilbud osv, her drukner vi i alt mulig og varehus på varehus.. Tor Man får ikke noen wow-effekt av bildene på ikea. De bildene jeg har sett der er virkelig ikke noe spesielt å ha i stua. Og så er det jo litt kjipt når sikkert mange tusen andre har samme pynten i stua. Nei, jeg tror det må gå an å selge til gode priser hvis man har noe folk virkelig liker og vet at andre ikke vil se igjen over alt. Men igjen, det er vel ikke Ikea-kunder som bryr seg mest om å være unik. Den sjiten de selger finner man jo igjen overalt. Enig med deg om "Ikeasjiten" :!: Ellers når det gjelder salg av egne bilder aner jeg null for det har aldri vært noe jeg har vurdert og heller gir bort til de som spør. Tor Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ha - dere har ikke smakt rekesmørbrødene på IKEA Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ha - dere har ikke smakt rekesmørbrødene på IKEA pics or it didn't happening Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Alle håndholdt og jpg rett ut av kameraet,Tar gjerne et eksempelbilde i full størrelse, verken croppet eller nedskalert, fortrinnsvis rett fra kamera. Lettere å se hvilket potensiale man har i etterbehandling om man får et helt ubehandlet bilde i full oppløsning... Nå er jeg usikker på hva du mener? (en ting er at i utgangspunktet er jo bildene her behandlet av kameraets jpgkonvetering) Såvidt jeg har forstått får en ikke lagt inn bilder over 1200 pikseler i bredde her? Tor Jo du kan det. I enkelte underforum, f.eks. BK, så er det sånne regler. Men det er mulig å laste dem opp i store størrelser. Og i en slik erfaringstråd som dette er det jo ingen regler om dette. Har du forresten noen tanker omkring å justere på skarphet og sånt i kameraet når du tar bilder kun i jpeg? F.eks. stille høyere skarphet når objektiv X brukes og f.eks. mindre når objektiv Y er i bruk? Du skjønner vel hvordan jeg tenker? Så i det nye fotobladet (Natur og Foto) at det var noen sånne råd om at en burde forsøke å stille inn kameraet for å få best mulig bilder ut, uten at det der var nevnt noe om forskjellige objektiver. Tenkte bare når jeg leste det at det kanskje kunne være lurt når objektivene oppleves forskjellig skarpe? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Ha - dere har ikke smakt rekesmørbrødene på IKEA Usj, har prøvd komler og pinnekjøtt - smakte typisk Ikea Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Alle håndholdt og jpg rett ut av kameraet,Tar gjerne et eksempelbilde i full størrelse, verken croppet eller nedskalert, fortrinnsvis rett fra kamera. Lettere å se hvilket potensiale man har i etterbehandling om man får et helt ubehandlet bilde i full oppløsning... Nå er jeg usikker på hva du mener? (en ting er at i utgangspunktet er jo bildene her behandlet av kameraets jpgkonvetering) Såvidt jeg har forstått får en ikke lagt inn bilder over 1200 pikseler i bredde her? Tor Jo du kan det. I enkelte underforum, f.eks. BK, så er det sånne regler. Men det er mulig å laste dem opp i store størrelser. Og i en slik erfaringstråd som dette er det jo ingen regler om dette. Har du forresten noen tanker omkring å justere på skarphet og sånt i kameraet når du tar bilder kun i jpeg? F.eks. stille høyere skarphet når objektiv X brukes og f.eks. mindre når objektiv Y er i bruk? Du skjønner vel hvordan jeg tenker? Så i det nye fotobladet (Natur og Foto) at det var noen sånne råd om at en burde forsøke å stille inn kameraet for å få best mulig bilder ut, uten at det der var nevnt noe om forskjellige objektiver. Tenkte bare når jeg leste det at det kanskje kunne være lurt når objektivene oppleves forskjellig skarpe? Har forsåvidt tenkt på det litt, men som regel må en jo innom og croppe/småjustere så da er det kjapt å kvesse litt i samme slengen. Foreløpig lar jeg den står på default tror jeg. Når det er sagt er følelsen min at 7D behøver en tanke mer skarping enn f.eks 50D.. Tor Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Slenger meg på denne, vurderte lenge dette objektivet mot Nikkors 70-300 og det ble da til slutt Nikkor. Har også i mellomtiden fått tak i en Nikkor 18-200 men vil gjerne ha den Sigmaen i tillegg. Den gir jo 200 mm mer tele men er en del tyngre å dra med på tur, derfor synes jeg de er til vidt forskjellig bruk. Ser den koster under 7000 kr på JP og jeg må nesten si det er ett lite kupp når jeg hører brukererfaringene fra dere og ser på bildene. TorVidle... 5000 bilder på noen timer? Du skal være glad vi er i den digitale alderen og ikke skyter med film Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Henter et eks på posten i morgen,blir spennende Lenke til kommentar
mar1u5 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Hadde dette på D300 og D700, og til prisen er det helt knall. OS fungerer veldig bra, og rekkevidden er GØY! Bildekvaliteten er helt grei. Hadde ingen problemer eller klager på dette objektivet. En helt kjapp ikke-vitenskaplig test av rekkevidden på ett D300 kamera: 16-85 VR @ 16mm og punktet vi skal zoom'e inn på: 16-85 VR @ 85mm: 150-500 @ 150mm: 150-500 @ 250mm: 150-500 @ 500mm: 150-500 @ 500mm + x2 teleconverter (1000mm): På kamera: D300 / 1000mm: D300 / 500mm: Litt treig autofokus, STORT, og "zoom creep" er det eneste minus med dette objektivet etter min mening. Endret 27. januar 2010 av mar1u5 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Slenger meg på denne, vurderte lenge dette objektivet mot Nikkors 70-300 og det ble da til slutt Nikkor. Har også i mellomtiden fått tak i en Nikkor 18-200 men vil gjerne ha den Sigmaen i tillegg. Den gir jo 200 mm mer tele men er en del tyngre å dra med på tur, derfor synes jeg de er til vidt forskjellig bruk. Ser den koster under 7000 kr på JP og jeg må nesten si det er ett lite kupp når jeg hører brukererfaringene fra dere og ser på bildene. TorVidle... 5000 bilder på noen timer? Du skal være glad vi er i den digitale alderen og ikke skyter med film Da har prisen falt siden jeg kjøpte den for rundt 8000, dog var det i en av butikkene til Japan Photo. Ja, det er billig når en ser hva som betales for en ordinær familiezoom. Fatter ikke at det å klemme ned 5000 bilder på en liten tur er noe big deal, kameraet er til å brukes og ikke noe å spare på er min mening. Tor Henter et eks på posten i morgen,blir spennende Bra, og godt å etterhvert få flere erfaringer. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Fatter ikke at det å klemme ned 5000 bilder på en liten tur er noe big deal, kameraet er til å brukes og ikke noe å spare på er min mening. Det er et såpass stort antall, at det er naturlig å spørre om du bør revurdere hvordan du fotografer, eller om du bør begynne med video Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Hadde dette på D300 og D700, og til prisen er det helt knall. OS fungerer veldig bra, og rekkevidden er GØY! Bildekvaliteten er helt grei. Hadde ingen problemer eller klager på dette objektivet. En helt kjapp ikke-vitenskaplig test av rekkevidden på ett D300 kamera: Litt treig autofokus, STORT, og "zoom creep" er det eneste minus med dette objektivet etter min mening. Takk, da sparte du meg for det jeg hadde tenkt å vise. Men aner jeg en svak dis i landskapet? Kan tyde på det når jeg ser nærmere etter, og det påvirker jo resultatet på så lang brennvidde. Jeg antar at du kun fikk manuell fokus med tc'en? Et hakk til så ser en jo nesten hva som skjer inne bak gardinene De få skudd jeg har tatt med kenko'en (1.4) påmontert viser ikke noen nevneverdig tap i bildekvalitet, skulle bare ønske jeg fikk til autofokusen, den stopper som regel å funke straks jeg er under f8. Hvor langt er det til det huset du har som mål antar du? Kan være at autofokusen er en tanke tregere enn de beste orginalobjektivene, vet ikke enda for min del. Men sitter den, så sitter den også på flygende saker ser jeg. Ja, man får mye for kronene, og vekta, vel hva veier f.eks et canon fastobjektiv med 500mm og IS? Neppe mindre, heller mye mer tror jeg? Dessuten er den mer nøytral i fargen i forhold til L-objektivene til canon, selv om den viser igjen.. Tor Fatter ikke at det å klemme ned 5000 bilder på en liten tur er noe big deal, kameraet er til å brukes og ikke noe å spare på er min mening. Det er et såpass stort antall, at det er naturlig å spørre om du bør revurdere hvordan du fotografer, eller om du bør begynne med video Hvorfor? Er det noen A4 regler for dette? Jeg bryr meg ikke om slike regler og kjører mitt løp. Tor Lenke til kommentar
mar1u5 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Objektivet mister kontrast og skarphet jo lengre ut du zoomer, men det er hverken uventet eller så dårlig at bildene ikke kan brukes. Med litt lett etterbehandling så ser det like bra ut som alt annet. Eneste nevneverdige tap i bildekvalitet komm med x2 telekonverteren påmontert. Så lenge man ikke sitter med urealistiske forventninger, som at den skal være like skarp som fast optikk, så er dette objektivet utrolig mye "bang for your bucks". Og det ble kun manuell fokus med x2 sigma telekonverteren, helt riktig. Vekta alene var aldri noe problem, og det er på ingen måte noe problem og bruke denne håndholdt heller. Var mer kombinasjonen av størrelse og vekt sammen som gjorde at den ble liggende hjemme veldig ofte. Kunne fint kommet rundt det problemet med og kjøpe en litt større sekk til utstyret. Men hvorfor være praktisk, når man kan være sær & vrang? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvorfor? Er det noen A4 regler for dette? Jeg bryr meg ikke om slike regler og kjører mitt løp. Det er ingen regler for det. Det er ikke det. Men du skal tross sile igjennom bildene og velge de beste. Og etter 30 turer, så har du blåst av 150000 bilder. Hvordan finner du da blink-skudddene ? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvorfor? Er det noen A4 regler for dette? Jeg bryr meg ikke om slike regler og kjører mitt løp. Det er ingen regler for det. Det er ikke det. Men du skal tross sile igjennom bildene og velge de beste. Og etter 30 turer, så har du blåst av 150000 bilder. Hvordan finner du da blink-skudddene ? Ouch, jeg ville hate å være lukkermekanisme i kameraet ditt (Og ref også diskusjonen om reklamasjonsrett, lukkermekanisme og antall eksponeringer som pågikk for en tid tilbake - uten at jeg skal rippe opp igjen i det for mye) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå