Gå til innhold

Erfaringstråd for Sigma 150-500 f5-6.3 APO DG OS.

Anbefalte innlegg

Angående fokusproblemer stemmer det at en del av en produksjonsserie hadde slike og eierne av disse eksemplarene ble tilbudt å få fikset dette. Sigma gikk selv ut med en melding om problemene.

Generelt sett kan man være uheldig å få objektiver som er mandagseksemplarer fra alle produsentene og i alle prisklasser og typer - søker man på nettet blir listen over objektivproblemer uendelig. Det nevnes f.eks Canon 100-400, selv dette er det mange som har hatt problemer med, og da uskarphet som igjen kan skyldes fokusfeil i objektivet. Dessverre er det ofte litt lotteri å kjøpe et nytt objektiv - man vet ikke om det er lytefritt på forhånd. Som regel går det greit, men det er ikke uvanlig med det motsatte.

Men noen tilfeller blir bare fokus ikke 100% uten at man kan peke på kun en konkret ting alene som årsak. Det kan være en lett miks av forskjellige årsaker som samstemte i tid, også brukerfeil kommer inn der som et element.

Tor

Hei Torvidle! Ja jeg er enig med deg i det at det er litt lotto i dette med objektiver. Konklusjonen er vel at jeg var uheldig med mitt Sigma objektiv og heldig med mitt canon objektiv, men samtidig ang Sigma objektiver i sin helhet så har det vært en del mandagsobjektiver, det har jo kommet frem i en del forumer jeg har lest. PS jeg har et Sigma 18-50 f/2,8 EX DC Macro som tegner skarpt og er veldig godt fornøyd med :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men samtidig ang Sigma objektiver i sin helhet så har det vært en del mandagsobjektiver, det har jo kommet frem i en del forumer jeg har lest.

Vel, det gjelder nok Canon og dessverre, f.eks har jeg og et (nå meget velbrukt) canon 70-300IS hvor mitt eksemplar er sylskarpt mens mange andre har fått middelmådige eksemplarer.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte dette objektivet for en tur til Afrika på Safari i Januar. Det fungerte relativt bra, men det er soft. Ingen tvil om det. OS bråker en del, men det plager meg mindre. Jeg liker heller ikke at den er f6.3 å 500 (trenger LYS, selv i Afrika), men dette var jeg jo klar over når jeg kjøpte det. Jeg vurderte også canon sin 100-400, men den ble for dyr for meg da. For å gjøre en lang historie kort, så kommer jeg til å selge Sigmaen og heller invistere i noe slikt som en 200 mm f2.8 L + 2xtc eller en 300 F4 L

Edit: Skriveleif

Endret av 1972
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vurderer å kjøpe teleobjektiv til mitt Nikon D40, men føler jeg aldri blir helt fornøyd når jeg leser reviews og andre sine erfaringer... Det er mye penger.

Jeg har sett på:

Sigma 70-200mm

Sigma 120-400mm

Sigma 150-500mm

Nikon 70-300mm

Men jeg klarer ikke å bestemme meg. Jeg ønsker rask og god autofokus og relativt bra optisk ytelse.

Jeg har fra før en Tamron 70-300mm som er til å spy av. Den er utrolig treg og lider av Chromatic Abberation

Hvordan er 150-500mm kontra de andre alternativene?

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Jeg har fra før en Tamron 70-300mm som er til å spy av. Den er utrolig treg og lider av Chromatic Abberation

Siden du allerede har en 70-300 vet du vel om du trenger mer tele eller ikke. Hvis ikke har Nikons 70-300 VR fått mye bra omtale. Går du til 70-200 F2.8 eller 120-400 eller 150-500 får du mye større og tyngre objektiver. Jeg ville ikke anbefale å kjøpe noe så stort, spesielt til et lite kamera som D40 uten å ha vært i butikken og sett på i hvert fall et av dem for å få et inntrykk. Jeg har kun prøvd en 150-500 av de du nevner og oppfattet fokushastighet som OK, men heller ikke mer. Det var forøvrig på et 7D en bekjent hadde og kamerahuset betyr også en del for fokushastigheten. D40 har som de fleste billigmodellene en forholdsvis enkel autofoksumodul så det vil også bety en del for fokushastigheten.

Jeg har sett noen tester av 120-400 og 150-500 og mitt inttrykk er at 150-500 får litt bedre karakter, men begge får litt trekk for svakheter på de lengste brennviddene. Sigma 70-200 vet jeg ikke noe særlig om.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tester litt Sigma 150-500mm i dagene som kommer...og er på jakt etter et greit objektiv i 100-300mm området.

Legger ved et bilde som er håndholdt på 500mm og croppet til 100%. Med litt trening så kan jeg kanskje hente ut mer? Noen som har erfaring å dele?

post-226353-0-68528100-1342099987_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det ble noen herlige timer på Rudskogen i går :)

Fortsetter med ny Sigma for test av biler med litt høyere enn normalt.

Legger ved et bilde med OS i Mode 2 - monopod - 500mm. Det ser ut som dette objektivet faktisk kan fungere rimelig greit som tele for action...?!

post-226353-0-79792100-1342363228_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan sikkert fungere fint, helt til det blir litt dårlig lys... Det er ikke mye lukkertid du får på f/6.3 med litt dårlig lys.

Men, til den prisen får du helt sikkert ikke mer brennvidde for pengene.

Ett alterntiv er muligens brukt Sigma 120-300 f/2-8 og konverter - som gir bedre lysstyrke og ikke minst ett mye skarpere og raskere objektiv - men, det blir fort noen tusenlapper opp

Lenke til kommentar

Kan sikkert fungere fint, helt til det blir litt dårlig lys... Det er ikke mye lukkertid du får på f/6.3 med litt dårlig lys.

Ett alterntiv er muligens brukt Sigma 120-300 f/2-8 og konverter - som gir bedre lysstyrke og ikke minst ett mye skarpere og raskere objektiv...

Vurderer dette med lys, men objektivet er planlagt brukt for motorsport og det er som regel greit med lys på den tiden av døgnet når slike aktiviteter skjer...?

Et alternativ jeg vurderer er Sigma 100-300mm f4, men det har ikke OS...

Legger ved et par eksempler som er tatt på 500mm og forskjellen er skarpingsprosessen - hvilket alternativ bør jeg velge?

Alt. A

post-226353-0-10276400-1342389302_thumb.jpg

Alt. B

post-226353-0-10975400-1342389317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Vurderer dette med lys, men objektivet er planlagt brukt for motorsport og det er som regel greit med lys på den tiden av døgnet når slike aktiviteter skjer...?

Overskyet er også dårlig lys, og da klarer du ikke å fryse bevegelsene til bilene med f/6.3 vil jeg tro ? Nå vet jeg ikke hvilket kamera du har, og hvilke ISO-egenskaper det har - mulig du har en del å gå på der. Men, gode ISO-egenskaper kan aldri bli bedre enn lysstyrke i objektiv

Panorering er jo ett alternativ i litt dårligere lys - da vil du jo klare deg med 1/125

Lenke til kommentar

Mulig det bare er meg, men jeg ser overhode ikke noe forskjell på disse to bildene.

Prøver ut begge prosedyrene for skarping på både 200, 300, 400 og 500mm. Det ser ut som "forskjellene" gjør seg lettere synlig på 200mm?

Legger ved et eksempel tatt på 200mm, og med samme prosess for henholdsvis Alt. A og B - som i eksempelet ovenfor på 500mm.

Alt. A

post-226353-0-19645500-1342428755_thumb.jpg

Alt. B

post-226353-0-75992500-1342428763_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Det nederste ser klarere ut for meg ihvertfall. Ser det spesielt på luftinntakene. Hva slags oppskarping har du brukt?

Det er slik jeg ser det på min skjerm også :)

En veldig liten forskjell, men den er der. Bruker Photoshop Elements 10 med siste oppdateringer og det ser ut som oppskarping ref. Alt. B gir et greit resultat med denne kombinasjonen.

Legger ved et annet test-bilde fra Rudskogen...

300mm

post-226353-0-56610900-1342451425_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Tester litt Sigma 150-500mm i dagene som kommer...og er på jakt etter et greit objektiv i 100-300mm området.

Noen som har erfaring å dele?

Nå har jeg skrevet mye allerede i denne tråden omkring dette objektivet og har nå ganske lang erfaring med objektivet etterhvert. For min del blir det i hovedsak brukt til fuglefotografering, noe som kan være en meget krevende øvelse, også for kamera og objektiv.

Først må jeg spørre om det er noe du ønsker konkret å spørre om som du ikke finner i tråden?

150-500 har egentlig kun en konkurrent etter min mening og det er sigmas 50-500, dvs den nye utgaven med stabilisator. 50-500 er noe dyrerer, men har en betydelig fordel i den vide enden. Kvalitetsmessig tror jeg du i praksis kan regne de to objektivene som likeverdige.

Lyssterke objektiver i denne klassen og med priser som normale hobbyfotografer kan se seg råd til finnes ikke og hvis de fantes som zoomer med dette omfanget ville man måtte fått de levert med hjul og motor for fremdrift pga vekta.

Men spørsmålet blir og hvor lyssterke objektiver man egentlig behøver i 95% av tiden, jeg føler mange har sett seg blind på dette punktet og få har egentlig særlig praktisk erfaring over tid med zoomobjektiver med dette brennviddeomfanget. Etter min erfaring skal lyset være rimelig bad før man får problemer, og for egen del ser jeg ikke hensikten heller i å ta f.eks bilder av fugler eller andre saker med farger i svakt lys, man mister fargene av helt naturlige årsaker og det kan ikke lyssterke objektiver kompensere for uansett.

Jeg har prøvd mitt eksemplar av 150-500 på flere kamera, 450D, 550D, 50D, 7D og 5DII. Uten tvil betyr kameraets autofokusegenskaper mye i det totale bildet, nok mer mange tror. Suverent best funker det på 7D og dårligst på 450D og 5DII - det siste er det rett og slett nær ubrukelig sammen med til mitt bruksområde.

Ellers er 150-500 noe kontrastsvakt, dvs man bør i etterbehandlingen jekke opp kontrasten et ekstra hakk i de fleste tilfeller. I tillegg krever det noe mer detaljoppskarping enn man kanskje er vant med fra andre objektiver. Men gjør man en nøye etterbehandling kan det levere meget bra resultater. Og sist men ikke minst må man huske på hva prisen er på objektivet.

Typisk for fjerne mål er at ofte må man i tillegg til å ha lang brennvidde også må croppe inn en god del - dog vil jeg bemerke der at uansett objektiv er det viktig å ikke croppe ihjel bildet. Mange ødelegger dessverre sine bilder ved for hard cropping - motiv som ellers kunne fint greid seg med noe luft rundt blir croppet hardt inn for å isolere motivet uten den naturlige rammen som burde vært der - også for å berge den tekniske kvaliteteten på bildet.

Tor

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring å dele?

Først må jeg spørre om det er noe du ønsker konkret å spørre om som du ikke finner i tråden?

150-500 har egentlig kun en konkurrent etter min mening og det er sigmas 50-500, dvs den nye utgaven med stabilisator. 50-500 er noe dyrerer, men har en betydelig fordel i den vide enden. Kvalitetsmessig tror jeg du i praksis kan regne de to objektivene som likeverdige.

Valget står mellom:

1. Sigma 100-300mm F4 APO EX DG HSM

2. Sigma 150-500mm F5-6,3 APO DG OS

Det er området 200-300mm som er behovet, men hvilket objektiv bør jeg velge?

Thom Hogan skriver veldig positivt om 150-500mm her: http://www.bythom.com/sigma-150-500mm-lens-review.htm

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Typisk for fjerne mål er at ofte må man i tillegg til å ha lang brennvidde også må croppe inn en god del - dog vil jeg bemerke der at uansett objektiv er det viktig å ikke croppe ihjel bildet. Mange ødelegger dessverre sine bilder ved for hard cropping - motiv som ellers kunne fint greid seg med noe luft rundt blir croppet hardt inn for å isolere motivet uten den naturlige rammen som burde vært der - også for å berge den tekniske kvaliteteten på bildet.

Det er fint hvis du kan poste med bilde-eksempler... ;)

Med hard cropping mener du at fotografen egentlig har for stor avstand til motivet? Og burde kjøpe en tele-zoom med større brennvidde? Eller den billigste løsningen - bruke fot-zoomen og flytte seg mye nærmere motivet?

Legger ved eksempel med Sigma 150-500mm F5-6,3 APO DG OS fra den lokale flyplassen. Jeg står på utsiden av gjerdet ved rullebanen - på trygg avstand - men samtidig ville jeg ha et bilde av situasjonen med flyet - OG flyet som passerer bak flyet...for mye crop?

400mm - håndholdt - OS mode 1

post-226353-0-50014900-1342766410_thumb.jpg

100 % crop

post-226353-0-66899500-1342766419_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...