L_a_s_s_e Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hei. Har tenkt å søke befalskolen isteden for førstegangstjenesten. Vil dette lønne seg på sikt, videre i arbeidslivet altså? Får man leder utdanning av å gå BS, eller er det noe annet posetvit å søke? Vet noen når innrykket til BS er i år ? Lenke til kommentar
JRL Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 det vil vel generelt altid lønne seg mer en standard førstegangs tjeneste. men når du sier leder utdanning, så regner jeg med at du tenker på den typen som ofte nevnes i media/propaganda som attraktivt å ha, og da er det snakk om krigsskolen utdanning. dette blir noe annet. dette er ikke noe jeg er veldig solid på, men tror ikke jeg er helt på jordet når jeg sier du må være minst fenrik (samt gjørde det godt på tester) for å komme inn. så tror jeg du må i utlandet en tur Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Både befalsskole og krigsskole er naturlig nok lederutdanninger, dog på litt ulike plan. Det er ofte mer praktisk rettet ledelse enn f.eks. økonomi og administrasjon i det sivile, så visse fordeler vil du nok ha. Imidlertid bør ikke dette være ditt eneste argument for å ta befalsutdanning før du skal ut i det sivile liv, for så relevant er det trolig ikke. Lenke til kommentar
L_a_s_s_e Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Hvor mye tjener man på befalskolen. Første og andre år? blir det noen kroner... Lenke til kommentar
mau5trap Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Som befals-elev får du Korporal lønn, dvs 162 kr dagen, pluss at du får noe skole tillegg. Vet ikke hvor mye det er, men tror det er snakk om en 30-40 kr ekstra pr dag. Som sesjant har du vel ca 16.000 kr etter skatt. Det i seg selv er ikke så fenomenalt mye, men feltdøgn gir deg ca 2.500 kr. Endret 22. januar 2010 av mau5trap Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 dette blir noe annet. dette er ikke noe jeg er veldig solid på, men tror ikke jeg er helt på jordet når jeg sier du må være minst fenrik (samt gjørde det godt på tester) for å komme inn. så tror jeg du må i utlandet en tur For folk som har gjennomført befalsskole eller tilsvarende militær utdanning, kan man velge "KS operativ". Det er en 3-årig utdanning som gjennomføres på Krigsskolen på Linderud. For folk som IKKE har gjennomført befalsskole eller tilsvarende militær utdanning, kan man velge "KS 4-årig gjennomgående". Da gjennomføres det første året på vanlig befalsskole på Terningmoen, og de tre siste årene på Krigsskolen på Linderud. "KS 4-årig gjennomgående" kan man søke rett etter VGS. Etter endt utdanning på Krigsskolen har man da 3 eller 4 pliktår som befal i Forsvaret. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hvor mye tjener man på befalskolen. Første og andre år? blir det noen kroner... Her er det allerede en aktiv tråd om temaet. Lenke til kommentar
L_a_s_s_e Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Hvor mye tjener man på befalskolen. Første og andre år? blir det noen kroner... Her er det allerede en aktiv tråd om temaet. Takktakk!!! Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Som befals-elev får du Korporal lønn, dvs 162 kr dagen, pluss at du får noe skole tillegg. Vet ikke hvor mye det er, men tror det er snakk om en 30-40 kr ekstra pr dag. Som sesjant har du vel ca 16.000 kr etter skatt. Det i seg selv er ikke så fenomenalt mye, men feltdøgn gir deg ca 2.500 kr. Det der varierer VELDIG. Jeg vet om sersjanter som har hatt lønnstrinn 19 i pliktåret, og sersjanter som har hatt lønnstrinn 32. Satsen på feltdøgn for sersjanter er ca 3100. Lønna er veldig avhengig av hvilken avdeling du kommer i og hvor mye feltdøgn og overtid du får. Endret 23. januar 2010 av Pasient Lenke til kommentar
Penny Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Det der varierer VELDIG. Jeg vet om sersjanter som har hatt lønnstrinn 19 i pliktåret, og sersjanter som har hatt lønnstrinn 32. Satsen på feltdøgn for sersjanter er ca 3100. Lønna er veldig avhengig av hvilken avdeling du kommer i og hvor mye feltdøgn og overtid du får. Sersjanter nå kan såvidt jeg vet innplasseres i ltr 20-50, dog er den øvre enden av skalaen lite brukt. Sannsynligvis mest for midlertidig tilsetting av folk med høyere sivil utdanning og en tjeneste med fint lite mulighet for ekstra penger via ØUA/VUA, og som dermed vil holde seg i det sivile om de ikke tilbys høy fastlønn (sa noen SAP-gubbe? ) Kjenner en som tjente 280,000 i løpet av første halvår som kvartermester. Frihelg ca én gang i måneden, og slet med å sove de gangene han lå på en skikkelig madrass som ikke beveget seg. Vanvittig opplegg, og ikke noe som fikk fortsette. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 LTR 50? Har du en kilde på det? Ikke at jeg ikke tror deg, det bare hørtes litt usannsynelig ut. Folk med høy sivil utdannelse får vel høyere grad for og kompansere lønn osv? Feks, i intops i et "B" område, så er max LTR for en sersjant lønnstrinn 37. I et "A" område ligger det noen lønnstrinn høyere. Eller, når jeg tenker over det, så kjenner jeg en midlertidig fenrik med 58 i lønnstrinn. Men han sitter midlertidig plassert i en kaptein-stilling og for derfor fungeringstillegg for og matche lønnen til en kaptein. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 LTR 50? Har du en kilde på det? Ikke at jeg ikke tror deg, det bare hørtes litt usannsynelig ut. Folk med høy sivil utdannelse får vel høyere grad for og kompansere lønn osv? Feks, i intops i et "B" område, så er max LTR for en sersjant lønnstrinn 37. I et "A" område ligger det noen lønnstrinn høyere. Eller, når jeg tenker over det, så kjenner jeg en midlertidig fenrik med 58 i lønnstrinn. Men han sitter midlertidig plassert i en kaptein-stilling og for derfor fungeringstillegg for og matche lønnen til en kaptein. Sersjant i lønnstrinn 50? Prøv igjen. Ja, sivile med høyer utdanning, særlig på masternivå, får ofte kunstig høy grad (ofte major/tilsvarende) til tross for relativt kort militær erfaring, for å kunne tilby konkurransedyktige lønnsvilkår. 37 er i praksis maks i A-området, fordi FPT (Forsvarets personelltjenester) har bestemt seg for å legge seg på laveste nivå innenfor spennet i A-området. Det gjelder også for fenrik (spennet er 43-46, men alle er lagt på 43) og løytnant (51-54, men alle er lagt på 51). Vet ikke hvordan det ligger an i høyere gradstrinn. Midlertidige beordringer/fungeringer er irrelevant. Han lønnes da som kaptein, ikke som fenrik. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Det at han satt i en kapteins stilling og ble lønnet deretter var vel det jeg prøvde å få fram Lenke til kommentar
Penny Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 LTR 50? Har du en kilde på det? Ikke at jeg ikke tror deg, det bare hørtes litt usannsynelig ut. Rent fysisk har jeg den fra NOF-almanakken 2010, side 18. Lønnsplan 05.128, gjelder for internasjonale operasjoner. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 LTR 50? Har du en kilde på det? Ikke at jeg ikke tror deg, det bare hørtes litt usannsynelig ut. Rent fysisk har jeg den fra NOF-almanakken 2010, side 18. Lønnsplan 05.128, gjelder for internasjonale operasjoner. Fair enough, men da har du strengt tatt plukket spørsmålet ut av kontekst. Spørsmålet er, såvidt jeg forstår, hva en sersjant tjener etter gjennomført BS, altså i pliktåret. Da er det sannsynlig å havne et sted mellom ltr 20 og 30 (omtrent), avhengig av hvilken avdeling man tjenestegjør i og eventuell ansiennitet fra annen tjeneste før befalsskolen. Det høyeste alternativet en "vanlig" sersjant er standardplassert i i Afghanistan i dag, er ltr 37 (høyeste alternativ som benyttes i kategori A-området). Noe høyere enn det blir først aktuelt hvis vedkommende sitter på en spesiell og/eller kritisk kompetanse, og er helst vanlig dersom man henter inn håndverkere fra det sivile. Jeg kjenner selv et eksempel fra 2008 der en mekaniker ble avlønnet i lønnstrinn 47, han var godt over 40 år og påkledd en sersjantdistinksjon for å heve ham litt fra de yngre, menige mekanikerne. Det er dog stor forskjell på voksne folk i INTOPS og hva en nyutdannet sersjant kan forvente seg å tjene rett etter BS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå