Gjest Anonym_jenten1 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hei er jente 23år som trenger seriøst sosial hjelp!! Har ingen spessielle venner og har utelukket meg fra samfunnet i ca 2år... Problemet mitt er åssen jeg skal oppføre meg sosialt. Da jeg gang på gang er sosial og prøver å prate med familie møter jeg bare skuffelse og får enda dårligere selvtillit For alt jeg sier er kjedelig og betyr ingenting... Fks Jeg må alltid ha en morsom\intresannt historie å fortelle, for å få folk til å være intressert eller le.. Men om jeg ikke har historie å fortelle (som jeg veldig ofte ikke kommer på noen) så har jeg ikke peiling i det hele tatt hva jeg skal si!!! og det er ofte usakelig,uten en historie. Om jeg sier noe relativt til hva som skjer rundt oss, er det ofte noe kjedelig(!), Eller at personen jeg snakker til, ikke har anelse hva han\hun skal si tilbake.. bare pågrunn av det jeg starter som et emne... så pågrunn av naturlig årsaker svarer han ikke tilbake SÅ hva skal jeg gjøre?? Må seriøst skjerpe meg for å komme videre i livet! Vil prate normalt og ikke framstå som en kjedelig person, SOM IKKE VET HVA MAN SKAL SI!! Et helt annet problem, da sier noe intressant, eller morsomt, føles det som jeg er en annen person, og later som jeg er noe, som fører til at jeg sier det jeg sier.... Håper noen har et svar som kan hjelpe meg, eller gi meg en link hvor disse problemer kan fikses.. Takk! Anonym_jente Lenke til kommentar
Gjest Guest_andersen_* Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hei er jente 23år som trenger seriøst sosial hjelp!! Har ingen spessielle venner og har utelukket meg fra samfunnet i ca 2år... Problemet mitt er åssen jeg skal oppføre meg sosialt. Da jeg gang på gang er sosial og prøver å prate med familie møter jeg bare skuffelse og får enda dårligere selvtillit For alt jeg sier er kjedelig og betyr ingenting... Fks Jeg må alltid ha en morsom\intresannt historie å fortelle, for å få folk til å være intressert eller le.. Men om jeg ikke har historie å fortelle (som jeg veldig ofte ikke kommer på noen) så har jeg ikke peiling i det hele tatt hva jeg skal si!!! og det er ofte usakelig,uten en historie. Om jeg sier noe relativt til hva som skjer rundt oss, er det ofte noe kjedelig(!), Eller at personen jeg snakker til, ikke har anelse hva han\hun skal si tilbake.. bare pågrunn av det jeg starter som et emne... så pågrunn av naturlig årsaker svarer han ikke tilbake SÅ hva skal jeg gjøre?? Må seriøst skjerpe meg for å komme videre i livet! Vil prate normalt og ikke framstå som en kjedelig person, SOM IKKE VET HVA MAN SKAL SI!! Et helt annet problem, da sier noe intressant, eller morsomt, føles det som jeg er en annen person, og later som jeg er noe, som fører til at jeg sier det jeg sier.... Håper noen har et svar som kan hjelpe meg, eller gi meg en link hvor disse problemer kan fikses.. Takk! Anonym_jente Jeg har hatt samme problem som deg, i noe mildere form selvfølgelig. Det var forårsaket at jeg satt inne og spilte pc dag ut og dag inn, og min sosiale inteligens sank betraktelig. Du skrev ikke hva grunnen din er til at du har dette problemet, men det kan løses ved å "følge mer med på verden". dvs. Les aviser, se på nyhetene, se nye filmer (kino/dvd). Slike ting er alltid interesant å snakke om, og etterhvert som du har holdt på med "småprat" en stund utvikkler du en høyere og høyere sosial inteligens. Men det er viktig å holde den vedlike, hver dag. På den måten vil det komme naturlig, og det vil bli den nye "deg" og det vil derfor ikke føles som du er en annen person. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Jeg tror jeg vet akkurat hvordan du føler det. Hilsen Anony... NEI FAEN! ... Neida. ... MEN jeg føler det akkurat slik du beskriver det, da jeg har brukt litt for lite tid på sosiale ting i ungdommen, og... nå er jeg plutselig 26... nei 27!! uten spesielt mange venner som kan hjelpe meg å treffe nye folk, og omgangskredtsen min er helt sluttet -- med bare 4 venner jeg treffer av og til... og jeg føler jeg trekker samboeren min med meg nedover ved å skremme vekk HENNES venner fordi jeg føler at jeg er kjedelig. ... En måte å bli "interessant" på er å finne ut hva DU virkelig interesserer deg for. Hva du brenner for. SÅ må du finne noen som brenner for det samme, og faktisk GJØRE det du brenner for -- om det er å lese bøker av Terry Pratchett, eller å drive med kampsport, klatring, data eller shopping. Og blant dem som interesserer seg for det samme som deg kan lettere finne eller vinne venner, da du slipper å late som om du bryr deg om ting som hunder, katter, lokalbutikker, klær, tanter og tantebarn og tremenninger og folk som har vært på fylla. (Bare nevner tilfeldige eksempler på hverdagslige ting jeg ikke makter å snakke med andre om) OOOOOOG du kan begynne å trene! Kickboxing er fordømt gøy, og du føler deg vanvittig mye bedre sosialt når du er veltrent (etter et halvt år med kickboxing hvis du aldri har trent noenting før). Ellers har SATS mange sosiale trenings-arrangementer. Det er lett å si, men vanskelig i praksis... I tillegg dreier dette seg SANSYNLIGVIS en del om selvfølelse og selvtillitt. Hvis du bor i bergensområdet, send meg en PM..! Jeg kjeder meg DAGLIG Jeg er en gutt, eller... mann heter det vel nå Interessene mine er filosofi, data, religion, hardware, etikk, moral, engelske bøker, fantasy, gotisk fantasy, drager <3, drager, drager, tegning, tegning av drager, maling, tørking av blomster, sønnen min <3, kickboxing, karate, håndball, basketball, sjakk, kortspill, FPS spill, konsollspilling... Matlaging, dessertlaging, debatt, politikk, musikk uten lyrikk... Blir ikke mye venner på meg heller, for å si det mildt Endret 21. januar 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hvis du brenner for noe, og er engasjert i et tema, vil du også kunne smitte andre med ditt engasjement når du forteller om lidenskapen din. Som regel, i hvert fall. Med mindre publikummet ditt er helt blottet for innlevelsesevne. Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Som en tidligere skrev.. Følg med på aviser og media, og hva som skjer i verden. Du vil bli overasket hvor mye du vil ha å snakke om da. Og ikke minst hvis det er større ting som går negativt ut over flere mennesker. Nordmenn elsker å klage over ting som ikke fungerer som det skal, eller ting som gjør at man kommer litt uheldig ut av det, og kan ende opp med å prate om det i evigheter. F.eks. togkrisen som skjer rundt i landet nå. Alle elsker å klage over NSB, deres tilbud, alle innstillingene, hvor seint man kom seg på jobb, hvorfor man heller tar bilen, osv osv. Senk skuldrene, ikke overanalyser alt, ikke prøv så hardt, og følg med i media om hva som skjer rundt oss, så skal du se at dine samtaleemner når nye høyder. Lykke til Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Samme problem her Hakke så mange venner, ikke den beste til å holde i gang praten Tror nok det er en del av oss Burde lagd en støttegruppe eller noe slikt PM meg om du bor i trondheim og vil prate anonym_jente, eller forsåvidt også andre og Har vel stort sett standard nerdeinteresser som sci fi, fantasy, data, internett, etc Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Meld deg inn i et politisk parti! Er vanvittig gøy, sosialiserende og du får mye å snakke om. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hei er jente 23år som trenger seriøst sosial hjelp!! Har ingen spessielle venner og har utelukket meg fra samfunnet i ca 2år... Problemet mitt er åssen jeg skal oppføre meg sosialt. Da jeg gang på gang er sosial og prøver å prate med familie møter jeg bare skuffelse og får enda dårligere selvtillit For alt jeg sier er kjedelig og betyr ingenting... Fks Jeg må alltid ha en morsom\intresannt historie å fortelle, for å få folk til å være intressert eller le.. Men om jeg ikke har historie å fortelle (som jeg veldig ofte ikke kommer på noen) så har jeg ikke peiling i det hele tatt hva jeg skal si!!! og det er ofte usakelig,uten en historie. Om jeg sier noe relativt til hva som skjer rundt oss, er det ofte noe kjedelig(!), Eller at personen jeg snakker til, ikke har anelse hva han\hun skal si tilbake.. bare pågrunn av det jeg starter som et emne... så pågrunn av naturlig årsaker svarer han ikke tilbake SÅ hva skal jeg gjøre?? Må seriøst skjerpe meg for å komme videre i livet! Vil prate normalt og ikke framstå som en kjedelig person, SOM IKKE VET HVA MAN SKAL SI!! Et helt annet problem, da sier noe intressant, eller morsomt, føles det som jeg er en annen person, og later som jeg er noe, som fører til at jeg sier det jeg sier.... Håper noen har et svar som kan hjelpe meg, eller gi meg en link hvor disse problemer kan fikses.. Takk! Anonym_jente Du stiller alt for høye krav til hva du tillater deg selv å si. Folk som småprater snakker generelt om lite viktige og lite seriøse temaer, så du trenger ikke alltid ha noe banebrytende eller intelligent å komme med. Hvis noen prater om noe du har noe meninger om eller innspill rundt er det bare å slenge deg på banen å komme med dem, selvfølgelig er vel dette enklere sagt enn gjort, men man må bare prøve seg fram. Antar at problemet ditt er at du fokuserer for mye på deg selv og din situasjon (at du føler at du kommer til kort i sosiale situasjoner) at du ikke klarer å slappe av og virkelig følge med på samtalene du er i. Når man har et stort fokus på hvordan man selv fremstår fungerer ikke det akkurat til din fordel sosialt, fordi da virker man unaturlig og lite spontan. Hvis du derimot klarer å fokusere på andre ting enn deg selv, f.eks. samtalepartneren din eller temaet det prates om vil dette kunne hjelpe deg. Slapp av, slutt å piske deg selv for alle innbilte feil og mangler, de er som regel langt mer synlige og viktige i ditt eget hode enn i andres. Du har vel en vag idé om hva du kan gjøre for å bli bedre sosialt, så bare fokuser på å gjøre disse tingene, ikke stress med resultatene, de vil komme av seg selv hvis du prøver. Det går seg nok til, skal du se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå