Gå til innhold

Hjelp til skriverproblem

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er rett plass jeg poster

men har et problem med en Canon MP630 ( ca 1 år gammel)

under oppstart får jeg feilcode 6A80 - og gul og grønn lampe blinker vekselvis.

Håndboken sier jo seff ikke noe - og canon sier send til oslo ( bor i bergen )

Kan noen hjelpe ? er det noe som har satt seg fast ?

har kikket og lyst og åpnet deksler og papirmating -- kan ikke se noe papir eller noe bit av det

noen som kan tipse ? Hjelpe ?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blinker lampene 12 ganger tilsammen. Da tyder det på at printhodet hat "kjørt seg fast". forsøk å koble av strømmen og se om du kan skyve printhodet ut til omtrent midten av papiret, ikke bruk for mye kraft. Slå på skriveren igjen og se at hodet går tilbake til margen. Om det da begynner å blinke kan det være sensoren som forteller skriveren at hodet står på venstre eller høyremarg som er defekt.

Lenke til kommentar
Blinker lampene 12 ganger tilsammen. Da tyder det på at printhodet hat "kjørt seg fast". forsøk å koble av strømmen og se om du kan skyve printhodet ut til omtrent midten av papiret, ikke bruk for mye kraft. Slå på skriveren igjen og se at hodet går tilbake til margen. Om det da begynner å blinke kan det være sensoren som forteller skriveren at hodet står på venstre eller høyremarg som er defekt.

Lampene blinker hele tiden - vekselvis

har nå prøvd følgende :

Skjøv printerhodet i ca midtstilling - slo på printeren - da skjer følgende :

først kommer en svak durelyd ca 1 sec

printerhode kjører så helt til høyre - stopper - "dunker mot ytterkant" 2 ganger

i ytterste posisjon -

etter å ha stått der litt ( i ytterste høyre posisjon) kjører det inn mot midten litt mer en 1/3 inn ---og stopper der - så kommer det en " svak lyd " fra der printerhodets står -

og feilkoden kommer opp i displayet - og lampene begynner å blinke.

jeg kan flytte printerhodet begge veier - forholdsvis lett - med fingene( har ikke flyttet det helt ut - bare noen cm hver vei.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg finner er den koden enten relatert til hovedkortet, papirfremtrekket eller det de kaller PR assembly. Noen har kurert det ved å koble skriveren fra PC og la den være helt strømløs i minst 1 time så den foretar en reset når du slår på strømmen. Jeg kan forsøke å finne ut mer og poste det her.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg finner er den koden enten relatert til hovedkortet, papirfremtrekket eller det de kaller PR assembly. Noen har kurert det ved å koble skriveren fra PC og la den være helt strømløs i minst 1 time så den foretar en reset når du slår på strømmen. Jeg kan forsøke å finne ut mer og poste det her.

Mange tusen takk for hjelp - flott om du kan finne ut mer -

skriveren har stått av siden igår da problemet oppstod ( uten noen kabler tilkoplet )

samme feil da jeg startet den opp i dag.

Takk igjen

Lenke til kommentar

Det eneste jeg har kommet frem til er å laste ned en servicemanual til USD 15.00. Er ikke skriveren enda under garanti, ville tatt en telefon til Canon for å sjekke.

Håper det kan være noen med mer Canon erfaring enn meg som leser dette og kan komme med et bedre innspill.

En beskrivelse om dette problemet er her:

On page 13/57, 1-8, Manual Service, you will find specifications which could cause the problem: Sheet feed links (QM2-2211), Logic board ***' y (QM2-2670), Purge links (QM2-2208).

According to several incidents announced in various forums, the origin of the cause could be simpler. For an unspecified reason, the carriage of the heads would remain stuck to its home position. To separate it, after a Setting NOT UNDER Tension/UNDER Tension, open the top of the higher casing to have access to the cartridges. Instead of being driven towards the center, the carriage will remain with its home position. Try, gently, to move it towards the left by drawing it manually.

- If the operation succeeds, remove the cartridges, the block of the heads, press on the 2 felts (filters) of Waste Ink Tank, with the position rest of the heads, to reposition them. Then give the block of the heads and the cartridges/Faites energized NOT UNDER Tension/. Open the higher casing and check that the carriage of the heads positions in the center.

- If the carriage remains always blocked: Remove the whole of the higher external casing (see higher)/Enlevez the heads and cartridges/Appuyez gently on the 2 felts (filters) of Waste Ink Tank/Remettez then the block of the heads and the cartridges/Remettez the casing, pay attention to the cables of the control panel. Put the printer UNDER tension/Ouvrez the top of the higher casing and check that the carriage of the heads positions in the center.

In the 2 cases, align the heads, via: To start/Control panel/Printing and Telecopiers/iP4200/right Click mouse/left Click Properties/Mitre Maintenance/Alignment heads Impression. Alignment will be done automatically.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg har kommet frem til er å laste ned en servicemanual til USD 15.00. Er ikke skriveren enda under garanti, ville tatt en telefon til Canon for å sjekke.

Håper det kan være noen med mer Canon erfaring enn meg som leser dette og kan komme med et bedre innspill.

Takker igjen for innspill - hvor laster jeg med den servicemanualen ?

snakket med canon - garanti utgått - send serviceproffen - sjekket

med frakt frem og tilbake - og sjekk ca 1200 - inkl en times arbeid - deler og mer arbeid i tillegg.

er ikke tema i det hele tatt :-)

så servicemaulaen du referer til hadde vært flott :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...