betablokker Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hei søker råd. Har et "luksusproblem" med skjermbilde. Har en NEC AccuSync LCD24WMCX skjerm som er koblet til et ATI RADEON HD4800 Series med dobbel DVI utgang. Jeg kjører en DVI til HDMI overgang til skjermen nevnt ovenfor. Problem: Det har seg slik at det virker som en periodefeil med skjermens "klarhet". De fleste ganger er jeg nødt til å switche "source" kanaler minst 1 gang hver oppstart for å få et glassklart bilde på skjermen. Har bare 1 skjerm koblet til. Ellers må jeg fikle med skjermens oppløsning opp og ned, deretter skifte "source" til jeg kommer frem til et klart bilde på HDMI inngangen. Det virker som at jeg hele tiden på resette eller fikle med innstillinger for å få klarheten og det begynner etterhvert og bli ganske irriterende og gjøre dette hver gang. HDMI kabelen er en billig kabel til rundt 99kr for 1m. Har lest litt rundt forbi om folk som sier billige kabler kan skape mye trøbbel, men siden jeg nesten alltid får til å få en klar skjerm etterhvert så tenkte jeg kanskje problemet kunne ligge en annen plass? Ting jeg gjør for å få klart bilde igjen: Stille skjermoppløsning opp og ned. Trykke gjennom "source" kanalene på skjermen. Dra ut og inn HDMI kabel. Skru av og på skjerm. For å stille ned/opp skjermoppløsning bruker jeg ikke ATI control center men Windows innebygde funksjon for skjermoppløsning. Er det noen som kjenner seg igjen med problemet? Bilder er ikke DIREKTE uklart men "diffust og irriterende for øyene" mens når HDMI skjermen fungere som den skal har jeg et "klassklart" og behagelig bilde å se på. Takk på forhånd! betablokker Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Har du forsøkt å bruke DVI inngangen på skjermen? Noen spesiell grunn til at du bruker HDMI? Lenke til kommentar
betablokker Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Skjermen støtter opp til 1080P, får jeg ikke bedre kvalitet av å bruke HDMI kabel? både til HDfilm å generelt sett? Eller mister jeg den i "overgangen" jeg bruker fra DVI til HDMI? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 HDMI er beregnet for TV signaler. Bildet blir skalert og prosessert, som betyr diffust og uklart på data signaler, men bra på film. Teknisk sett er HDMI og DVI svært like, så det er ingen grunn til at HDMI skal være bedre. 1200P er jo ingen problem med DVI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå